تاریخ : 1396,یکشنبه 24 دي17:12
کد خبر : 255698 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

چند گام‌ تا خرید لپ‌تاپ دلخواه

اولین نکته‌ای که باید پیش از خرید لپ‌تاپ مناسب به آن توجه کنید، در نظر گرفتن کاری است که می‌خواهید با آن انجام دهید. این مساله مهم‌ترین نکته را برای انتخاب لپ‌تاپ ایفا می‌کند. معمولا افراد از این وسیله الکترونیک برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. به گزارش « laptopmag»، عده‌ای برای کارهای اداری و دفتری و بیشتر انجام کارهای تحقیقاتی، پردازش لغات و کارهای حرفه‌ای و آکادمیک از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گروه دیگر، به‌منظور نصب و انجام انواع بازی به لپ‌تاپ نیاز دارند اما در کنار آن سایر کارهای شخصی خود را نیز انجام می‌دهند، بنابراین به سیستمی نیاز دارند که بازی‌های مختلف قابلیت نصب روی آنها را داشته باشند. کاربران شبکه‌های مجازی نیز گروه دیگر را تشکیل می‌دهند و از طریق آن به انواع وب‌سایت‌ها، ایمیل، ویدئوهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی متصل می‌شوند. درنهایت، برخی هم هستند که از لپ‌تاپ به‌عنوان ابزار کار و برای تولید مدیاهای مختلف ازقبیل ضبط موسیقی، ادیت ویدئو یا تصاویر و عکس‌های مختلف استفاده می‌کنند.

ابعاد و اندازه ظاهری
اگر عجله دارید و می‌خواهید به سرعت لپ‌تاپ مناسب خود را خریداری کنید بهتر است به این نکات اولیه توجه داشته باشید. دقت کنید لپ‌تاپ‌هایی در اندازه صفحه نمایشگر 5/12 تا 14 اینچ جزء بهترین‌ها هستند و تعادل بین قابلیت استفاده آسان و قابل حمل بودن آن رعایت شده است و اگر زیاد در حرکت و مسافرت هستید به دنبال چنین دستگاه‌هایی باشید. صفحه نمایشگرهای بزرگ‌تر برای شرایطی کاربرد دارند که لپ‌تاپ در یک‌جا ثابت باقی می‌ماند و جابه‌جایی زیادی ندارد. به‌طور معمول لپ‌تاپ‌ها در چند سایز تولید می‌شوند:

11 تا 12 اینچ: این لپ‌تاب‌ها دستگاه‌هایی سبک هستند که صفحه نمایشگرهایی با ابعاد 11 تا 12 اینچی دارند و معمولا وزن آنها بین یک کیلو و 100 گرم تا 1.5 است.

12 تا 14 اینچ: اگر به دنبال لپ‌تاپی با وزن کمتر از دو کیلوگرم هستید، صفحه نمایشگرهای 12 تا 14 اینچ بهترین گزینه هستند و وزنی معادل یک کیلو و 800 گرم وزن دارند.

15 اینچ: این ابعاد صفحه نمایشگر پرطرفدارترین اندازه‌ای است که معمولا خریداران به دنبال آن هستند و دستگاه‌ها بین 2 تا 3 کیلوگرم وزن دارند.

17 تا 18 اینچ: اگر لپ‌تاپ شما همیشه روی میز کار یا منزل ثابت است، این اندازه، ابعاد مناسبی برای آن به شمار می‌رود و صفحه نمایشگر بزرگی را پیش‌روی شما قرار می‌دهد که می‌توانید کارهایتان را به راحتی انجام دهید.

رم ( RAM)
برخی لپ‌تاپ‌ها مجهز به رم 2 گیگابایتی هستند اما برای عملکرد بهتر دستگاه معمولا از رم 4 گیگابایت در آنها استفاده می‌شود. در موارد پیشرفته‌تر هم رم 8 گیگابایت به کار می‌رود. حتی رم‌های 16 گیگابایت هم موجود هستند که بستگی به نیاز کاربران توصیه می‌شوند اما اگر کاربری معمولی با دستگاه دارید، حداکثر تا 4 گیگ رم کفایت می‌کند.

برند
برند یا نام دستگاهی که خریداری می‌کنید، موید اعتبار و ضمانت آن است. در رده‌بندی سال 2017، برند «لنوو» در مقام نخست برترین تولیدکننده لپ‌تاپ‌ها در دنیاست و به دنبال آن «ایسر» و «دل» جای گرفته‌اند.

طول عمر باتری
اگر لپ‌تاپ شما در یک جا ثابت است و در نزدیکی پریز برق قرار گرفته، خیلی نیازی به عمر ماندگاری باتری لپ‌تاپ ندارید اما اگر همواره در حرکت هستید و نیاز دارید تا مدت زمان بیشتری از ذخیره باتری دستگاه‌تان استفاده کنید، عمر طولانی‌ باتری را نیز در گزینه‌های انتخاب لپ‌تاپ بگنجانید. در این موارد، حداقل نیاز به ماندگاری شارژ باتری حدود 7 ساعت است اما 8 ساعت ایده‌آل‌ترین است. برای اطمینان از این امر، تنها به گفته‌های شرکت سازنده بسنده نکنید بلکه حتما نظر کاربران قبلی آن مدل خاص لپ‌تاپ را نیز جویا شوید.

دکمه‌ها و تاچ‌پد
از دیگر گزینه‌های مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، دکمه‌ها و تاچ‌پد لپ‌تاب است. از آنجایی که بیشتر قسمت‌های دستگاه با این دکمه‌ها کار می‌کنند، باید مدلی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی بیشتری کنید و هنگام کار شما را اذیت نکند و اصول ارگونومیک در آن رعایت شده باشد. نرمی و سفتی دکمه‌ها متناسب باشد و فاصله عمودی بین دکمه‌ها استاندارد بوده و انگشتان دست به راحتی روی آنها جابه‌جا شود و فاصله افقی بین دکمه‌ها هم بین یک تا دو میلیمتر باشد. تاچ‌پد سیستم هم باید طوری عمل کند که نشانگر به راحتی در همه جای صفحه حرکت کند.

انواع CPU را بشناسید
مغز کامپیوتر شما CPU است و تاثیر بسزایی روی عملکرد دستگاه دارد. اما انتخاب آن بسته به نوع کاربری آن دارد.

اینتل Core i5: اگر به دنبال یک لپ‌تاپ با کیفیت خوب و ترکیبی از قیمت و عملکرد مناسب هستید، سیستمی با CPU
کورآی 5  بهترین گزینه است. مدل‌هایی که به U ختم می‌شوند مانند مدل Core i5-7200U، معمول‌ترین آنها هستند. آنهایی که به Y ختم می‌شوند، از قدرت پایین‌تری برخوردارند و مدل‌هایی هم که به HQ ختم می‌شوند، میزان انرژی و برق بیشتری مصرف می‌کنند و برای مصارف معمولی کاربرد دارند. در نسل جدید و هشتم Intel، سیستم مجهز به نوعی CPU است که با عدد 8 شروع می‌شود، مانند Core i5-8250U، تعداد هسته‌ها دو برابر شده و از دو به چهار افزایش می‌یابد که در تقویت عملکرد دستگاه موثر است.

اینتل Cori 7: مدل‌هایی از این نوع CPU که معمولا به HQ و K ختم می‌شوند، انرژی و برق زیادی مصرف می‌کنند و چهار هسته داشته و در نتیجه سرعت و بازدهی بالایی را برای انجام بازی‌های کامپیوتری دارند. همچنین تراشه‌های سری‌های Core i7 Y هم جزء این مدل‌ها هستند که قدرت و عملکرد کمتری دارند. در حال حاضر، پردازشگرهای نسل هشتم تنها در سری‌های U قابل دسترس هستند.

اینتل Core i3: عملکرد این سری، یک گام پایین‌تر از Core i5 قرار می‌گیرد و از نظر قیمت هم کمی ارزان‌تر است. بنابراین برای عملکرد بهتر سیستم، استفاده از Core i5 بیشتر توصیه می‌شود.

پردازنده AMD Ryzen: مجموعه جدیدی از تراشه‌ها هستند که در رقابت با Core i5 و Core i7 طراحی شده‌اند.

سری‌های A، FX یا E AMD: این سری از پردازنده‌ها معمولا روی لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت سازنده در آن به جای CPU از APU استفاده می‌کند. این پردازنده برای کارهایی چون جست‌وجو در اینترنت و مشاهده مدیا گزینه مناسبی است.

اینتل پنتیوم/ سلرون: این پردازنده‌ها عملکرد پایینی دارند اما کاربرد اصلی آنها جست‌وجو در اینترنت و ویرایش مدارک سبک است؛ بنابراین استفاده از آن خیلی توصیه نمی‌شود.

اینتل Core m/ Core i5 / i7 سری‌های Y: این نوع پردازنده‌ها قدرت پایینی دارند و تخلیه حرارت در آنها بسیار آهسته کاهش می‌یابد. عملکرد آن بهتر از سلرون است اما پایین‌تر از سری U مجموعه Core i5 قرار می‌گیرد.

پردازنده اینتل زئون: این پردازنده جزء انواع قدرتمند و گران‌قیمت برای لپ‌تاپ‌های بزرگ محسوب می‌شود. اگر به دنبال سیستمی برای کارهای حرفه‌ای مهندسی، طراحی مدل‌های سه‌بعدی یا ادیت‌ویدئو هستید، اینتل زئون گزینه مناسبی است اما نباید از نظر طول عمر باتری یا سبک بودن دستگاه انتظار زیادی داشته باشید.