تاریخ : 1395,شنبه 23 مرداد13:53
کد خبر : 206998 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

حاشیه های سی و سومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش

بلاتکلیفی نظام آموزشی کی به پایان می رسد؟

سی وسومین اجلاس آموزش و پرورش با حضور مسئولان این وزارتخانه و برخی دولتمردان به پایان رسید و حال باید منتظر بازخوردهای این رخداد عظیم آموزش و پرورش بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: تابستان برای اهالی نظام تعلیم و تربیت فرصت جمع بندی و برنامه ریزی برای سال جدید آموزشی است که در قالب اجلاسی سه روزه برخی از نظرات، کمبودها و مشکلات به امید گشایش و برطرف شدن برای سال تحصیلی و به منظور ارتقای وضعیت نظام آموزشی بیان می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این اجلاس که سابقه آغاز آن به سال های دور و دوران وزارت شهید رجایی بازمی گردد و تقریبا هرساله شاهد برگزاری آن هستیم ، ضمن حضور تمامی اهالی تعلیم وتربیت از بالاترین مقام وزارتخانه تا روسای شهرهای کوچک کشور، سران قوای سه گانه یا نمایندگانی از طرف آنها نیز در این برنامه حضور پیدا می کنند تا شاید مسیری برای رونق آموزش و پرورش کشور بیابند یا بسازند.

امسال هم به روال گذشته و بعد از تدارک برنامه و صرف هزینه های اجرایی، اجلاس به ایستگاه سی و سوم رسید و این در حالی رخ داد که امید به گشایش مشکلات با وجود دوران پس از برجام به ذهن ها خطور می کرد و با وجودی که بخشی از مسیر تغییر و تحول نظام آموزشی مبتنی بر سند تحول از سال گذشته کلید خورد به نظر می رسید این اجلاس نسبت به سال گذشته تقریبا با آرامش همراه باشد .

مدد جویی آموزش و پرورش از دولت برای تحقق اهداف
اجلاس آموزش و پرورش با شعار" آموزش وپرورش کانون خلق دنیای آینده " از روز 18 الی 20 مرداد ماه و با حضور مسئولان دولتی شروع به فعالیت کرد و میزگردهایی پیرامون موضوعات بررسی همه جانبه اجرای سند تحول بنیادین ، چشم انداز اقتصاد آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه، وضعیت آموزش و پرورش برای گروه های خاص، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، تربیت معلم و بهبود مدیریت منابع انسانی، راهکارهای کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس برای برون رفت از چالش های آموزش و پرورش، تریبون آزاد آرا و نظرات رؤسای آموزش و پرورش جز برنامه های این دوره به شمار می رفت.

سرانجام روز نخست این اجلاس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور آغاز به کار کرد و در این برنامه وی به تشریح  برنامه ها و تخصیص اعتبارات به آموزش وپرورش پرداخت و گفت: دولت بیشترین بخش توجهات را به بخش آموزش و پرورش معطوف کرده چرا که بیشترین تعداد کارمندان دولت به وزارت آموزش و پرورش تعلق دارد بر همین اساس توسعه همه جانبه و پایدار کشور و اصلاح مدرسه در این حیطه مطرح می‌شود .

وی از اختصاص 3500 میلیارد تومان بودجه برای طرح رتبه بندی معلمان در سال جاری خبر داد و یادآور شد: باید تمام دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی و حتی دستگاه‌های خارج از دولت برای توسعه اقتصاد مقاومتی به کمک آموزش و پرورش جهت هدایت اهداف بیایند چرا که اتحاد و انسجام ملت و دولت تأثیر بسزایی در تحقق اهداف اقتصادی کشور دارد همچنین مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در دستور کار مسئولان بوده که این موضوع دنباله‌رو سیاست‌های قانون‌گرایی دولت است.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش خطاب به میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس که به آموزش و پرورش یادآور شده "باید معاون پارلمانی باید بیشتر از همه در کمیسیون رفت و آمد کند هم چنین  مشکلات این سازمان تا در دولت حل نشود در مجلس حل نمی شود"، گفت: اینجا جلسه محاکمه نبود که ما را محاکمه کردید .

وی ادامه داد: جلسه در مجلس داشتیم که به اندازه ، 14 قِران فایده نداشت و برای پاداش پایان خدمت با ضمانت ، وزیر آموزش و پرورش از بانک ها قرض  گرفتیم.

نقش معلمان در جهت گیری صحیح سیاست های کشور
روزسوم اجلاس که بازهم تدابیر امنیتی شدیدی برای ورود اصحاب رسانه را به همراه داشت با سخنرانی هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد .

در این روز هاشمی رفسنجانی گفت: بیشتر باید اجازه دهیم مردممان به دانش جهانی دست پیدا کنند تا بتوانیم به هر آنچه مورد نیاز در زندگیمان است برسیم که خوشبختانه تمام این موارد پس از برجام صورت گرفته، در حال حاضر یکی از خواسته‌های سند چشم‌اندازه 20 ساله در نقطه اساسی تحقق پیدا کرده و ما از لحاظ توسعه انسانی مقام اول در 28 کشور منطقه را پیدا کردیم دو رکن مهمی که باید به آن توجه داشته‌ باشیم درون‌زایی و برون نگری است و اقتصاد مقاومتی بدون این دو رکن به نتیجه نمی‌رسد.

وی هم چنین به شرایط سیاسی کشور نگاهی داشت و اظهار کرد: شما مدیران و معلمان دلسوز نیز باید وارد این فضا شوید و من مطمئن هستم که در دوره دوم دولت روحانی این مشکلات حل خواهد شد و تمام این مسائل در حالی است که همه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید با تمام اختلافات سیاسی در جهت پیشرفت کشور قدم بردارند تا آینده نظام زیر سؤال نرود و در صورتی که پرورش در کنار آموزش قرار بگیرد ما جامعه سالمی داریم.


کد خبرنگار : 37