تاریخ : 1395,جمعه 24 دي14:38
کد خبر : 222882 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

جنگ جهانی کوچک و نظم جدید

جنگ‌هایی که دارای وسعت و ابعاد بین‌المللی می‌شوند، نظم موجود را به چالش می‌کشند. در پایان این جنگ‌ها، نظم مستقر تغییر کرده و فاتحان، تعیین کننده نظم جدید می‌شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جنگ‌هایی که دارای وسعت و ابعاد بین‌المللی می‌شوند، نظم موجود را به چالش می‌کشند. در پایان این جنگ‌ها، نظم مستقر تغییر کرده و فاتحان، تعیین کننده نظم جدید می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت:

مقدمه :
جنگ‌هایی که دارای وسعت و ابعاد بین‌المللی می‌شوند، نظم موجود را به چالش می‌کشند. در پایان این جنگ‌ها، نظم مستقر تغییر کرده و فاتحان، تعیین کننده نظم جدید می‌شوند.

استقرار نظم جدید پس از جنگ‌ها در جهان :
نظم وستفالیا پس از جنگ‌های 30 ساله‌ اروپا
نظم موازنه قوا پس از جنگ‌های ناپلئونی
امنیت دسته جمعی پس از جنگ اول جهانی
نظم دو قطبی پس از جنگ دوم جهانی
نظم نوین و تک قطبی پس از پایان جنگ سرد
نظم هژمونیک پس از جنگ عراق و افغانستان
نظم چند قطبی و منطقه‌گرایی پسا جنگ نیابتی

نتیجه :
شکست آمریکا در افغانستان و عراق، فرصت تثبیت «نظم نوین» و ارتقاء آن به «نظم هژمونیک» (رهبری و برتری) آمریکا را از بین برد. جنگ نیابتی به عنوان جنگ جهانی کوچک برای مهار ایران و روسیه عملیاتی شد. این جنگ در منطقه مرکز بین‌الملل، هارتلند و ریمولند (قلب و حاشیه قلب) جهان را در وضعیت پیچ تاریخی و تغییر قرار داده است. در شرایطی که توازن در محیط بین‌الملل به هم ریخته است؛ فاتحان جنگ نیابتی، تعیین کننده نظم جدید و قدرت‌های نوظهور جهانی خواهند بود. اکنون ایران با موقعیت «مرکز،مرکز» و داشتن دست برتر در جنگ نیابتی، در کانون اصلی این پیچ تاریخی و تغییر نظم منطقه‌ای و جهانی قرار دارد. در این شرایط ایران به دولتی هوشمند، شجاع و با برنامه نیاز دارد تا دچار نا امنی و بی‌ثباتی نشود و از سوی دیگر ایران را به تراز قدرت جدید جهانی برساند.


کد خبرنگار : 38