تاریخ : 1395,یکشنبه 02 آبان21:52
کد خبر : 213767 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در مناظره جنجالی عملکرد دولت یازدهم در دانشگاه تهران مطرح شد؛

زیباکلام: به دولت دوازده و یا سیزده می‌دهم فقط برای اینکه دیگر نبینمش/ قدیری‌ابیانه: عملکرد اقتصادی دولت فاجعه است/ فومنی: روحانی بزرگترین خدمت را به کشور کرد

وی در ادامه با اشاره به بحث برجام تاکید کرد: در بحث برجام بزرگترین خدمت را روحانی به کشور کرد. آمار را ببیند کشورهای غربی می‌خواستند به کشور حمله کنند، بروید از محسن رضایی بپرسید که رسما در صدا و سیما گفت اگر برجام را نپذیرفته بودیم مورد حمله کشورهای غربی قرار می‌گرفتیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: مناظره بررسی عملکرد دولت یازدهم با عنوان «رد یا قبول» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران یکشنبه عصر با حضور محمدحسن قدیری ابیانه، محمد مهدی اسماعیلی، صادق زیباکلام و محمدرضا زارع فومنی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این مناظره جنجالی طرفین مناظره دیدگاه خود را درباره  عملکرد دولت یازدهم ایراد کردند.

فومنی: روحانی یک کشور ویرانه را تحویل گرفت
محمدرضا زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، در این مناظره گفت: دولت روحانی زمانی که روی کار آمد کشور به یک ویرانه تبدیل شده بود آقای احمدی نژاد یا همان رابین هود کشور را از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به نابودی کشانده بود و مردم نگران آینده خود بودند.

وی افزود: بعد از اتفاقات 88 مشکلاتی در جامعه رخ داد و حکومت اصلاح طلبان را منکوب کرد و اجازه میدان داری به ‌آنها نداد کما اینکه در مجلس قبل 98 درصد از اصلاح طلبان را رد صلاحیت کرد.

وقتی هاشمی را رد می‌کنید یعنی امام خمینی(ره) و نظام را رد صلاحیت می‌کنید
وی در ادامه با اشاره به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افزود: وقتی حکومت چهره‌ای مانند هاشمی را رد می‌کند یعنی در اصل خودش را رد کرده است وقتی هاشمی را رد می‌کنید یعنی امام خمینی(ره) و نظام را رد صلاحیت می‌کنید.

مدیر مسئول روزنامه صدای اصلاحات تاکید کرد: همان هایی که به امام توهین می‌کردند الان برای ما مدافع انقلاب شده‌اند و مدافعان انقلاب و افرادی مانند هاشمی را از سد انقلاب خارج شده می‌دانند.

آدم‌های بی بته‌ای مانند احمدی نژاد، مشایی و رحیمی کشور را نابود کردند
فومنی ادامه داد: آدم‌های بی بته‌ای مانند احمدی نژاد، مشایی و رحیمی کشور را نابود کردند. آن وقت وقتی هاشمی و سید حسن خمینی را رد کردند یعنی خط امام و امام را رد صلاحیت کردند.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم افزود: یک راست گرای اصلاح طلب رئیس جمهور شد چون به اصلاح طلبان اجازه میدان داری ندادند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در ادامه خطاب به اسماعیلی تاکید کرد:  در رابطه با اینکه می‌گویید همه چیز را در دولت با برجام بسته شده باید بگویم ولایت فقیه و رهبری نظام بحث برجام را پذیرفتند و گفتند من در اطلاع از بحث برجام هستم پس اگر انتقادی دارید. همه ما در سرباز نظام و مخلص رهبری هستیم ولی متاسفانه اصولگرایان تا زمانی که احمدی نژاد به آنها می‌رسید و پول می‌داد با او رفیق بودند ولی لااقل امروز از رای خود دفاع کنند و او را نکوبند.

وی ادامه داد: در یک دوره کسی که مردم را فریب داد و به دروغ به نخست وزیر امام بدترین تهمت ها را زد رئیس جمهور شد من  اگر به جای آقای جنتی بودم احمدی نژاد را همان ابتدا رد صلاحیت می‌کردم.

روحانی بزرگترین خدمت را به کشور کرد
وی در ادامه با اشاره به بحث برجام تاکید کرد: در بحث برجام بزرگترین خدمت را روحانی به کشور کرد. آمار را ببیند کشورهای غربی می‌خواستند به کشور حمله کنند، بروید از محسن رضایی بپرسید که رسما در صدا و سیما گفت اگر برجام را نپذیرفته بودیم مورد حمله کشورهای غربی قرار می‌گرفتیم.

رئیس جمهور در این مملکت تدارکات چی است
دبیرکل حزب مردمی اصلاحات اظهار داشت: من به دولت نمره 80 را در حوزه سیاست خارجی می‌دهم. روحانی خیلی تلاش کرد تا حصر را بردارد ولی دست تنهاست. متاسفانه رئیس جمهور در این مملکت تدارکات چی است و قدرت ندارد و مثل یک مربی است که بالش را بریده‌اند.

وی گفت: روحانی در مسئله رفع حصر ایستاده است و انشاءالله با درایت رئیس جمهور مسئله حصر هم حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: امکان صادرات، امکان انتقال پول، بحث خرید هواپیما و فضای امن دیپلماسی  همه از اثرات برجام است. همه از بحث امنیت در برخی از کشورهای همسایه اطلاع دارید و ما این امنیتی را که داریم مدیون این دولت هستیم. دولت خدمات زیادی کرده و نباید بی انصافی کنیم.

اصولگرایان می‌رفتند و با کشورهایی مانند جیبوتی مذاکره می‌کردند
وی گفت: اصولگرایان می‌رفتند و با کشورهایی مانند جیبوتی مذاکره می‌کردند الان باید افتخار کنیم که رئیس جمهور ما می‌نشیند و همه صحبت‌هایش را گوش می‌دهند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تاکید کرد: زمانی که روحانی دولت را تحویل گرفت بانکها داشتند ورشکست می‌شدند و همه را احمدی نژاد به تاراج برده بود و کاری که احمدی نژاد در حوزه اقتصادی با کشور کرد مغول نکرد.

وی گفت: مسکن مهری که احمدی نژاد در بیابان ها ساخت نه آب و برق دارد و نه بیمارستان. مسکن مهر یکی از بدترین کارهایی بود که احمدی نژاد انجام داد.

فومنی اضافه کرد: صادرات ما امسال دارد به بالاترین رشد خود در طول انقلاب می‌رسد و این هنر روحانی بود که تورم را حفظ کند. تورم حفظ شد تا به قشر محروم آسیب نرسد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات اضافه کرد: البته دولت در حوزه اقتصادی ضعف هم داشته است ما در مورد معیشت مردم کم کار کردیم اما ما ارگان هایی داریم که میلیارد میلیارد پول های مردم هزینه آنها می‌شود. مگر یک کشور چقدر نیروی نظامی می‌خواهد؟ چرا پول‌های ما باید در کشورهای دیگر خرج شود؟ ما باید اول ایران را بسازیم بعد به سراغ لبنان برویم.

فومنی اضافه کرد: چرا کسی جواب پول‌هایی که در این کشور حیف و میل می‌شود را نمی‌دهد؟ تکلیف اسکله‌های غیر مجازی که متعلق به برخی آقازاده‌ها بود چه شد؟

دولت روحانی مظلوم واقع شده
وی گفت: دولت روحانی مظلوم واقع شده، روحانی ما را با دنیا آشتی داد و ما باید از این رئیس جمهور دانشمند تقدیر کنیم. من دست روحانی را می‌بوسم چون او نظرها را برگرداند و در سیاست خارجی باید به روحانی نمره 100 داد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تاکید کرد: مشکلات معیشتی ربطی به روحانی ندارد ربط به ارگان هایی دارد که کامیون کامیون پول برای آقازاده‌های خود جمع می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده دولت از نیروهای مسن گفت: من در استفاده از نیروهای مسن از دولت نقد دارم و بارها نیز این نقد را مطرح کردم البته این ضعف همه دولت‌ها بوده است.

وی افزود: البته نمی‌شود مملکت را یک روزه دست جوان ها داد این ها مدتی است با هم کار کرده‌اند و دستهایشان در یک کاسه است و می‌خواهند با هم بخورند.

وی افزود: در زمان احمدی نژاد با روزنامه‌ها و رسانه ها برخورد درستی صورت نگرفت و اصلا روزنامه نگارانی وجود داشتند که گم شدند و امروز باز شدن فضای مطبوعاتی، احیای خانه احزاب ، باز شدن خانه سینما، از افتخارات دولت یازدهم است. در دولت گذشته گاهی با یک دختر که چند تار مویش بیرون بود بدترین برخوردها صورت می‌گرفت ولی امروز روحانی در مقابل این رفتار می‌ایستد.

وی گفت من هر جا لازم باشد انتقاد می‌کنم مانند بحث وزارت کشور که گفتند وزارت کشور دولت یازدهم فاجعه است.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات اضافه کرد: با روضه خوانی نمی‌شود کشور را اداره کرد نمی‌توان به خاطر رنگ لباس و بیرون ماندن چند تار مو با مردم برخورد کرد.

فومنی خاطرنشان کرد به اعتقاد من روحانی در سال 96 رای بسیار بالاتری خواهد آورد و مردم چنان تو دهنی به اصولگرایان خواهند زد که با خجالت از کشور فرار کنند.

فومنی ادامه داد توسعه سیاسی زیربنای توسعه اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی است و اگر توسعه سیاسی را در کشور نهادینه کنید می‌توانید کشور را اداره کنید.

وی گفت: دانشجویان نباید گول اصولگرایان را بخورند این ها آدمهای دروغگویی بودند و 8 سال در دولت احمدی نژاد به مردم دروغ گفتند این ها از ترامپ هم بدترند.

اسماعیلی: سیاست دوگانه دولت در برابر مردم
محمدمهدی اسماعیلی در این مناظره با اشاره به وضعیت سیاست داخلی دولت یازدهم گفت: آقای روحانی با توجه به اولویتی که داشت اتکای دولتش برای تقویت سیاست داخلی، ارتقا سیاست خارجی بود و وی با این نگاه پس از انتخابات وارد حوزه سیاست داخلی شد.

وی افزود: آقای روحانی با انتصاب وزیر کشوری از جناح اصولگرا سعی کرد در حوزه سیاست داخلی مفاهمه ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از اینکه وضعیت امور داخلی کشور به دلیل بازیهای جناحی غیرقابل تامل شده و وضعیت به گونه‌ای است که جایی برای حامیان دولت هم باقی نمانده، اظهار کرد: امروز دولت یازدهم باید به وضعیت سیاست داخلی کشور توجه بیشتری داشته باشد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی پرداخت و گفت: امروز تیمی که در سیاست خارجی مشغول کار هستند به لحاظ رزومه و فعالیت کاری تیم قوی‌ای است به طوری که آقای ظریف مدرس دانشگاه و مورد اعتماد بخشهای مختلف حاکمیت از جمله رهبر انقلاب است.

اسماعیلی با بیان اینکه انتخاب ظریف برای تصدی وزارت خارجه از سوی دولت انتخاب خوبی بود، افزود: دیدگاه‌های ظریف و روحانی در حوزه سیاست خارجی متفاوت است، ای کاش دیدگاه‌های آقای ظریف در حوزه سیاست خارجی پیاده می‌شد.

وی با انتقاد از اعتماد دولت یازدهم به آمریکا در حوزه سیاست خارجی، گفت: این میزان از اعتماد به آمریکا از سوی رئیس جمهور پسندیده نیست. در یکسال گذشته پس از برجام هیچ گشایشی در زندگی مردم ایجاد نشده است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: وضعیت اقتصادی کشور واقعا به هم ریخته شده است گویا آقای رئیس‌جمهور از واقعیت‌های اقتصادی کشور خبر ندارد.

اسماعیلی اضافه کرد: دوگانه برجام و جنگ درست کرده‌اند که مردم به ادبیات برجام اعتماد کنند، آقای روحانی طبق نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌های انجام شده، مردم به این دوگانه اعتماد ندارند.وی

تاکید کرد: امیدواریم عقلای نزدیک به رئیس‌جمهور در برنامه‌ریزی‌های‌خود در سیاست خارجی تجدید نظر کنند

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امروز دوست و دشمن اذعان می‌کنند که ایران در سیاستهای منطقه‌ای موفق بوده که این مرهون تدابیر رهبر معظم انقلاب در طی 27 سال اخیر است

وی در نقد عملکرد سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم در سه و نیم سال گذشته گفت: دولت تاکنون توانسته تورم را کنترل کند اما رکود در کشور وجود دارد و دولت در این زمینه موفق نبوده است.

اسماعیلی اظهار کرد: میزان بیکاری فارغ‌التحصیلات در برخی شهرستانه به 60 درصد رسیده که این فاجعه است.

وی با انتقاد از سیاستهای دولت یازدهم نسبت به تکمیل پروژه مسکن مهر گفت: بعد از گذشته سه و نیم سال حتی یک واحد از مسکن اجتماعی که وزیر راه قول آن را داده بود افتتاح نشده است.

قدیری‌ابیانه: به دولت یازدهم نمره اخراج از انتخابات ۹۶ را می‌دهم
محمدحسن قدیری ابیانه فعال سیاسی عصر امروز در مناظره بررسی عملکرد دولت یازدهم با عنوان «رد یا قبول» که به همت انجمن‌ اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح کرد: اینکه می‌گویند 98 درصد اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند من پاسخ می‌دهم 98 درصد صلاحیت مسئولیت نداشتند.

قدیری ابیانه ادامه داد: اینکه می‌گویند هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد یعنی خط امام و امام رد صلاحیت شد پس اگر منتظری هم رد صلاحیت شد یعنی اسلام رد صلاحیت شده است. هر کسی پایبند ولایت فقیه نیست پایبند خط امام نیز نیست.

وی خطاب به محمد زارع فومنی یکی از شرکت‌کنندگان در مناظره گفت: شما هم به شیوه دولت عمل کرده‌اید که همه مشکلات را به دولت قبل مربوط می‌کنید. موضع من موضع دفاع از احمدی‌نژاد نیست ولی اگر آقای احمدی‌نژاد را با رابین‌هود مقایسه می‌کنید من دولت فعلی را با گالیله مقایسه می‌کنم که همیشه می‌گفت نمی‌شود.

فعال سیاسی اضافه کرد: کاشکی رئیس دولت یک سفری هم به مصر می‌رفت.مبارک هم با اسرائیل و هم با آمریکا رابطه داشت اما یک میلیون نفر از مردم این کشور در گورستان زندگی می کنند. کشور پاکستان حتی پایگاه‌های خود را در اختیار آمریکا قرار داده اما 40 درصد مردم این کشور قضای حاجت خود را در خیابان انجام می‌دهند. تا کی علامت غلط در همه چیز به مردم می‌دهید؟

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک بیان داشت: تصویر سخنرانی آقای رئیس جمهور که مربوط به نشست سازمان ملل بود در خبرگزاری دولت مربوط به سال گذشته بود. اینکه گفته می‌شود آقای محسن رضایی در تلویزیون گفته است اگر برجام نمی‌شد به ایران حمله می‌کردند تحریف است. اینکه از آقای رحیمی به عنوان اختلاس‌گر بزرگ نام می‌برند ایشان تنها پنج میلیارد اختلاس کرده است. اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان به مبلغ 8 هزار میلیارد جریمه کرسنت 20میلیارد دلاری و دکل نفتی برده شده توسط پسر آقای مهاجرانی و فیش‌های نجومی در این دولت چه می‌شود؟

محمدحسن قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آقای نوبخت دریافت‌کننده‌های فیش‌های نجومی را ذخیره‌های نظام عنوان کردند. این دولت پر است از ذخیره‌های نظام. ویژگی یکی از مدیران بانکی این دولت سرخه‌ای بودن وی بود.  معاون او هم سرخه‌ای بود. آیا در این مملکت غیر از سرخه‌ای‌ها مدیر خوب نداریم؟

وی با تأکید بر اینکه چندین روزنامه و رسانه را دولت تلاش کرده ببندد، اظهار داشت: در مناظره سال 88 مگر آقای احمدی‌نژاد چه توهینی به موسوی کرد؟تنها یک کاغذ آچار را که عکس سه در چهار در بالای آن بود نشان داد و پرسید چرا بدون ضابطه همسر شما رئیس دانشگاه شهید بهشتی شده است؟ حالا ما هم می‌گوییم چرا بدون روابط برادر رئیس‌جمهور دکترای شهید بهشتی پذیرش شده است؟

فعال سیاسی در مورد عملکرد دولت یازدهم در سیاست خارجی گفت: آقای روحانی قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور سیاست خارجی‌اش را خراب کرد. زمانی که او گفت چرخ کارخانه باید بچرخد تا چرخ سانتریفیوژها بچرخد. آمریکایی‌ها متوجه قضیه شدند و هیلاری کلینتون با سفر به کشورهای مختلف به دنبال تشدید تحریم‌ها رفت.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک با تأکید بر اینکه چرخ سانتریفیوژهای ما برای به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد باید بچرخد، تصریح کرد: مگر غیر از این است که برق تولید شده توسط سانتریفیوژها برای کارخانجات استفاده می‌شود تا چرخ آنها بچرخد؟ برخی حاضر بودند به تفاهم با آمریکا برسیم حتی اگر حقوق هسته‌ای را کنار بگذاریم.

قدیری ابیانه ادامه داد: قبل از تفاهم برجام پوستری را چاپ کردند و به امضای برخی هنرمندان و کارگردانان رساندند که در آن نوشته شده بود هر توافقی بهتر از هیچ توافقی است. آقای رئیس‌جمهور اشتباه کردی همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد مذاکره گذاشتی. دولت به دنبال منافع حزبی بود.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به کشور فرانسه خاطرنشان کرد: در همین سفر آقای روحانی به اولاند می‌گوید هواپیماها را قبل از انتخابات به ما بدهید.یعنی کمک‌مان کنید. این چه معنا دارد که به خارجی‌ها می‌گوییم اگر این کار نشود ما در انتخابات پیروز نمی‌شویم؟رئیس CIA گفته نگرانم آقای روحانی در انتخابات رأی نیاورد!

فعال سیاسی اضافه کرد: من نه نمره رد به دولت می‌دهم نه نمره قبولی بلکه نمره اخراج در انتخابات سال  96 را می‌دهم. اینکه برخی می‌گویند امنیت ما از برجام است اشتباه است.من فکر می‌کردم امنیت را مدیون رزمندگان و نیروهای سپاه قدس هستیم نه برجام.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک بیان داشت: آقای مهدی هاشمی با پول بیت‌المال دنبال تماس با آمریکایی‌ها بود که بگوید تحریم‌ها را تشدید کنند. آقای جهانگیری هم گفته است ما نتوانستیم رفاه مردم را حتی به سال 90 برسانیم. تورم ناشی از عرضه و تقاضا است. هر چه تقاضا کمتر باشد عرضه کم می‌شود. مردم قدرت تقاضا ندارند. این نوع کاهش تورم هنر نیست.

محمدحسن قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه وعده‌های برجام آقای روحانی به تورم دامن زده است، اظهار داشت: آیا مردم فریب آقای روحانی را نخوردند که به وی رأی دادند؟ دولت 540 هزار میلیارد بدهکار است. مجلس گذشته تصریح کرده بود 30 درصد جمعیت یارانه‌شان قطع شود. دولت آقای روحانی تمام تلاش خودرا کرد تا این قانون تصویب نشود و حتی وقتی هم که تصویب شد آن را اجرا نکرد. این کار به خاطر انتخابات و مسائل جناحی بود.

وی با تأکید بر اینکه فیش های حقوقی چند صد میلیونی ذخیره نظام عنوان می‌شود، خاطرنشان کرد: با افتخار می‌گویم ما به قوه قضائیه نام دریافت‌کننده فیش‌های نجومی اعلام نکرده‌ایم. کسی که درآمدش هزار میلیارد است این پول‌ها برایش پولی نیست. من عملکرد اقتصادی دولت را فاجعه می‌دانم.

فعال سیاسی ادامه داد: یکسری از مشکلات اقتصادی ما ساختاری است. مشکل عمده ما این است که در حوزه نرم‌افزاری اقتصادی اتفاقی رخ نداده است. مشکل ما بخش اقتصاد دولت است. وقتی خبر اختلاسی را می‌شنویم سرمان را به زیر می‌اندازیم. مهم نیست اختلاس در دولت احمدی‌نژاد بوده یا روحانی بلکه اقتصاد در ذیل نظام اقتصادی است.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک اظهار داشت: مسئولین مملکت را مردم انتخاب می‌کنند و باید مراقب باشند چه کسی را انتخاب می‌کنند. همه چیز مربوط به ما مردم است. باید ریشه‌های فساد را پیدا کنیم. یکی از ریشه‌های فساد عدم شفافیت است. مردم باید بدانند رئیس بانک ملی چقدر حقوق می‌گیرد. اگر حقوق‌ها شفاف بود هیچکس جرأت نمی‌کرد همچین حقوق‌ها و وام‌هایی را بگیرد.

محمدحسن قدیری ابیانه ادامه داد: شفافیت اقتصادی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بردند و آنجا رد شد و حتی برای انتشار آن جرم تعیین کردند. این ریشه فساد است. شفافیت را دولت می‌توانست در بحث فیش‌های حقوقی انجام دهد که انجام نداد.

زیباکلام: نمره خوبی به عملکرد روحانی نمی‌دهم
صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: روحانی وقتی در سال 92 انتخاب شد انتظارات و توقعاتی از وی می‌رفت. 19 میلیون نفری که به روحانی رای دادند بیشتر از لحاظ لایه‌های اجتماعی آدم‌های تحصیلکرده، فرهیختگان و دانشجویان بودند و اگر از این 19 میلیون نظرسنجی کنیم به نظر من نمره خوبی به روحانی نمی‌دهند. خود من نمره خوبی به روحانی نمی‌دهم البته نمره پایینی نیز به او نخواهم داد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین انتظاراتی که دانشجویان و لایه‌های تحصیلکرده این بود که روحانی مسئله حصر و آزادی زندانیان سیاسی را حل کند و چیزی به عنوان زندانی سیاسی نداشته باشیم. از طرفی باید ببینیم که ‌آیا روحانی می‌توانسته مسئله حصر را رفع کند و نکرده یا اینکه زندانیان سیاسی را آزاد کند و نکرده. ما باید با این موضوع منصفانه برخورد کنیم. من روحانی را به این دلیل رد می‌کنم چون انتظار داشتم به ما نشان دهد که به فکر رفع حصر است. ولی اساسا نشان نداد که به این مسئله فکر می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اشغال سفارت آمریکا ادامه داد: آن زمان همه اشغال سفارت را تائید می‌کردند که حاصل آن شد بیانیه الجزایر.

وی گفت: مسئله جنگ هم مسئله‌ای است که هر از گاهی در مورد آن بحث می‌شود از یک طرف می گویند ما در آن پیروز شدیم ولی از طرفی می‌گویند می‌خواستیم جنگ را ادامه دهیم ولی هاشمی نگذاشت.

وی تصریح کرد: در مورد جنگ هم مثل اشغال سفارت آمریکا هیچ گاه اجازه ندادند نظری جز نظر حکومت داده شود در مورد انرژی هسته ای هم همین طور بود.

این استاد دانشگاه افزود: در دولت یازدهم برای اولین بار اجازه داده شد در مورد مسئله هسته‌ای به جز نظر حکومت افراد دیگری بیایند و اظهارنظر کنند که این امر مبارکی بود.

باید از مدافعان حرم هم تشکر کنیم
وی ادامه داد: در مورد مسئله سوریه هم الان همه باید بگوییم کاری که حکومت می‌کند درست است و باید از مدافعان حرم هم تشکر کنیم ولی مطمئن باشید یک روزی در این رابطه هم اظهارنظرهایی خواهد شد و بعدها معلوم می‌شود که نظر حکومت در هر جایی که گفته باید این گونه باشد قطع به یقین درست نبوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران  تاکید کرد: تمام این فسادهایی که در کشور ایجاد می‌شود مسئله‌ای است که از دید مردم می‌رود و چه دزدی‌هایی که در شهرداری می شود و چه دزدی‌هایی که از فیش‌های نجومی صورت می گیرد همه صورت حساب‌هایی است که من و شما باید آن را بدهیم.

زیباکلام گفت: ان فردی که از شهرداری و یا شورای شهر یک ملک یک میلیاردی را 300 میلیون خریده باید بداند که 700 میلیون آن را از ما تحویل گرفته ولی سوال این است که علیرغم این همه سختگیری‌ها در انتصاب مدیران چرا ما این همه جرم و فساد در مدیران که از این جناح و چه از آن جناح داریم.

وی گفت: کمتر کشوری است که مانند جمهوری اسلامی ایران نهادهای نظارتی و مفتشی داشته باشد ولی چرا با همه این ها چنین اتفاقاتی بیفتد. و چه چیزی است که باعث می‌شود ما دزد از آب درآییم.

نظام اقتصاد کلانی که بر کشور حاکم است دزد پرور و فاسد پرور است
وی یادآور شد: نظام اقتصاد کلانی که بر کشور حاکم است دزد پرور و فاسد پرور است. و این نظام  اقتصادی فاسد و ناکارآمد دولتی باعث چنین اتفاقاتی می‌شود. از اوسط قرن هجدهم تا امروز شما یک اقتصاد دولتی موفق نمی‌توانید پیدا کنید ما باید به فکر اساسی برای اقتصاد ناکارآمد دولتی در ایران باشیم.

زیباکلام ادامه داد: ما از لحاظ سیاست خارجی نمره بالایی به دولت می‌دهم روحانی توانست کشور را از چاه هسته ای بیرون بیاورد و بعدها معلوم خواهد شد که هسته‌ای چه مصیبت عظمایی بوده است.

وی گفت در مسئله اقتصادی با توجه به اینکه معتقدم ریشه بدبختی در اقتصاد دولتی است ولی برای اینکه روحانی ضعف‌های اقتصادی را نگفته به او نمره بالایی نمی‌دهم. یک دوازده و یا سیزده می‌دهم فقط برای اینکه دیگر نبینمش.

وی گفت: من در حوزه اجتماعی و سیاسی به روحانی نمره تک می‌دهم برای اینکه معتقدم باید بیشتر از اینها در رابطه با حصر و بعضی از مسائل ایستادگی می‌کرد.

وی در خاتمه اظهار داشت: با توجه به نمراتی که روحانی از من می‌گیرد معدلش بالای 10 میرود بنابراین در انتخابات بعدی محکم از او حمایت می‌کنم.


کد خبرنگار : 16