تاریخ : 1395,جمعه 01 بهمن00:28
کد خبر : 223669 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

دستور انتشار تصاویر زندان ابوغریب صادر شد


خبرنامه دانشجویان ایران: یک قاضی فدرال در «منهتن» طی حکمی اعلام کرد که تصاویر مربوط به نوع رفتار پرسنل ارتش با زندانیان زندان ابوغریب و دیگر زندانهای نظامی در عراق و افغانستان و سوء رفتار با زندانیان باید منتشر شود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس،‌ یک قاضی فدرال به نام «آلوین هیلرستین» در «منهتن» روز چهارشنبه طی حکمی اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا می‌بایست مجموعه‌ای از عکس‌ها و تصاویری که چگونگی رفتار پرسنل ارتش با زندانیان زندان «ابوغریب» و دیگر زندان‌ها در عراق و افغانستان را نشان می‌دهد، منتشر کند.

هیلرستین از انتشار تصاویر دفاع کرد و گفت که این کار مناسب و مفید است زیرا «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نتوانست نشان دهد که به چه دلیل انتشار این تصاویر آمریکایی‌هایی که در خارج از خاک کشورشان مستقر هستند، در معرض خطر قرار می‌دهد.

تصمیم این قاضی فدرال یک پیروزی برای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و دیگر گروههای مدنی و حقوق کهنه‌سربازان است که طبق قانون آزادی اطلاعات فدرال که در 2004 آغاز شد، خواستار انتشار این تصاویر شده بودند.

این عکس‌ها، سوء رفتار در زندان ابوغریب را نشان می دهد و از سال 2004 برخی از آنها منتشر شد و برخی از زندانیان این زندان اعلام کردند که مورد آزار جسمی و جنسی قرار گرفتند و با شوک الکتریکی و اعدام ساختگی شکنجه می‌شدند.

شمار تصاویری که در این کیفرخواست مطرح شده تا انتشار بیابد، هنوز فاش نشده است اما بنا بر سوابق کنگره و اسناد دادگاه، برآورد می شود که این تعداد حدود 2 هزار عکس باشد.«لاورنس لاستبرگ» یکی از وکلای شاکیان می‌گوید: «این تصاویر نمایانگر صحنه‌های غم‌انگیزی در تاریخ ما است که هم برای عموم قابل توجه است و هم از نظر تاریخی حائز اهمیت است و در دموکراسی که ما داریم نباید از دید عموم مخفی بماند».

هیلرستین برای اولین بار در سال 2005، دستور انتشار این تصاویر را داد اما کنگره به واسطه آنکه انتشار این تصاویر می‌تواند، خطراتی را برای نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و ا فغانستان به همراه داشته باشد، مانع آن شد.