تاریخ : 1395,پنجشنبه 03 تير07:43
کد خبر : 203023 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

عربستان بخاطر ترس از ایران اتمی شود!

مقام سابق صهیونیستی گفت که عربستان در لوای برخورداری از انرژی اتمی سعی در حرکت آرام به سوی رقابت تسلیحاتی دارد و دلیل آن نیز «خطر تهدید و نفوذ ایران» است.

خبرنامه دانشجویان ایران:  مقام سابق عضو شورای امنیت دفتر نخست وزیری رژیم اسرائیل در سخنانی از گام کشورهای حاشیه خلیج فارس به اتمی شدن و توسعه برنامه اتمی عربستان همچون ایران اشاره نمود

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» «یوئل گزانسکی» مقام سابق اسرائیل در دفتر نخست وزیری در اولین روز از نشست دو روزه اندیشکده دست راستی «بگین سادات » گفت، توافق هسته‌ای ایران سنتی را باب کرد که بر اساس آن آمریکا با هر کشوری توافق مورد به مورد نماید و عربستان سعودی نیز بیشتر به خاطر تهدید و نفوذ ایران، احتمالا با سرعت بخشیدن به برنامه‌های اتمی خود به عنوان بخشی از راهبرد مصون سازی پیش می‌رود

این مقام اسرائیلی در ادامه اظهار داشت، توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی موجب خرید زمان برای عربستانی‌ها به مدت یک دهه برای تسلیح سازی مجدد بدون نقض تعهد‌های عدم اشاعه سلاح‌های اتمی می‌شود و حتی این کشور اینک 16 طرح برای ساخت نیروگاه اتمی غیر نظامی دارد . البته افت بهای نفت شاید در مسیر ساخت این تاسیسات اثر گذارد.

این مقام سابق اسرائیلی در ادامه ضمن اشاره به سودمند بودن انرژی هسته‌ای ارزان قیمت در بلند مدت افزود، واقعیت این است که این مسئله (داشتن انرژی ارزان قیمت) توجیهی برای برخورداری از برنامه اتمی است.

گزانسکی اظهار داشت که بزگترین ترس بازیگران منطقه و اعراب منطقه خلیج فارس گام برداشتن آمریکا به‌سوی ایران است و عربستانی‌ها انگیزه‌های عقیدتی  و راهبردی برای اتمی شدن دارند .

گزانسکی هشدار داد که توافق هسته‌ای ایران ممکن است موجب رواج معیاری نگران کننده در منطقه و ایجاد آبشارهایی از سانتریفیوژ‌ها در بین کشورهای هسته‌ای شود.
این مقام اسرائیلی در بخشی دیگر با بیان این‌که منطقه با حرکت آهسته در مسیر رقابت تسلیحات اتمی گام بر می‌دارد، گفت: «سعودی‌ها وحشت دارند و در عین حال ایران تقویت شده در حال آماده کردن خود برای طرح‌های احتمالی است.»
وی درباره میزان توانمندی فنی سعودی‌ها برای اتمی شدن نیز اظهار داشت ، عربستانی‌ها دانشمندان هسته‌ای کمی دارند که برخی در آمریکا تحصیل می‌نمایند اما آن‌ها با مصر که دانشمندان هسته ای خوبی دارد ، توافق‌هایی دارند. پاکستانی‌ها نیز در این زمینه گزینه خوبی برای سعودی‌ها هستند و باید گفت که امارات عربی متحده هم دانشمند هسته‌ای ندارد اما کره جنوبی برای این کشور در حال ساخت نیروگاه اتمی است.