تاریخ : 1396,پنجشنبه 30 آذر19:37
کد خبر : 253364 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تلاش برای فروش اختراعات ایرانی در خارج کشور

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما سعی می‌کنیم اختراعاتی که در ایران ثبت شده و مورد حمایت ما قرار گرفته است، را در خارج از کشور به فروش برسانیم تا عرض وارد کشور کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو؛ با اعلام اینکه از سال 1386 تاکنون بالغ بر 1299 اختراع دریافت کرده‌ایم که این آمار هرسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، عنوان کرد: حدود 30 درصد از این اختراعات مصوب شده است و بخشی از اختراعاتی که مصوب شده، ثبت اختراع شده و بخش دیگر آن نیز در دست بررسی و داوری است؛ 22 درصد از اختراعات ثبت شده، در داخل کشور تجاری سازی شده‌اند و ما سعی می‌کنیم این اختراعات را در خارج از کشور نیز به فروش برسانیم و عرض وارد کشور کنیم.

وی با بیان اینکه حمایت از مخترعین، لازمه استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت‌های علمی اساتید و پژوهشگران در کشور است، اظهار کرد: بسیاری از مخترعین از حمایت‌هایی که می‌توان از آنان کرد، آگاه نیستند، لذا یکی از سیاست‌های ما اطلاع رسانی این حمایت‌ها است تا صاحبان ظرفیت و توانمندی برای ارائه اختراعات و پروژه‌های خود به ما مراجعه کنند و مورد حمایت قرار گیرند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت‌های مطلوبی که برای اختراعات در کشور وجود دارد، تلاشمان این است که اطلاع رسانی کنیم تا مخترعان، اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی به ما مراجعه ‌کنند تا هم به لحاظ مالی از آنان حمایت کنیم و هم برای افرادی که با روند ثبت اختراعات آشنایی ندارند، اقداماتی انجام دهیم.

ضرغام در خصوص راه‌اندازی مرکز حمایت از نوآوری، گفت: ما سطح تکنولوژی این تحقیقات را تعیین کرده‌ایم که دارای روش‌های مختلفی در بخش‌های گوناگون نظیر دفاعی، داروسازی و غیر... است که ما تا سطح هشتم تکنولوژی،  پیش از پایلوت حمایت می‌کنیم که از آزمایشگاه به مرحله پایلوت می‌رسد و در مرحله پایلوت از طریق معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما فقط به بودجه‌ای که از قانون بودجه برای ما درنظر گرفته شده است، اکتفا نمی‌کنیم و از مراکز دیگر از جمله معاونت علمی و فناوری نیز کمک‌های خوبی دریافت می‌کنیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران براساس گزارشات "تامسون رویترز"، برترین حامی پژوهش در جمهوری اسلامی ایران بوده است و علاوه بر آن سال گذشته نیز وزارت علوم به دلیل تاثیرگذاری خوبی که این صندوق داشته‌، آن را مورد تقدیر قرار داد.