تاریخ : 1394,چهارشنبه 06 آبان13:40
کد خبر : 183392 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

بالا گرفتن تنش میان چین و آمریکا

خبرنامه دانشجویان ایران: چین در ادامه تنش های خود با آمریکا اقدام به فراخواندن سفیر ایالات متحده در پکن به دلیل اقدام واشنگتن در اعزام ناو به جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی کرد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، در پی گش ت‌زنی یک ناوشکن آمریکایی نزدیک جزایر مصنوعی مورد ادعای چین در دریای چین جنوبی، پکن سفیر آن کشور را فراخوانده و می‌گوید این موضوع «شدیدا غیرمسئولانه» است.

«جانگ یه‌سویی» معاون وزیر خارجه چین، در دیدار با «ماکی باکوس» سفیر آمریکا در پکن گفته است حضور ناوشکن شدیدا غیرمسئولانه است.

پیشتر وزارت خارجه چین گفته بود نزدیک شدن ناوشکن لاسن، به جزایری از مجمع‌الجزایر اسپرالتی، «غیرقانونی» است. سخنگوی آن وزارت‌خانه نیز پنجم آبان ماه، گفته بود اگر ایالات متحده به «ایجاد تنش در منطقه» ادامه دهد، پکن ممکن است به فکر «افزایش توانایی‌های متقابل» بیافتد.

اما آمریکا می‌گوید فعالیت گشت‌ زنی ناوشکن آن کشور، فعالیتی معمول و در راستای دریانوردی آزاد در آب‌های بین‌المللی است و ناوشکن پیشتر به جزایر مورد ادعای ویتنام یا فیلیپین، نیز نزدیک شده است.

فیلیپین از جمله متحدان واشینگتن در شرق و جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود.

چین می‌گوید مالک عمده جزایر دریای جنوب چین است. جزایری که کشورهای دیگر منطقه؛ ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان، نیز ادعای مالکیت آنها را دارند. برخی از این جزایر از جمله در مجمع‌الجزایر اسپراتلی، تقریبا به زیر آب درفته‌اند یا تنها صخره‌هایی در دریا هستند که چین شروع به احیای آنها کرده است.مالکیت این جزایر عملا به معنی کنترل آب‌های اطراف آن است؛ در منطقه‌ای از جهان که تجارتی به ارزش سالیانه پنج تریلیون دلار در آن در گذر است.

گزارش‌ها در مورد نزدیک شدن ناوشکن لاسن به جزایر مورد ادعای چین روز سه‌شنبه منتشر شدند. مقام‌های دفاعی آمریکا می‌گویند ناوشکن «لاسن» از پنجم آبان‌ماه، در ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتری) جزایر «اسپراتلی» اقدام به گشت‌زنی می‌کند.

در این میان وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده است روابط آن کشور و چین «اهمیت حیاتی» دارد و واشینگتن می‌خواهد شاهد ادامه گسترش این روابط باشد.