تاریخ : 1395,دوشنبه 27 ارديبهشت21:59
کد خبر : 199885 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

طلایی: ریشه‌های فساد در شهرداری کجاست؟

نائب رئیس شورای شهر تهران: با روش حسابرسی موجود نمی‌توان به ریشه‌های فساد در شهرداری دست پیدا کرد، از همین رو باید اقدام به اصلاح سیستم کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: مرتضی طلایی در مناظره بررسی عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به حضور دو جناج اصولگرا و اصلاح‌طلب در شورا گفت: ما هم اصولگرا هستیم و هم اصلاح‌طلب این دو مفاهیمی هستند که لازم و ملزوم یکدیگرند و از هم جدا نیستند اما در کشور ما این دو به دو جریان سیاسی نسبت داده می‌شوند. امیدواریم با گسترش احزاب در کشور این مسائل مرتفع شود تا شاهد نباشیم که مسائل جناحی و حزبی اینگونه ارزش‌ها را دربر بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازایلنا، وی ادامه داد: باتوجه به تاکید بنیانگذار انقلاب شورا‌ها در کشور قرار بود که یک رکن باشند که این مسئله به اهمیت خرد جمعی، افکار عمومی و حضور دیدگاه‌ها، سلایق و اقشار گوناگون تاکید داشت.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نکته اصلی این است که ما در کجای این تعاریف از شورا قرار گرفته‌ایم گفت: ما با این تعاریف فاصله داریم. شاهدیم که همواره در طول سال‌ها قوانینی ایجاد شده‌اند که شورا‌ها را محدود کرده‌اند. این اتفاقات ناشی از دیدگاهی است که افکار عمومی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهد و این روند سبب می‌شود که سهم، نقش و جایگاه مردم در اداره جامعه محدود شود.

وی توضیح داد: اکنون چه باید کرد آیا باید تسلیم این وضعیت شد؟ یا اینکه شورا‌ها به تنهایی خواهند توانست این مسئله را حل کنند؟ اینجاست که اهمیت شکل گرفتن تشکل‌های گوناگون فرهنگی، علمی و اجتماعی مطرح می‌شود و ما اعتقاد داریم که این تشکل‌ها نه برای صیانت از شورای فعلی بلکه برای صیانت از یک نگرش معطوف به پاسخگویی به مردم و پاسداری از حقوق آن‌ها وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: جایگاه دانشگاه و دانشجو به عنوان کنشگران فعال اجتماعی می‌تواند در عبور از موانع و ارائه مدل برای اصلاح روند کنونی موثر باشد و باید این مسئله را در پایان‌نامه‌ها‌ و رساله‌های دکترا دید. شورا نیز آمادگی حمایت از پایان‌نامه‌های با موضوع شورا را دارد.

طلایی افزود: شهرداری و شورا رویکرد ارتباط با محافل علمی را دنبال می‌کند. هرچند که تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم اما باید به دنبال رابطه ساختارمند میان دانشگاه با شورا‌ها و دستگاه‌های اجرایی باشیم. در زمانی که من پلیس بودم نیز همواره به دنبال این رابطه بودم و پلیس اجتماعی نیز با حدود همین ظرفیت رشد پیدا کرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در شورایاری ۳۵۴ محله تهران این آمادگی را داریم که با دانشگاه علامه به یک چارچوب تفاهم‌نامه دست پیدا کنیم تا دانشجویان رشته‌های مرتبط بتوانند وضعیت ما در شورایاری‌ها را به صورت آنلاین رصد کنند و در این زمینه تحلیل محتوا داشته باشند.

وی با بیان اینکه در وضع موجود مشارکت به معنای واقعی از سوی شهروندان و مدیریت شهری وجود ندارد اظهار کرد: روزانه ۳ تا ۵ بار از محلات پسماند جمع‌آوری می‌شود، در حالی که اگر مردم مشارکت می‌کردند این تعداد به یکبار در شبانه‌روز کاهش پیدا می‌کرد.

طلایی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اینکه ایرادات وارده به حسابرسی و اینکه چرا در سال آخر شورا به فکر هشدار در مورد شیوه حسابرسی افتاده‌اید، گفت: من در شورای سوم و چهارم بار‌ها در مورد حسابرسی اظهاراتی را مطرح کردم که در رسانه‌ها موجود است. شورا نیازمند سامانه‌ای نظارتی برای رسیدگی به حجم کار شهرداری است و از طرفی با روش حسابرسی موجود نمی‌توان به ریشه‌های فساد در شهرداری دست پیدا کرد که باید اقدام به اصلاح سیستم کنیم. همچنین فساد در شهرداری وجود دارد و نمی‌توانیم منکر وجود آن شویم اما این فساد سازمان‌یافته نیست و بعضا تنوع قوانین اجازه شکل گرفتن این فساد‌ها را می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جلسه اخیر شهردار تهران با منتخبان مجلس دهم یک اقدام سیاسی است، گفت: من اعتقاد ندارم که این نشست سیاسی بود زیرا موضوع آن در ارتباط با اصلاح قانون برنامه ششم بود که طی آن شهرداری تقریبا دولتی می‌شود بنابراین در این جلسه سعی به برقراری ارتباط با نمایندگان بود تا در این زمینه صحبت‌هایی صورت گیرد.

وی در ارتباط با انتقادات دانشجویان رشته مدیریت شهری مبنی بر عدم ارتباط آن‌ها با مدیریت شهری و مشکلات بودجه‌ای مرکز پژوهش‌های شورا برای حمایت از تحقیقات این دانشجویان اظهار کرد: من سه روز در هفته در محلات و در میان مردم هستم و سعی می‌کنم که این ارتباط را برقرار کنم اما ارتباط ما با یکدیگر ضعیف است. ما تلاش کردیم تا بودجه مرکز پژوهش‌ها را به چند ده میلیارد افزایش دهیم تا این مشکلات حل شود همچنین خوب است که اتاق فکر مشترکی ایجاد کنیم تا دانشگاه و شورا را به هم مرتبط کند.