تاریخ : 1395,چهارشنبه 31 شهريور15:23
کد خبر : 210557 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

برای دانشجویان شیفته نشریه نویسی؛

هفت ویژگی طراحی یک لوگوی نشریه دانشجویی

یکی از لذت بخشترین فعالیت یک «دانشجوی فعال» در تشکل های دانشجویی نشریه نویسی است؛ نشریه نویسی بدون شک حتی در این دورانی که شبکه های اجتماعی بخش زیادی از «خوراک محتوایی» را ربوده است، بازهم مخاطبین خود را دارد، و تشکل های مختلف دانشجویی از هر طیفی برنامه خاصی از همان اول ترم برای جذب دانشجو و اعلام مواضع در نشریه در نظر می گیرند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از لذت بخشترین فعالیت یک «دانشجوی فعال» در تشکل های دانشجویی نشریه نویسی است؛ نشریه نویسی بدون شک حتی در این دورانی که شبکه های اجتماعی بخش زیادی از «خوراک محتوایی» را ربوده است، بازهم مخاطبین خود را دارد، و تشکل های مختلف دانشجویی از هر طیفی برنامه خاصی از همان اول ترم برای جذب دانشجو و اعلام مواضع در نشریه در نظر می گیرند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جدایی از محتوای داخل نشریه که پیش تر خبرنامه دانشجویان ایران تکنیک های نشریه نویسی را منتشر کرده بود، لوگوی و آرم یک نشریه میتواند نقش مهمی در نشان دادن دانشجویی بودن آن نشریه و جذب مخاطب داشته باشد.

در ادامه هفت ویژگی یک لوگو نشریه خوب آمده است:

1- ایجاد جاذبه برای نشریه
نحوه حروفچینی، رنگ‌های خیره کننده، هنر و خلاقیت در طراحی و استفاده از طرح ابتکاری و… سبب جلب توجه هر چه بیشتر لوگوی نشریه و در نهایت جذب مخاطب برای نشریه می‌شود. لذا لوگوی نام نشریه باید درشت‌تر از سایر اجزا با قلمی متفاوت و هنرمندانه با استفاده از رنگ‌های قوی و خیره کننده در بالای صفحه اول نشریه درج گردد.

2- استفاده از اصل تضاد
هر عامل تحریک کننده‌ای که با امور اطراف خود اختلاف داشته باشد، بیشتر جلب توجه می‌کند. به همین دلیل در لوگوی نشریه نیز از اصل تضاد استفاده شود و موارد زیر در رسم الخط لوگو به کار گرفته شود.

* رنگ استفاده شده در لوگو با رنگ سایر اجزا و اشکال نشریه در اطراف لوگو، متفاوت باشد.
* شکل و نوع حروف انتخاب شده لوگو، با فضا و اجزای اطراف متفاوت باشد و در طراحی حروف از اشکال هنری و ابتکاری ساده استفاده شود.
* در صورت تک‌رنگ بودن نشریه، سعی شود اسم نشریه با رنگ سیاه در زمینه سفید و رنگ سفید در زمینه سیاه و یا در صورت رنگی بودن نشریه برای لوگو از رنگ‌های خیره کننده قرمز، زرد، نارنجی و … که دارای طول موج بیشتر هستند و بهتر به دید می‌آیند، استفاده شود.
* لوگوی نشریه درشت‌تر از سایر مطالب و اجزای نشریه نوشته شود.
* اگر نام نشریه بیش از یک کلمه است، اندازه حروف یکسان باشد.

خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران

3- استفاده از طرح‌های ابتکاری و جدید
برای جلب توجه بیشتر و جذاب شدن نشریه برای مخاطبان باید از طرح‌های گرافیکی نو به صورت ابتکاری و هنری ساده استفاده شود. در لوگو اگر استفاده از طرح‌های گرافیکی مقدور نبود، بهتر است از خط نستعلیق یا شکسته نستعلیق استفاده شود.

4- استفاده از اصل عادت
چنانچه مخاطبان به چیزی عادت کنند، به طور طبیعی توجه آنها برحسب عادت جلب شده و برای آنها دارای اهمیت و جذابیت خواهد بود. لذا با توجه به اینکه مخاطبان به طور معمول به ستون وشکل ثابت در نشریه عادت می‌کنند، باید شکل لوگو نشریه به طور ثابت طراحی شده و در جایی ثابت درج شود.

5- اصل زیبایی
زیبایی‌طرح و لوگوی نشریه در جذب مخاطب و ایجاد انگیزه برای مخاطبان و تبدیل مخاطب به خواننده نقش مؤثری دارد، لذا لوگوی نشریه باید از زیبایی لازم برخوردار باشد تا مورد پسند عامه مخاطبان قرار گرفته و از جذابیت و نفوذ در مخاطب برخوردار باشد.

6- تناسب با محتوا
بهتر است در طراحی گرافیکی لوگو، نوعی تناسب و ارتباط با سیاست کلی و زمینه انتشار نشریه آورده شود. اما الزامی نیست. به عنوان مثال اگر نشریه‌ای در زمینه تخصصی رشته عمران منتشر می‌شود، بهتر است در طرح هنری لوگو به نوعی خلاقانه و به صورتی زیبا در شکل ظاهری آن، نمادی از سازه یا مشخصه‌ای ازگرایش عمران آورده شود. یا برای رشته حقوق می‌توان با توجه به بحث عدالت، ازترازو استفاده کرد. البته ترازوی قانون به دلیل استفاده زیاد کلیشه‌ای شده است، بهتر است نشریه حقوقی‌طرح دیگری را جایگزین کند که مفهوم و نماد حقوقی و قضایی داشته باشد، در غیر این صورت می‌توان نماد ترازو را به شکلی هنری، متفاوت با لوگوی سایر نشریات حقوقی طراحی کرد.

7- خوانا بودن لوگو
در لوگو زیبایی اصل است، اما با این وجود نباید خوانا بودن لوگو، فدای زیبایی شود، اسم نشریه در قالب لوگو باید به سادگی قابل خواندن باشد، چون اصول طراحی لوگو با آرم تا حدی متفاوت است. اگر چه بسیاری از گرافیست‌ها لوگو را آرم نشریه می‌دانند.


کد خبرنگار : 16