تاریخ : 1395,شنبه 29 آبان14:51
کد خبر : 216677 - سرویس خبری : یادداشت

مرتضی باجلان

حرکت جهادی مصداق حمایت از دین

از طرفی اقدام جهادی فقط حضور در اردوهای جهادی مناطق محروم و ساخت مسجد و مدرسه نیست، گاهی در صنعت هسته‌ای، گاهی پیرامون مسائل فرهنگی یک کلان شهر، گاهی پیرامون مسائل علمی - دانشگاهی، گاهی در یک خانواده و... نیاز می‌شود

خبرنامه دانشجویان ایران: مرتضی باجلان// اقدام جهادی به معنای بی‌گدار به آب زدن و نادیده گرفتن قوانین مرسوم نیست، بلکه از آن جهت به آن جهادی اطلاق می شود که عناصر سیستم تلاش‌شان بر این است که با صرف وقت و انرژی بیشتر و البته بدون هزینه‌تراشی برای سیستم، در چارچوب یک راهبرد معین و دقیق، به اهداف از پیش تعیین شده نائل آیند و نشدنی را به شدنی، تهدید را به فرصت، نمی‌توانیم را به می‌توانیم و... تبدیل نمایند.

حال اگر این اقدام جهادی توسط یک جوان و علی‌الخصوص یک جوان دانشجو انجام بپذیرد جلوه و بروز زیباتری پیدا خواهد کرد و نتایج مطبوعی چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی در پی خواهد داشت. در واقع وقتی جوانی مبادرت به اقدام جهادی در قالب حضور در یک منطقه محروم می‌نماید، همانند فردی است که با عملش و نه با گفتارش، دین متبوعش را تبلیغ می‌نماید. تحقیقا می‌توان گفت، این روش حمایت و تبلیغ از دین، تاثیرگذارتر، ماندگارتر و به دیدگاه اسلام نزدیک‌تر است. در واقع، اینکه فردی وارد یک منطقه محروم شود و در روزهای متمادی، اقدام به تبلیغ دین نماید، شاید در بهترین حالت اثرش این باشد که مردم آن منطقه تا وقتی آن فرد در آن منطقه حضور دارد و البته تا وقتی حرف و عمل وی با هم منطبق باشد، از او پیروی کنند اما به محض اینکه آن فرد از آنجا برود ممکن است، اقداماتش در اثر گذر زمان به دست فراموشی سپرده شود و آش همان آش و کاسه همان کاسه. اما وقتی یک جوان دانشجو بی‌آنکه منبری برود و سخنی بگوید مبادرت به ساخت و یا تجهیز یک مدرسه یا مسجد در یک منطقه محروم می‌نماید و در کنار این امور به امور فرهنگی با سبک و سیاقی جدید و نوآورانه می‌پردازد، بی گمان اثرش تا سال‌های سال خواهد ماند.

از طرفی اقدام جهادی فقط حضور در اردوهای جهادی مناطق محروم و ساخت مسجد و مدرسه نیست، گاهی در صنعت هسته‌ای، گاهی پیرامون مسائل فرهنگی یک کلان شهر، گاهی پیرامون مسائل علمی - دانشگاهی، گاهی در یک خانواده و... نیاز می‌شود که اقدامی جهادی صورت بپذیرد. در واقع گاهی در صنعت هسته‌ای، دستیبابی به علم ساخت سانتریفیوژ با توجه به تحریم‌ها کار جهادی به حساب می‌آید و گاهی تربیت فرزندان و آماده کردن افرادی شایسته و متقی توسط مادر یک خانواده، اقدام جهادی به حساب می‌آید که در همه حالات سود و منفعت آن نهایتا به همه افراد جامعه خواهد رسید و از همین رو، این اقدامات جهادی اگر برای رضای الهی باشد، مصداق حمایت از دین محسوب می شود.

با کمی تدبر می‌توان پی برد که قیام امام حسین(ع) نیز مبتنی بر یک حرکت جهادی برای احیای سنت‌های اصیل اسلامی بوده است و امام حسین، جهادگونه و با تمام دارایی اش در این راه قدم برداشت و نتیجه آن شهادت و نهایتا مقابله با انحراف جریان عظیم اسلامی بود. بنابراین شاید تا سال‌های نتیجه یک اقدام جهادی، برای برخی ملموس و عینی نباشد اما قاطعانه می‌توان گفت در طول زمان نمود پیدا خواهد کرد و از این رو، تعجب بسیاری از افراد سطحی‌نگر و ظاهربین را در پی خواهد داشت، هر چند حاضر به اقرار آن نشوند.


کد خبرنگار : 16