تاریخ : 1396,شنبه 07 بهمن15:28
کد خبر : 257127 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

پورابراهیمی: تنها بازیگر بازار ارز دولت است

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: هفته گذشته یک جلسه سه ساعته با رییس کل بانک مرکزی در خصوص التهابات بازار ارز و خل این مشکل داشتیم؛ قرار شد اقدامات گزارش شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به التهابات بازار ارز اظهار داشت: معتقدیم نرخ ارزی که امروز شاهد آن هستیم٬ نرخ ارز واقعی نیست و این عدد حبابی است.

وی با اشاره به ترویج سفته بازی در بازار امروز؛ افزود: این موضوع با هیچ بیانی قابل توجیه نیست.

پورابراهیمی تصریح کرد: معتقدیم دولت امروز تنها بازیگر عرصه اقتصاد کشور است؛ نحوه عرضه 50 میلیارد دلار از فروش نفت در اختیار دولت است و صادرات غیرنفتی کشور که دلار را به کشور وارد می‌کند حدود 40 میلیارد دلار است؛ که جالب است زمانی که از این حدود 40 میلیارد در طول متوسط سال‌ها برآورد می‌شود نزدیک 15 میلیارد تومان برای پتروشیمی هاست که بازهم پتروشیمی‌ها به طور غیرمستقیم در اختیار دولت هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: معتقدم به دلیل ویژگی ساختار نظام ارزی کشورمان و حضور دولت در اقتصاد به ویژه متولی بودن بانک مرکزی و اتخاذ سیاست‌های فعال به جای سیاست انفعال در بخش ارزی می‌تواند این بازار را تغییر دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هفته گذشته یک جلسه سه ساعته با رییس کل بانک مرکزی در خصوص التهابات بازار ارز و خل این مشکل داشتیم که به صورت مفصل در این باره صحبت شد. قرار است دولت درباره اقدامات خود در این بخش گزارش ارائه دهد که تاکنون نیز اقدامات خوبی صورت گرفته، اما بخش‌هایی نیازمند اصلاح است. در مجموع می‌توان با پیگیری این مسیر به بهبود شرایط امیدوار بود.