تاریخ : 1395,شنبه 01 خرداد20:56
کد خبر : 200282 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

وابستگی جوان ایرانی به تلگرام

یک جامعه‌شناس معتقد است، دلیل اینکه جوانان ایرانی بخش زیادی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند این است که می‌توانند در این شبکه‌ها دیده شوند و مورد تایید قرار گیرند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یک جامعه‌شناس معتقد است، دلیل اینکه جوانان ایرانی بخش زیادی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند این است که می‌توانند در این شبکه‌ها دیده شوند و مورد تایید قرار گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تابناک، اسماء پیری به مناسبت هفته جوان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند "تلگرام"، "اینستاگرام" و ...، اظهار کرد: جوانان ایرانی نسبت به سایر جوانان وقت بیشتری را در این شبکه‌ها می‌گذرانند.

وی در خصوص دلایل گرایش بالای جوانان ایرانی به این شبکه‌ها اظهار کرد: جوان ایرانی با عضویت در این شبکه‌ها فرصت می‌یابد نیازها، خواسته‌ها، عقاید و باورها و هرآن چیزی که در دنیای واقعی امکان طرح و بیان آن را ندارد، مطرح کند.

به گفته پیری وقتی که یک جوان ایرانی مجال حضور در عرصه اجتماعی را به صورت واقعی نمی‌یابد، مجبور است آنچه در ذهن دارد را در دنیای مجازی اعلام کند.

پیری یادآوری کرد: از سوی دیگر جوان می‌تواند در شبکه اجتماعی که بر اساس سلیقه و خواست خودش است وارد شود و در این فضا همه چیز مطابق میل و علاقه اوست و همه مانند او فکر می‌کنند و حرف می‌زنند.

وی اظهار کرد: بیان ایده و عقاید جوانان در فضای شبکه‌های اجتماعی برای او بسیار راحت و کم هزینه‌تر است و این امر هم به گرایش بیشتر جوانان به این شبکه‌ها دامن می‌زند.

وی از محدودیت‌های دنیای واقعی یاد کرد و ادامه داد: در دنیای واقعی افراد امکان طرح همه ایده‌ها و عقاید خود را ندارند و امکان مخالفت با آنها نیز بیشتر است و وقتی جوان با این فضا رو برو شود، احساس سرخوردگی می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه عضویت بیش از حد در این شبکه‌ها پیامدهای دیگری هم دارد، اضافه کرد: وقتی که فرد با دنیای بیرون تعامل واقعی ندارد نمی‌تواند نقاط ضعف و حتی استعدادهایش را بشناسد، چون نقاط ضعف و استعداد افراد فقط در تعامل رو در رو و واقعی مشخص می‌شود.

پیری از راهکارهای کاهش وابستگی جوانان به شبکه‌های اجتماعی هم یاد کرد و افزود: تنها راه این است که فرصت و شرایط حضور آسان جوانان در دنیای واقعی فراهم شود.

وی خواستار بها دادن به جوانان شد و تصریح کرد: نباید به این بهانه که جوان خام و ناپخته است او را کنار بگذاریم و از توانمندیهای جوان استفاده نکنیم.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه جوانان نیازمند گوش شنوا و تایید شدن هستند، یادآوری کرد: باید این شرایط را برای جوان در بیرون از فضای مجازی و خصوصا خانواده‌ها فراهم کنیم.