تاریخ : 1396,سه شنبه 23 خرداد17:55
کد خبر : 238068 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بررسی همه‌ی آزمون‌های زبان؛

برای مصاحبه دکتری کدام مدرک «زبان» اعتبار دارد؟

در این گزارش به معرفی 6 آزمون مختلف زبان انگلیسی پرداخته‌ایم. ثبت‌نام در هرکدام از این آزمون‌ها مزایا و گاها معایبی دارد و ممکن است این مدارک در همه دانشگاه‌ها اعتبار نداشته باشد که در این گزارش این موارد را بررسی کرده‌ایم.

خبرنامه دانشجویان ایران: نتایج آزمون دکتری سال 96 اواخر فروردین 96 اعلام شد که طبق آمار رسمی منتشر شده از بیش از 212 هزار داوطلب حاضر در جلسه آزمون، 199 و 303 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اوایل خرداد ماه بود که داوطلبان کارنامه نتیجه انتخاب رشته و وضعیت علمی خود را دریافت کردند و مرحله ارزیابی تخصصی که همان مصاحبه حضوری است از 9 خرداد آغاز شد؛ این ارزیابی تا 20 تیر ادامه دارد. یکی از شاخص‌های مهم این ارزیابی امتیاز مدرک زبان است؛ مساله‌ای که خیل زیادی از داوطلبان گاهی به دلیل عدم‌اطلاع «دقیق» از تفاوت‌های مدارک، با صرف هزینه‌های گزاف به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. نیاز به مدرک برای دانشگاه‌های داخلی و خارجی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها‌ست.آزمون‌های زبان (MSRT)، تولیمو (TOLIMO)، تافل (TOEFL)، آیلتس ‌IELTS ،EPT ،MHLE و UTEPT از معتبر‌ترین آزمون‌های زبان مورد پذیرش دانشگاه‌ها برای مصاحبه‌های دکتری هستند. منابع این آزمون‌ها تا حد زیادی یکسان هستند و با مطالعه یک آزمون می‌توان برای دیگر آزمون‌ها هم آماده شد و تفاوت اساسی شیوه برگزاری آزمون‌ها است.

*** MSRT؛ معتبرترین آزمون وزارت علوم
آزمون MSRT در‌واقع همان MCHE است که توسط اداره بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم نام آن تغییر پیدا کرده است. اما تفاوتی در آزمون ایجاد نشده است و کلیه سرفصل‌ها مانند قبل در قالب چهار مهارت شنیداری، درک مطلب، لغت و ساختار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. مدرک این آزمون تنها در داخل کشور اعتبار دارد. تقریبا هر ماه توسط وزارت علوم برگزار و نتایج آن معمولا 10 روز بعد از طریق وب‌سایت این آزمون اعلام می‌شود.

تعداد سوالات آزمون MSRT صد سوال است. 30 سوال شنیداری(زمان پاسخگویی بعد از اتمام cd که معمولا بین 30 تا 35 دقیقه است)، 30 سوال گرامر(زمان پاسخگویی 20 دقیقه) و 40 سوال درک مطلب(زمان پاسخگویی 50 دقیقه ). رفرنس‌های آزمون تافل و همچنین کتاب‌های تافل لانگمن - بارنز - کیت - cbt و تست‌های تافل ibt و pbt از جمله منابع آزمون MSRT هستند.

لازم به ذکر است جدیدترین آزمون MSRT، تیرماه سال جاری در 22 شهر تهران، تبریز، اهواز، اصفهان، ارومیه، اراک، اردبیل، ایلام، بابلسر، بیرجند، خرم آباد، رشت، زاهدان، سنندج، شیراز، کرمانشاه، کرمان، قم، قزوین، مشهد، همدان، یزد برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون MSRT، اینجـــــــــــــــا کلیک کنید.

*** تولیمو؛ موثر در قبولی در آزمون دکتری
تولیمو(the Test of Language by the Iranian Measurement Organizations) یک آزمون زبان انگلیسی است که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود و بیشتر متقاضیان این آزمون را داوطلبان دکتری تشکیل می‌دهند زیرا داشتن نمره زبان(تولیمو، تافل، MCHE و...) برای قبولی در آزمون دکترا لازم است.

عنوان تعداد سؤالات زمان پاسخ‌دهی
بخش شنیداری 50 پرسش 35 دقیقه
بخش ساختار و نوشتار زبانی 40 پرسش 30 دقیقه
درک مطلب 50 پرسش 55 دقیقه
کل 140 پرسش 120 دقیقه

در این آزمون نمره بالاتر از 600 عالی، بین 520 تا 599 خوب، بین 480 تا 519 متوسط و کمتر از 479 ضعیف تلقی می‌شود.

*** EPT؛ آزمون زبان دانشگاه آزاد اسلامی
این آزمون که این روزها با حاشیه‌های زیادی همراه است متعلق به گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد است؛ مدرک این آزمون برای کسانی معتبر است که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را داشته باشند. بر‌خلاف سایر آزمون‌های ملی زبان که سه مهارت Listening ،Reading و Grammar را مورد سنجش قرار می‌دهند، در EPT فقط دو مهارت Reading و Grammar وجود دارد و مهارت Listening در آن سنجیده نمی‌شود. حداقل نمره قبولی در این آزمون 50 است. ارائه مدرک قبولی EPT برای تمامی داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی الزامی شد.

در ادامه تقویم برگزاری آزمون EPT در سال 96 آمده است:

تقویم برگزاری آزمون EPT در سال 96

حد نصاب نمرات زبان آزمون دکتری دانشگاه آزاد
اطلاع از حدنصاب نمرات زبان در دانشگاه آزاد یکی از موضوعاتی است که تعداد زیادی از داوطلبان این روزها به دنبال آن می‌گردند. بنا به بخشنامه‌ای که سال 94 اعلام شده حد نصاب نمره آزمون‌های مورد تایید این دانشگاه به شرح زیر است:

همچنین بودجه‌بندی سوالات آزمون EPT به شرح زیر است:
1- واژگان شامل 25 سؤال تستی
2- دستور زبان شامل 40 سؤال تستی
3- درک مطلب در دو بخش شامل:
الف) خواندن و درک متون 20 سؤال تستی
ب) درک مطلب متن با کلمات حذف شده(cloze) شامل 15 سؤال تستی

منابع آزمون EPT نیز به شرح زیر است:

1- Longman Preparation for the TOEFL (The Paper - based)
2- Barron’s Essential Words for TOEFL
3- 1100 Words You Need to Know
4- 504 Essential Words
5- TOEFL Reading Flash (2001)

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون EPT، اینجـــــــــــــــا کلیک کنید.

*** TOEFL و IELTS آزمونی برای دانشگاه‌های خارج
آزمون‌های آیلتس و تافل از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی است با این تفاوت که تافل آزمونی است که توانایی داوطلب را در درک و کاربرد زبان انگلیسی با لهجه‌ آمریکایی می‌سنجد؛ اما در آیلتس، انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی سنجیده می‌شود. هزینه ثبت‌نام آن حدود یک میلیون تومان است و نتایج آن حدود دو هفته بعد از امتحان اعلام مى‌شود. این آزمون برای افرادی اهمیت دارد که به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایران باشند. نتایج هر کدام از آزمون های ایلتس و تافل به مدت دو سال اعتبار دارند.

آزمون آیلتس دو نوع مختلف دارد: آکادمیک (Academic) و عمومی (General Training). افرادی که قصد تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه‌های انگلیسی زبان را دارند(کارشناسی به بالا) باید از نوع آکادمیک این آزمون، و افرادی که به منظور گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای، اخذ دیپلم، کار و یا اقامت قصد سفـر به کشورهـای انگلیسی زبان را دارند، می‌توانند از نوع عمومی این آزمون استفاده کنند.

 اگر بخواهیم آزمون تافل(TOEFL)  و آیلتس(IELTS) را در رابطه با سطح دشواری مقایسه کنیم، نظر اکثر داوطلبانی که در هر دو آزمون شرکت کرده‌اند این است که آزمون تافل PBT بسیار آسان‌تر از همه انواع دیگر آزمون‌هاست، این در حالیست که اکثریت داوطلبان آزمون تافل IBT را دشوارتر از آیلتس آکادمیک(IELTS ACADEMIC) می‌دانند، علت این دشواری در اضافه شدن آزمون Speaking است که در نوع PBT وجود ندارد.

*** MHLE؛ آزمون وزارت بهداشت
این آزمون ویژه داوطلب شرکت در دوره‌های علوم پزشکی دانشگاه‌های دولتی است. این آزمون را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌کند. نکته قابل‌تامل در اعتبار مدرک این آزمون آن است که دانشگاه آزاد آن را نمی‌پذیرد. البته نقطه مثبت این آزمون تعداد دفعات بالای برگزاری در سال است که محدودیتی نیز جهت شرکت داوطلب وجود ندارد.

تقویم برگزاری آزمون MHLE در سال 96

آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) دارای 100 پرسش در سطح آزمون استاندارد تافل (30 پرسش درک مطلب شنیداری، 40 پرسش واژگان، ساختار و دستور زبان و 30 پرسش درک مطلب نوشتاری) و 100 نمره(بدون نمره منفی) است.

*** UTEPT؛ آزمون زبان دانشگاه تهران
UTEPT، مرکز آزمون زبان دانشگاه تهران است که مدرک آن در همین دانشگاه و تعداد دیگری از دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم اعتبار دارد. مرکز آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران جهت سنجش مهارت زبانی داوطلبان آزمون دکتری هر ساله، 6 نوبت آزمون زبان عمومی در فواصل زمانی مشخص برگزار می‌نماید.

این آزمون در سطح آزمون تافل طراحی شده است و شامل 100 سوال چهارگزینه‌ای است. از این تعداد، 30 سوال به گرامر و دستور زبان،‌ 35 سوال به واژه و معنای کلمات و 35 سوال به درک مطلب اختصاص می‌یابد. معمولاً در آخرین آزمون سال، همراه با آزمون زبان عمومی انگلیسی، آزمون زبان عمومی فرانسه نیز برای داوطلبانی که زبان آنها زبان فرانسه است برگزار می‌شود.


کد خبرنگار : 20