خبرنامه دانشجویان ایران: بر اساس جدول امتیازات رتبهبندی خبرگزاریها، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برای دومین بار پیاپی عنوان برترین خبرگزاری را دریافت کرد.
به گزارش ایسنا، ایسنا با 81.9 امتیاز در جدول امتیازات رتبهبندی خبرگزاریها عنوان اول را کسب کرده است و پس از این خبرگزاری، سه خبرگزاری تسنیم (77.3)، مهر (76.6) و ایکنا (73.3) رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادهاند.
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با امتیاز 59 و خبرآنلاین هم با 58.6، رتبههای پنجم و ششم را دریافت کردهاند.
پس از این دو خبرگزاری، خبرگزاریهای دانشجو (53.6) و شبستان (53.5) در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
خبرگزاری دفاع مقدس (47.6) ، خبرگزاری سینا (علم و فرهنگ) 44.7 امتیاز و خبرگزاریهای آنا (44.3)، تقریب 44 و موج 43.8 امتیاز دریافت کردهاند.
به گزارش ایسنا روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی نتایج ارزیابی کمیته رتبهبندی خبرگزاریها با اعلام ماتریس مقایسه ای امتیازات و جدول رتبه بندی خبرگزاری های عمومی و تخصصی را امروز - شنبه - 24 بهمن ماه منتشر کرد.
آئین نامه و شاخص های رتبه بندی خبرگزاری ها در نیمه اول سال ٩٤، پس از پنج جلسه بررسی به تصویب مدیران مسئول خبرگزاریها رسید. بر این اساس خبرگزاریها به صورت داوطلبانه اقدام به ارسال فرم خوداظهاری به کمیته رتبه بندی کردند.
این جداول همراه با مستندات و ارزیابی های دبیرخانه کمیته در ١٨ جلسه، بررسی، ارزیابی و راستی آزمایی شد. نتایج رتبه بندی در دو مرحله برای مدیران مسئول خبرگزاریها ارسال و در هر مرحله مستندات و نظرات تکمیلی خبرگزاری ها به اطلاع کمیته رتبهبندی رسید و در ارزیابیها اعمال شد.
در آخرین مرحله، روز دوشنبه ١٩ بهمن ماه جلسه استماع و بررسی اعتراضات مدیران مسئول ١٢ خبرگزاری در کمیته رتبه بندی و با حضور همه اعضا، برگزار شد.
اما اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی درباره دلیل رتبهبندی خبرگزاریها عنوان کرده است:
وجود تعداد قابل توجه خبرگزاریها و پایگاههای خبری اینترنتی در کشور و تفاوت عملکرد و ماموریت آنها از جمله در میزان تولید خبر، گستره فعالیت، انتشار چندزبانه، سرعت در تولید و انتشار اخبار، تعداد دفاتر و نمایندگیهای خبری در داخل و خارج از کشور، میزان بهرهمندی از تکنولوژیهای جدید رسانهای، رعایت اصول حرفهای و دهها شاخص دیگر، ایجاب میکند که عدالت رسانهای در نگرش به جایگاه خبرگزاریها و پایگاههای خبری اینترنتی برقرار شود و هر مؤسسه خبری در جایگاه واقعی خویش قرار گیرد و در ارزیابیها از آنها که فعالیت جدیتر و حرفهای در سپهر رسانهای کشور دارند غفلت نشود.
دستورالعمل زیر با هدف ارتقاء جایگاه حرفهای خبرگزاریها و برقراری عدالت رسانهای تهیه و تنظیم شده است. پیشنویس اولیه این دستورالعمل توسط تعدادی از روزنامهنگاران مطلع و مدیران خبرگزاریها و با کمک کارشناسان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی تهیه شده و سپس در اختیار مدیران خبرگزاریها و جمعی از اهالی رسانه قرار گرفت تا پیشنهادها و نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را ارائه دهند. «هیأت ارزیابی و رتبهبندی خبرگزاریها و پایگاههای اینترنتی» این پیشنهادها را برای ارزیابی این رسانهها در شش ماهه نخست سال ٩٣ به کار گرفت و ضمنا اشکالات و محاسن مدل محاسباتی آشکار شد.
نسخه نهایی دستورالعمل رتبهبندی خبرگزاریها که با حضور مدیران مسئول خبرگزاریها در طی جلسات متعدد کارشناسی به فرجام رسیده است، به شرح زیر است:
ماده ١) خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی شامل دو گروه عمومیو تخصصی میشوند.
تبصره ١: خبرگزاری و پایگاه اطلاعرسانی تخصصی رسانهای است که بر اساس اساسنامه یا رویکرد خبری و با قید در پروانه فعالیت، عمده اخبار خود را به یک حوزه (دین و معارف، ورزش، اقتصاد، علم و فناوری، محیط زیست و...) اختصاص داده و پوشش اخبار سایر حوزهها اولویت آن نباشد.
تبصره ٢: با توجه به اهمیت فعالیت رسانههای تخصصی، امتیاز این گروه در جمعبندی نهایی با ١٠ درصد افزایش محاسبه خواهد شد.
ماده ٢) شرکت در طرح رتبهبندی اختیاری است. رسانههایی که در طرح رتبهبندی شرکت میکنند جدول امتیازات را بر اساس مفاد این دستورالعمل به صورت خوداظهاری تکمیل و ارسال میکنند تا در هیأت ارزیابی، بررسی و تأیید شود.
تبصره ١: در صورت نیاز، رسانهها باید مستندات خود را برای ثبت امتیاز به هیأت ارزیابی ارائه دهند.
تبصره٢: مواردی از جدول پیوست که تدوین و تعیین شاخص به هیأت رتبه بندی محول شده است، در اولین جلسه هیأت مذکور تعیین تکلیف می شود.
ماده ٣) به منظور محاسبه امتیازات خبرگزاریها و پایگاههای خبری اینترنتی، هیأت رتبهبندی با ترکیب زیر برای مدت یک سال تشکیل میشود:
1. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی به عنوان رئیس هیأت
٢. دو نفر از استادان علوم ارتباطات و روزنامهنگاری (به انتخاب مجمع رؤسای دانشکدهها و گروههای ارتباطات دانشگاههای تهران)
٣. دو نفر از مدیران مسئول خبرگزاریها (یک مدیر مسئول خبرگزاری عمومیو یک مدیر مسئول خبرگزاری تخصصی) به انتخاب خودشان.
٤. یک نفر از سردبیران خبرگزاریهای عمومی یا تخصصی به انتخاب مدیران مسئول خبرگزاریها
٥. یک نفر از روزنامهنگاران آگاه به حوزه آنلاین به عنوان مسئول دبیرخانه و دبیر هیأت رتبهبندی، با انتخاب معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی و بدون حق رای
تبصره ١) هرگونه تغییر در این دستورالعمل و یا انتخاب اعضای هیأت رتبهبندی توسط مدیران مسئول خبرگزاریها انجام می گیرد. چنانچه اکثریت در جلسه نخست احراز نشود، جلسه دوم پس از ٧ روز تشکیل و تصمیمات آن با هر تعداد، معتبر است.
تبصره٢) مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی مسؤول دعوت مدیران مسئول خبرگزاریها و پایگاههای خبری اینترنتی برای انتخاب نمایندگان خود در هیات رتبه بندی است.
تبصره٣) چنانچه مدیر مسئول یک خبرگزاری به عنوان عضو هیأت رتبه بندی انتخاب شده باشد، امکان انتخاب سردبیر همان خبرگزاری برای عضویت در این هیات وجود نخواهد داشت.
تبصره٤) با توجه به زیاد بودن پایگاههای خبری، در دوره اول بر اساس رتبه الکسا تا رده ٢٠٠ و برای دورههای بعدی ٣٠ پایگاه خبری اول دعوت میشوند.
تبصره٥) جلسات هیأت رتبهبندی با دعوت رئیس هیأت و حضور ٥ نفر از اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات، حداقل با ٤ رای موافق معتبر است.
تبصره ٦) اجرای طرح رتبه بندی، پس از اجرا در سال اول، می تواند به مؤسسه یا نهادی که رسانهها آن را تأسیس یا انتخاب میکنند، سپرده شود.
ماده ٤) هیأت رتبهبندی خبرگزاریها موظف است مطابق شاخصهای این دستورالعمل، هر شش ماه یکبار، اقدام به رتبهبندی خبرگزاریهای دارای مجوز نموده و نتیجه را منتشر کند.