تاریخ : 1396,چهارشنبه 03 آبان14:03
کد خبر : 248703 - سرویس خبری : خبرنامه

زیرسوال رفتن اعتبار مجلس

هم اکنون بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس در نفت استخدام شده اند و مشغول به فعالیت هستند؛ جالب است که مدارک برخی از آن ها هم اصلا مرتبط با نفت نیست

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دنانیوز در حالی که وزارت نفت از انجام وظیفه قانونی خود مبنی بر استخدام دانش آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت طفره می رود و وزیر نفت بارها از وجود مازاد نیرو در این وزارتخانه سخن می گوید، نامه ای دیگر منتشر شده است که حکایت از نامه نگاری یک نماینده مجلس برای استخدام یکی از آشنایانش در نفت دارد. وزیر نفت هم نامه را پاراف کرده و دستور داده تا مشکل فرد مورد اشاره در نامه حل شود!در این نامه که سربرگ مجلس دارد، نماینده مربوطه، از وزیر نفت خواسته است یکی از جوانان متعهد شهرستان اهواز که دارای مدرک فوق لیسانس حقوق است را در یکی از شرکت های نفتی اهواز جذب کند تا مشغول به کار شود. زنگنه هم ذیل نامه خطاب به بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نوشته است؛ راهی پیدا کنید مشکل ایشان حل شود.

امتیازخواهی وکلا و تمکین شیخ الوزرا؛ داستانی که پایان ندارد
ادبیات نامه فوق دقیقا مشابه نمونه های متعدد امتیازخواهی و اعمال نفوذ نمایندگان مجلس در وزارت نفت است که پیش از این منتشر شده بود. پیش از این نیز ماجرای استخدام دختر یکی از نمایندگان مجلس در پژوهشگاه صنعت نفت با سفارش و رابطه جنجال به پا کرده بود. البته وزارت نفت به میدان آمد و توضیحاتی ارائه کرد. ابتدا وزیر نفت در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» این گونه موضوع را توجیه کرد که دختر این نماینده مدرک دکتری دارد و فرایند پذیرش و جذب افراد دارای این مدرک متفاوت با افراد دیگر است! این در حالی است که واکنش های مردمی به این اتفاق نشان می دهد بسیارند دارندگان مدرک دکتری که پشت دیوار وزارت نفت مانده اند. البته اواخر هفته گذشته روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به اعتراضات، روایت دیگری در توجیه موضوع مطرح کرد. خبرگزاری شانا نوشت که دختر نماینده را استخدام نکردیم بلکه از محل خدمت قبلی به نفت منتقل شد!

رابطه عاشقانه نفت و بهارستان؛ از استخدام نمایندگان تا احداث پتروشیمی!
ماجرای نفت و برخی وکلا به سفارش استخدام آشنایان ختم نمی شود بلکه استخدام خود نمایندگان هم در نفت به یک موضوع دنباله دار تبدیل شده است. هم اکنون بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس در نفت استخدام شده اند و مشغول به فعالیت هستند؛ جالب است که مدارک برخی از آن ها هم اصلا مرتبط با نفت نیست؛ تحصیلات علی مروی، نماینده پیشین مجلس که اکنون رئیس هیئت مدیره یک شرکت مطرح نفتی است؛ علوم تربیتی است! ماجرا به همین جا ختم نمی شود و گزارش ها حکایت از آن دارد که حتی برخی نمایندگان فعلی مجلس هم در استخدام نفت هستند. موضوعی که در جلسه رای اعتماد به زنگنه در مرداد امسال مطرح شد و با واکنش رئیس مجلس مواجه شد. لاریجانی آن جا گفت که اگر این موضوع یعنی استخدام نمایندگان فعلی صحت داشته باشد، با آن برخورد خواهیم کرد. البته وزیر نفت این موضوع را تکذیب کرد اما شواهد چیز دیگری می گوید. به عنوان مثال سایت عصر نفت خبر داده است که جلیل مختار، نماینده فعلی مردم آبادان و محمد غلام زارعی نماینده مردم بویر احمد در دوران نمایندگی، صاحب «کد پرسنلی» در نفت شده‌اند.

اعتبار مجلس زیرسوال؛ رئیس مجلس ورود خواهد کرد؟
متاسفانه این هم پایان ماجرا نیست. در همین دو ماه اخیر، دو سند منتشر شده است که نشان می دهد نمایندگان دو استان شمالی خواستار احداث پتروشیمی در استان های خود شده اند و وزیر نفت هم این موضوع را پذیرفته است. حتی در یکی از نامه ها به صراحت خواسته شده بود، در صورتی که احداث پتروشیمی توجیه هم ندارد، راهی برای اجرایی شدن درخواست نمایندگان پیدا شود!

باید منتظر توضیح وزارت نفت درباره این حجم از غلبه روابط و پذیرش ویژه خواهی برخی نمایندگان بود. همچنین لازم است رئیس محترم مجلس به قول خود عمل و موضوع را پیگیری کند تا شاید نوار این داستان طولانی امتیازطلبی نمایندگان و تمکین منفعلانه وزارت نفت پاره شود. اگر این اتفاق نیفتد علاوه بر ایجاد بی اعتمادی و تبعات اقتصادی ناشی از استخدام افراد غیرمتخصص و احداث کارخانه های بدون توجیه، یک اتفاق ناگوار دیگر هم خواهد افتاد؛ اعتبار مجلس به عنوان نهادی مستقل که وظیفه نظارت و سوال از دولت را دارد، زیرسوال خواهد رفت و جبران آن آسان نخواهد بود