تاریخ : 1396,یکشنبه 20 فروردين18:27
کد خبر : 231941 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

۷ تهدید پیش روی بانک‌ها

بانک‌های ایران در وضعیت نامساعدی قرار دارند و انتظارات از شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات بیشتر و ارزان‌تر در حال افزایش است، به‌گونه‌ای که نوک پیکان انتقادها این روزها متوجه بانک‌هایی شده که حتی بار دیگر شائبه ربوی‌بودن فعالیت آنها مطرح می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: با این همه بانک‌های ایران با 7 بحران جدی در سال جدید مواجه هستند و بانکداران برای عبور از هفت‌خان شفافیت راه دشواری در پیش دارند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از الف، درحالی‌که دست‌کم 10سال است وعده اصلاح ساختار نظام بانکی و بازنگری در قوانین ناظر بر فعالیت بانک‌ها و افزایش استقلال نسبی بانک مرکزی مطرح می‌شود، اما واقعیت این است که نه دولت قبل و نه دولت فعلی گام مؤثر و جدی برای اصلاح ساختار حقوقی و قانونی بانک‌ها برنداشته و انتظار می‌رود در سال96 دستکم لوایح دو قلوی بانکی در دستور بررسی مجلس قرار گیرد. با این همه امسال شبکه بانکی دست‌کم با 7چالش جدی مواجه خواهد بود.

1- مطالباتی که وصول نمی‌شود: هرچند سهم مطالبات معوقی که بعید است بخش عمده‌ای از آن تا پایان امسال هم وصول شود، از کل مانده تسهیلات بانکی به روایت بانکی مرکزی به 12.9درصد در پایان دی‌ماه سال گذشته رسیده اما افزایش 40درصدی این مطالبات در پایان دی‌ماه 95نسبت به آخر سال 94زنگ خطری است برای شبکه بانکی. البته آمار واقعی مطالبات معوق درصورت شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و درنظر گرفتن مطالباتی که بارها استمهال شده، فراتر از رقم 113هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. افزون بر این رشد نگران‌کننده بدهی‌ دولت و بخش دولتی به بانک‌ها مزید بر علت شده و بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات ناتوان‌تر کرده است.

2- املاک اضافه‌ای که خریدار ندارد: بخشی از منابع بانک‌ها در سال‌های اخیر در بخش ساختمان و املاک خود بانک‌ها بلوکه شده و رکود سنگین بخش ساختمان هم در این سال‌ها باعث شده تا تلاش بانک‌ها برای فروش املاک مازاد خود به شکست بینجامد. با این حال مقاومت در مدیران بانک‌ها برای نفروختن املاک مازاد با قیمت‌گذاری کاذب آنهم در شرایط نبود متقاضی خرید، انباشت املاک و مستغلات بانک‌ها را تشدید کرده و بانک‌ها دست‌کم تا نیمه نخست سال نمی‌توانند روی فروش احتمالی این املاک حساب باز کنند و منابع ناشی از آن را به‌کارگیرند.

3- سود‌های بی‌حسابی که پرداخت می‌شود: یکی از جدی‌ترین چالش بانک‌ها رقابت مخرب بر سر پرداخت نرخ سود سپرده به مشتریان خود است که به عاملی برای گران‌تر تمام‌شدن قیمت پول در بازار رسمی و افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی تبدیل شده است. رقابتی که حتی به دردسر بزرگ برای بانک مرکزی تبدیل شده و از قضا بانک‌ها سود بیشتری می‌دهند تا خود را از باتلاق بدهی‌ها و زیان‌ها رها سازند.

4- دارایی‌هایی که کاغذی است: اعلام زیان برخی بانک‌های بورسی نیمه‌دولتی و شبه‌خصوصی در سال گذشته و ایستادگی مقام ناظر بر بازار پول در برابر سود‌های واهی و مبتنی بر دارایی‌های کاغذی به پاشنه آشیل کل شبکه بانکی در سال جدید تبدیل خواهد شد. بانک مرکزی قول داده امسال از پرداخت سود به سپرده‌گذاران از جیب سهامداران بانک‌ها و بالعکس جلوگیری کند. آیا می‌تواند؟

5- منابعی که کفاف تقاضا را نمی‌دهد: تقاضا برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی درصورت افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال‌جاری افزایش می‌یابد با این همه بانک‌ها از منابع لازم برای پرداخت تسهیلات بیشتر و البته ارزان‌تر برخوردار نیستند و از سویی رئیس‌کل بانک مرکزی وعده کاهش نرخ سود تسهیلات را هم داده است. افزایش سرمایه بانک‌ها یک ضرورت برای برون رفت از بحران منابع خواهد بود.

6- استانداردهایی که رعایت نمی‌شوند: دور ماندن بانک‌های ایران از استانداردها و تحولات دنیای بانک‌ها باعث شده تا بازگشت آنها به دوران قبل از تحریم‌ها با دست‌اندازهای جدی همراه شود. سالی که گذشت اجرای توافقی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، نشانه‌هایی از زیان‌ده بودن بانک‌ها را برملا کرد، الزام بانک‌ها برای اجرای این استانداردها در سال جدید البته بی‌دردسر نخواهد بود و بانک‌ها راهی برای دور زدن نخواهند داشت تا آنجا که احتمال ادغام یا انحلال بانک‌های ضعیف و پرریسک دور از انتظار نخواهد بود.

7- سال سخت برای بانکداران سنتی: سال 96برای بانکداران سنتی و گذشته نگر سال سخت و پرچالش خواهد بود. سالی که قرار است به بازی با پول و سود سپرده پایان داده شود، سالی که استانداردها و نظارت‌ها سخت‌تر خواهد بود، سالی که بانکداران ضعیف باید با صندلی ریاست وداع کنند. امسال می‌تواند سال پوست‌اندازی شبکه بانکی باشد، به شرطی‌که اراده‌ای برای اجرای نظارت وجود داشته باشد.