تاریخ : 1394,سه شنبه 22 دي15:10
کد خبر : 190062 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

فصل امتحانات و بازار داغ تقلب امتحانی؛

آموزش «قدم به قدم» انواع روش‌های تقلب در امتحانات! +فیلم و صوت

علی رغم اینکه تقلب یکی از رایج‌ترین روش‌های مقابله با درس نخواندن در شب امتحان است اما تاکنون به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته است، اما واقعا تقلب چقدر کاربرد دارد و چند درصد از دانشجویان برای پاس کردن امتحان‌شان متوسل به تقلب می‌شوند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از مرسوماتی که با فرارسیدن فصل امتحانات بر سر زبان‌ها می‌افتد و حسابی ذهن دانشجویان را به خود مشغول می‌کند تا نگران تلنبار شدن درس‌ها و سرفصل‌های سنگین برای شب‌ها امتحان نباشند، مقوله «تقلب» است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی رغم اینکه تقلب یکی از رایج‌ترین روش‌های مقابله با درس نخواندن در شب امتحان است اما تاکنون به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته است، اما واقعا تقلب چقدر کاربرد دارد و چند درصد از دانشجویان برای پاس کردن امتحان‌شان متوسل به تقلب می‌شوند؟

روشهای تقلب این روزهای برای خودش بازار گرمی دارد و حتی عده‌ای از این راه درآمد کسب می‌کنند؛ از کارخانه‌های تولید خودکارهای کاغذدار تا ساعت‌های مچی که قابلیت نمایش متن داشته باشند.

بعضی از این روش‌ها آنقدر بدیع و خلاقانه است که به نظر می‌رسد اگر دانشجویان این همه خلاقیت را در مطالعه به کار می‌بردند، ممتاز می‌شدند. روش‌های تقلب در امتحانات اما بسیار متنوع هستند به طوریکه تقلب در امتحان هم برای خودش علم پیچیده‌ای است.

دفتر مقام معظم رهبری نیز چندی پیش نیز با فرارسیدن فصل امتحانات، حکم فقهی درباره تقلب در امتحان را اینگونه اعلام کرد: تقلب کار نادرسی است و اگر حقی از کسی ضایع شود، یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می‌نویسد هم راضی باشد این در مسئله تاثیری ندارد. یعنی اگر کسی تقلب می‌کند، آن فردی که او را کمک می‌کند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد. (اینجـــــــــــا)

تقلب در امتحان، راههای مختلفی دارد که معمولا با توجه ریسکی که ممکن است تلاش یک ترم دانشجو را به هدر دهد، به راحتی مورد انتخاب دانشجویان قرار نمی‌گیرد و دانشجویان حتی بعضا سر این دوراهی می‌مانند که بالاخره تقلب کنند یا نه! آیا تنها راه یا به عبارتی آخرین راه رای موفقیت درامتحان تقلب است؟

انیمیشنی درباره تقلب

دانلـــــــــــــــود

 

**************

فیلمی از تقلب‌های حرفه‌ای دانشجویان در جلسه امتحان

دانلــــــــــــــود

****************

در ادامه فایل صوتی به همراه متن و تصاویری از روشهای رایج تقلب دانشجویان در امتحانات را مشاهده می‌کنید؛ البته قرار دادن این فایل صوتی بصرفا برای آگاهی دانشجویان، اساتید و مراقبین جلسه امتحان است که از مضرات و آفت‌های این روش‌های مرسوم آگاهی و اطلاع یابند.

روشهای تقلب در امتحان

دانلــــــــــــــود

۱- برگهٔ تقلب را روی صندلی می‌گذارند و روی آن می‌نشینند. بعد در زمان مناسب خیلی آهسته کمی روی صندلی عقب می‌روند تا بتوانند برگه را ببینند و به‌راحتی تقلب می‌کنند.

۲- برگهٔ تقلب کوچک رو روی زمین می‌گذارند، بعد آن را لگد می‌کنند، یعنی برگهٔ تقلب زیر پای دانش‌آموز قرار دارد. هر زمان نیاز داشت برای چند ثانیه پا را از روی برگهٔ تقلب برمی‌دارند و نگاه می‌کنند.

۳- نوشتن روی ساعد و بعد با بالا دادن آستین نوشته‌ها را آن نگاه می‌کنند

۴- قبل از شروع امتحان روی میز می‌نویسند

۵- برگ تقلب را توی آستین پنهان می‌کنند

۶- پشت نیمکت یا صندلی جلویی تقلب می‌نویسند

۷- اگر مراقب در جلوی کلاس باشد و تکان هم نخورد برگهٔ تقلب را به میز مراقب می چسانند و خیلی راحت استفاده می‌کنند.

۸- اگر در کلاس از تخته‌سیاه استفاده می‌شود. تقلب‌ها را روی تخته می‌نویسند و بعد به‌صورت کم‌حال آن را پاک می‌کنند. به‌طوری‌که فقط خودشان می‌توانند بخوانند.

۹- کنار سطل آشغال می‌نشینند، برگهٔ تقلب را داخل سطل آشغال می‌اندازند و با نگاهی عاشقانه به سطل آشغال خیره می‌شوند.

۱۰-قبل از جلسه روی دیوار کنارشان تقلب می‌نویسند

۱۱- برگهٔ تقلب را توی جوراب پنهان می‌کنند

۱۲- این شیوه مخصوص دخترخانم‌هاست. اینکه تقلب‌ها را ضبط می‌کنند و بعد به‌وسیلهٔ یک هندزفری صدای دل‌نشین خودشان را گوش می‌دهند. جالب اینجاست که بعضی از این دوشیزگان که حوصلهٔ ضبط کردن هم ندارند از فایل‌های ضبط‌شده توسط دوستانشان استفاده می‌کنند. واقعاً به این عده تبریک می‌گویم

۱۳- نگاه کردن بر روی برگهٔ نفر کناری یا جلویی. بدین‌صورت که در لحظه‌ای که مراقب جلسه حواسش پرت بود. در یک حرکت زرافه مانند به برگهٔ دیگران سرک می‌کشند.

۱۴- از خودکارهای عجیب‌وغریب استفاده می‌کنند. به لطف سازندگان و مخترعان عزیز و بسیار محترم چینی خودکارهای عجیبی به بازار آمده که محبوب صنف متقلب شده‌اند. مثل خودکارهای بی‌رنگ، خودکارهایی که داخل آن‌ها یک نوار کاغذ لوله شده جا می‌گیرد

۱۵- برخی برگه‌های امتحان را باهم عوض می‌کنند. فکر کنید دانشجویی آقا برگهٔ خانم کناری‌اش را گرفته و تند و تند دارد از روی آن می‌نویسند. بعد مراقب می‌آید بالای سر این آقا و اسم برگه را نگاه می‌کند می‌بیند نوشته نام و نام خانوادگی سمیه ملکی بعد مراقب با تعجب به پسر نگاه می‌کند بعد با تعجب به صندلی دختر نگاه می‌کند می‌بیند اصلاً برگه ندارد. بعد پسر با خونسردی می‌گوید ممنون خانم فلانی بفرمایید برگتون و مراقب بازهم با تعجب نگاه می‌کند. این صحنه را من خودم در یک جلسه امتحان دیدم و فکر کنم مراقب آن جلسه هنوز هم در تعجب است.

۱۶- با مراقب جلسه تبانی می‌کنند. خیلی راحت از مراقب جلسه خواهش می‌کنند تا به بیرون از کلاس تشریف ببرد تا دانشجویان راحت کارشان را انجام دهند؛ و مراقب هم علیرغم میل باطنی می‌پذیرد. برخی مراقبان حرفه‌ای هم می‌گویند بچه‌ها من دم در کلاس هستم شما راحت باشید مدیر آمد خبرتان می‌کنم

۱۷- از مراقب جلسه می‌خواهند تا جواب سؤال را به آن‌ها بگوید

۱۸- اگر مراقب جلسه جواب سؤال را بلد نبود از او می‌خواهند تا از روی یک نفر دیگر نگاه کند و بعد به آن‌ها بگویند. باز حرفه‌ای‌ها به مراقب جلسه می‌گویند. آقا این کار ازنظر شرعی اشکال ندارد ما قبلاً باهاش هماهنگ کردیم خودش راضیه

۱۹- برخی برگهٔ امتحان را شلوغ می‌نویسند تا حوصلهٔ مصحح سر برود و الکی نمره بدهد.(فیلم راهکارهایی برای تصحیح برگه های امتحان راببینید)

۲۰- برخی یک سؤال را نمی‌نویسند به‌جایش یک سؤال که بلد هستند را دو بار تکرار می‌کنند

۲۱- برخی هم خوب که خیلی کارشان درست است. مثلاً سؤال ۱۱ که دوقسمتی است و دو نمره دارد را در یک‌طرف برگه به‌صورت کامل پاسخ می‌دهند و حقشان است که دو نمرهٔ کامل را بگیرند ولی این افراد علاوه بر این کار در پشت برگه می‌نویسند ادامه سؤال ۱۱، این بار فقط یک قسمت از سؤال ۱۱ را تکرار می‌کنند؛ و اگر حواستان نباشد ۱ نمره هم اینجا به آن‌ها می‌دهید با این روش از یک سؤال ۲ نمره‌ای ۳ نمره می‌گیرند.

۲۲- در پایان امتحان یعنی درست از زمان بلند شدن از روی صندلی تا تحویل برگه‌های امتحان زمان طلایی تقلب است. حتی بعضی برگه را روی میز معلم می‌گذارند بعد از روی برگه‌هایی که در آنجا موجود است جواب درست را نگاه می‌کنند و در برگهٔ خودشان می‌نویسند. یا اینکه از شلوغی پایان امتحان سو استفاده می‌کنند و به‌صورت شفاهی سؤال‌ها را می‌پرسند.

۲۳- شاید دلیل اینکه خیلی از افراد تا لحظه‌های آخر جلسهٔ امتحان منتظر می‌مانند کمک گرفتن از مراقبان و معلمان و دیگران است. آن‌ها می‌دانند که معمولاً معلمان در آخر جلسه مهربان می‌شوند و جواب سؤال را می‌گویند.

۲۴- مشخصات خودشان را نمی‌نویسند. بعد مراقب از آن‌ها می‌خواهد تا مشخصات خودشان را بنویسند. آن‌ها در این فاصل سؤالی که بلد نبوده‌اند را تقلب کردند بعد. می‌روند همراه بانام خودشان آن سؤال را هم پاسخ می‌دهند.

۲۵- نوشتن تقلب در دستمال‌کاغذی و ادای افراد سرماخورده را درمی‌آورند و مثل دارند دستمالشان را درست می‌کنند برای پاک کردن بینی، بعد یادداشت‌های دستمال‌کاغذی را نگاه می‌کنند.

۲۶- از اشارات حرفه‌ای استفاده می‌کنند به‌خصوص برای سؤالات تستی. مثلا برای هر گزینه اشارهٔ خاص در نظر می‌گیرند.

دست کشیدن به بینی یعنی گزینه الف

دست کشیدن به پیشانی یعنی گزینه ب

دست کشیدن به چانه یعنی گزینه ج

دست کشیدن به گوش یعنی گزینه د

– خیلی راحت کافی یک نفر با دست اشاره کند سؤال ۲

بعد طرف مقابل دستی به گوشش می‌کشد یعنی جواب می‌شود د. نبوغ را می‌بینید؟

۲۷- به‌وسیلهٔ موبایل از جزوه‌ها و مطالب عکس می‌گیرند بعد نور صفحهٔ موبایل را خیلی کم می‌کنند و راحت استفاده می‌کنند

۲۸- اگر موبایل ممنوع نباشد. شاگرد زرنگ تمام سؤالات را می‌نویسد بعد از برگه‌اش عکس می‌گیرد و برای همه بلوتوث می‌کند. حالا که همه اینترنت همه‌جا هست شاید در وایبر شیر کند!

۲۹- اگر کلاس در طبقهٔ اول باشد و پنجره رو به کوچه باشد یک نفر از توی کوچه کتاب در دستش گرفته و به سؤالات دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد!

۳۰- تصاویر زیر را ببینید بدون شرح…


کد خبرنگار : 17