تاریخ : 1394,سه شنبه 15 دي14:41
کد خبر : 189427 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

انـجـمـن رانـتـی

همه این مطالب تنها بخش کوچکی از رانت های ویژه ایست که انجمن تهران از آن ها بهره برده و باصطلاح به تافته ای جدابافته از سایر تشکل های دانشجویی، حتی تشکل های اصلاح طلب تبدیل شده است. البته باید توجه داشت که این مجموعه هم به خوبی توانسته است.

خبرنامه دانشجویان ایران: با مرور حوادث تلخ در دانشگاه های سراسر کشور پس از دوم خرداد 76، همواره با مجموعه ای مواجه می شویم که در عین تندروی و قانون شکنی، با وجود مقابله صریح با انقلاب و ساختارشکنی های متعدد، همچنان به مسیر گذشته خود ادامه داده، بی آنکه مانعی در برابر حرکات و رفتار غیرقانونی اش از سوی مسئولین دولتی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن دانشگاه تهران بزرگترین به ظاهر تشکل رانتی کشور است که چه با وجود فعالیت علنی در فتنه ی سالهای 78 و 88 و مقابله صریح با نظام اسلامی، و چه با وجود مشکلات فراوان در اساسنامه اش، که حتی در سال 80 به دستور سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور و ریاست شورایعالی انقلاب فرهنگی وقت کشور، ملزم به اصلاح آن شد، بدلیل برخورداری از رانت و حمایت های همه جانبه سیاسیون اصلاح طلب، همچنین حمایت های کامل دولت اصلاحات و امروز نیز حمایت وزارت علوم دولت یازدهم، همچنان به ساختارشکنی های گذشته خود ادامه می دهد.

انجمن رانتی

انجمن رانتی

تصاویر فوق مربوط به حضور چشمگیر اعضای انجمن تهران در تجمعات غیرقانونی در فتنه و روز دانشجوی 88 است

حضور فعال انجمن تهران در اغتشاشات و فتنه سال 88

شاید اگر تشکل دیگری جز انجمن تهران بود، هیچگاه نمی توانست در رقم زدن حوادثی مانند قائله 18 تیر 78 و حوادث سال 88 تا این اندازه حضور داشته باشد، اما پس از خوابیده شدن آتش این فتنه ها، کوچکترین برخوردی هم با آن صورت نگیرد، چه اینکه تشکل های برانداز دیگری مانند انجمن های دانشگاه صنعتی شریف و علامه طباطبایی نیز بودند که در حوادث سال 88 نقش داشتند و با جرایمی نظیر تعلیق انجمن یا بسته شدن کامل دفاترشان مواجه شدند.

انجمن رانتی

شاید بتوان ریشه این مصونیت از برخوردهای قانونی و برخورداری از رانت را در ارتباطات و بده بستان های وسیع این انجمن جست و جو کرد. این ارتباطات وسیع انجمن تهران با اصلاح طلبان و پیشبردن اهداف آنان در مقاطع زمانی حساس، همچون انتخابات، موجب گشته است تا این به ظاهر تشکل دانشجویی، بعنوان اصلی ترین شاخه دانشجویی اصلاح طلبان در دانشگاه ها تبدیل گردد و اصلاح طلبان نیز هرگاه فرصت پیدا کردند، برای این مجموعه رانت های فراوانی در مقابل سایر تشکل های دانشجویی قائل شدند.

انجمن رانتی

دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن تهران با هاشمی رفسنجانی

انجمن رانتی

دیدار اعضای انجمن تهران با سیدمحمد خاتمی

انجمن رانتی

انجمن رانتی

انجمن رانتی

انجمن رانتی

حضور طیف وسیعی از اصلاح طلبان و نهضت آزادی در افطاری انجمن تهران

با روی کار آمدن دولت یازدهم و تبدیل شدن وزارت علوم  به سهمیه اصلاح طلبان، شاهد قائل شدن رانت های عجیب و غریبی از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم به نفع انجمن تهران بوده و هستیم که تنها به بخشی از آن ها مختصری اشاره میکنیم:

1- حضور انجمن تهران در جلسات اتحادیه های دانشجویی با وزیر علوم یا معاون فرهنگی وزیر علوم، که همواره با انتقادهای شدید اتحادیه های دانشجویی نیز همراه بوده است.

2- تلاش بی وقفه مسئولان معاونت فرهنگی  برای دو قطبی کردن فضای دانشگاه ها خصوصا دانشگاه تهران، و تقلیل دادن گفتمان تشکل های دانشجویی و دسته بندی تفکرات این مجموعه ها ذیل دو تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی، تا از این رهگذر انجمن تهران را تنها انجمن اصلاح طلب معرفی کرده و کمک های فراوان مالی و امکاناتی خود از آن را موجه جلوه دهد.

3- حضور گسترده اعضای انجمن تهران در مناصب معاونت فرهنگی وزارت علوم. این مسئولیت ها گاهی حتی با دور زدن حراست وزارت علوم همراه بوده است، چرا که بدلیل حضور فعالانه این افراد در فتنه سال88، در صورت گرفتن استعلام از حراست برای استخدام آن ها، نتیجه این استعلام منفی می شد. در این رابطه، غیر از حضور شخص معاون فرهنگی و مدیرکل فرهنگی سابق این وزارتخانه میرزایی که از اعضای سابق انجمن تهران بوده اند، چهره های دیگری ار انجمن تهران نیز جذب وزارت علوم شده اند نظیر: مهدی حسین زاده رئیس اداره فعالیت های اجتماعی که بورسیه دولت دهم است و هیئت علمی اخراجی دانشگاه کاشان است.

اسماعیل باقرپور (دبیر سیاسی انجمن تهران در سال 89) رئیس اداره انجمن های علمی

انجمن رانتی

سپیده اکبر پوران که در مقطع ارشد دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو انجمن دانشگاه تهران بوده است، در سال 88 جزو فتنه گران فعال بود و در حدود یکسال است وارد وزارت علوم شده است.

وی دانشجوی سیدضیاء هاشمی بوده و برهمین اساس معاون فرهنگی وزارت علوم نمی تواند مدعی عدم شناخت مواضع وی باشد. نامبرده پیش از این کارشناس دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بوده که اخیراً نیز به دفتر معاونت فرهنگی وزارت علوم و نزد شخص سیدضیاء هاشمی نقل مکان کرده است.

انجمن رانتی

انجمن رانتی

محسن جعفری (دبیر سابق انجمن تهران) عضو گروه مشاوران معاونت فرهنگی وزارت علوم که برخی خبرها حاکیست اخیراً به دلیل گزارش های منتشر شده پیرامون معاونت فرهنگی وزارت علوم با نظر وزیر علوم ظاهراً با وی قطع همکاری شده است.

انجمن رانتی

آرمان ذاکری (دانشجوی سیدضیاء هاشمی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) عضو گروه مشاوران معاونت فرهنگی.

انجمن رانتی

مهدی نجفی خواه (وی از نزدیکان حسین میرزایی و سیدضیاء هاشمی است و در اکثر برنامه ها و جلسات داخلی محرمانه حضور دارد) و سابقه عضویت در گروه مشاوران معاونت فرهنگی وزارت علوم را داراست.

انجمن رانتی

انجمن رانتی

انجمن رانتی

حضور مهدی نجفی خواه در تجمع به بهانه توافق هسته ای و سردادن شعار "خاتمی زنده باد، موسوی پاینده باد"

همچنین محی الدین فاضلیان (دبیر اسبق انجمن تهران و از فعالان فتنه 88 که در این سال، در دیدار ماه رمضان دانشجویان با رهبری معظم انقلاب، سخنان تندی را به نمایندگی از این تشکل در حضور رهبر معظم انقلاب مطرح کرد) نیز از اولین کسانی است که به همراه هم قطاران قدیمی خود، در جمع گروه مشاوران معاونت فرهنگی وزارت علوم حضور دارد و در جلسات خصوصی اتحادیه های دانشجویی با وزیر علوم و معاون فرهنگی وزیر نیز حضور می یابد و احتمال دارد در آینده مسئولیت بزرگتری در این معاونت به وی سپرده شود.

دیدار محی الدین فاضلیان با سیدمحمد خاتمی

انجمن رانتی

پست فیس بوک آرمان ذاکری در حمایت از سخنان ساختارشکنانه فاضلیان در حضور رهبر معظم انقلاب

4- ممانعت از حضور و سخنرانی نمایندگان 4تشکل رسمی دانشگاه تهران در حضور رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی 92- 93 (از صحبت کردن نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی ممانعت بعمل آمد) و اختصاص دادن چند برابری کارت ورود نمایندگان انجمن تهران به این دیدار در مقایسه با تمامی تشکل های غیر اصلاح طلب دانشگاه تهران.(بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان مجموعاً حدود 20 کارت دریافت کردند اما انجمن تهران به تنهایی حدود 50 کارت دریافت کرد.)

5- تلاش عده ای در دستگاه آموزش عالی برای حضور نماینده انجمن تهران بعنوان یکی از سخنرانان ثابت دیدار ماه مبارک رمضان دانشجویان با مقام معظم رهبری.

6- دخالت مسئولین معاونت فرهنگی در روند برگزاری برنامه 16 آذر دانشگاه تهران به نفع انجمن تهران و تغییر روند مرسوم در دانشگاه تهران برای اختصاص تالارهای اصلی دانشگاه بمنظور برگزاری بزرگداشت 16 آذر از قرعه کشی بین 4 تشکل رسمی دانشگاه تهران، به یک فرآیند دیکتاتورمآبانه و حذف دو تشکل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان از این فرآیند قرعه کشی.

انجمن رانتی

حضور سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم در افطاری انجمن تهران که نشان از عمق ارتباط وی با این تشکل دارد

7- عدم برخورد با انجمن تهران که به صورت تشکیلاتی به برنامه بزرگداشت 9 دی بسیج دانشگاه تهران در سال 93 حمله ور شد و این برنامه را به تشنج کشید، اما باوجود شکایت رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از این عمل، انجمن تهران نه با تعلیق از سوی دانشگاه و وزارت علوم مواجه شد و نه هیچ یک از برهم زنندگان آن برنامه به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.

انجمن رانتی

انجمن رانتی

انجمن رانتی

انجمن رانتی

8- تلاش مسئولین معاونت فرهنگی وزارت علوم برای رأی آوری کامفیروزی که نماینده انجمن تهران بود در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات سراسر کشور که به دلیل تخلفات گسترده وزارت علوم در روند برگزاری انتخابات، آن انتخابات با اعتراضات گسترده مدیران مسئول نشریات دانشجویی و تشکل های دانشجویی سراسر کشور مواجه شد.

انجمن رانتی

در این عکس کامفیروزی و آرمان ذاکری(عضو سابق انجمن تهران) را در کنار هم می بینید

انجمن رانتی

در این عکس کامفیروزی را کنار جعفری و حمدیه و باقرپور(دو دبیر سابق و دبیرسیاسی سابق انجمن تهران) مشاهده می کنید

9- معرفی آرمان ذاکری، عضو سابق انجمن تهران که سابقه زیادی در فعالیت های سیاسی دارد و شاگرد دکتر سیدضیاء هاشمی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می باشد، و اخیرا نیز بدلیل سخنان و فعالیت های ساختارشکنانه اش مورد حمایت گسترده شبکه صدای آمریکا نیز قرار گرفته است، بعنوان نماینده انجمن های علمی سراسر کشور در برنامه بزرگداشت روز دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

این درحالیست که ذاکری سابقه مسئولیت در هیچ یک از انجمن های علمی سراسر کشور را نداشته و بدلیل مطالبات کاملا سیاسی و غیرعلمی که در حضور دکتر روحانی مطرح کرد، مورد انتقادات وسیع دبیران انجمن های علمی سراسر کشور نیز واقع شد. با پیگیری های انجام شده مشخص شد که وی تنها بدلیل حمایت معاون فرهنگی، و خواست مدیریت در سایه وزارت علوم مبنی بر مطرح کردن مطالبات تند از رئیس جمهور که خواست اصلاح طلبان برانداز از دولت یازدهم بوده و تاکنون محقق نشده است، بعنوان نماینده انجمن های علمی معرفی شده است.

انجمن رانتی

انجمن رانتی

فیس بوک آرمان ذاکری

همه این مطالب تنها بخش کوچکی از رانت های ویژه ایست که انجمن تهران از آن ها بهره برده و باصطلاح به تافته ای جدابافته از سایر تشکل های دانشجویی، حتی تشکل های اصلاح طلب تبدیل شده است. البته باید توجه داشت که این مجموعه هم به خوبی توانسته است.

اما نکته قابل تامل، بی توجهی مسئولان معاونت فرهنگی وزارت علوم نسبت به هشدارهای صریح و قاطع رهبری معظم انقلاب است که فرمودند: "از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید. بعضی‌ها هستند که نشان دادند و ثابت کردند که عناصر نامطمئنّی‌اند. برای چه کسی نامطمئنند؟ ... بی‌اعتمادی خودشان را برای نظام ثابت کردند، برای کشور ثابت کردند، برای جمهوری اسلامی ثابت کردند؛ هم برای اسلامیّتش، هم برای جمهوریّتش. همین‌هایی که سال ۸۸ آن بازی را راه انداختند، خب اینها با جمهوریّت نظام جمهوری اسلامی مخالفت کردند، بدون هیچ منطقی، بدون هیچ حرف قابل قبول و پسندیده‌ی در مقابل آدم های با انصاف. اینها نامطمئنند؛ من استفاده‌ی از اینها را مطلقاً توصیه نمی کنم، به‌هیچ‌وجه؛ نه به شماها و نه به هیچ دانشجویی و نه به هیچ دانشگاهی توصیه نمی کنم."

به همین دلیل «خبرنامه دانشجویان ایران» برخود لازم می داند در آینده ابعاد جدیدی از برنامه های این معاونت وزارت علوم را برای خوانندگان خود افشا کند.


کد خبرنگار : 16