تاریخ : 1396,یکشنبه 27 اسفند04:40
کد خبر : 261545 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

روایت دانشجویی از یک تجمع کارگری در گیلان

کارگران شرکت «ایران پوپلین» گیلان در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود در مقابل ساختمان این شرکت در شهرک صنعتی رشت تجمع کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، این کارگران که ۳ ماه است حقوق نگرفته‌اند، با نصب پارچه‌نوشته‌هایی که روی آن شعار‌هایی همچون ”ما کارگران ایران پوپلین ۳ ماه است حقوق نگرفته ایم»، «زن و بچه‌مان گرسنه‌اند»، «چه کسی پاسخگوست؟“ در مقابل درب ورودی این شرکت سعی دارند اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

یکی از کارگران شرکت «ایران پوپلین» گیلان و نماینده صنفی کارگران شرکت نساجی ایران پوپلتین رشت درباره اعتراض خود به دانشجوی خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از گیلان گفت: ما کارگران قبل از تجمع اخیر در ماه آبان هم تجمعی داشتیم که در آن زمان حقوق سه ماه شهریور و مهر و آبان را پرداخت نکرده بودند.

وی افزود: در تجمع نوزدهم اسفند که حقوق دی و بهمن و اسفند و همچنین عیدی را نداده بودند، واقعا کارگر باید خرجی خانواده اش رو از کجا بیاورد؟

وی در ادامه تصریح کرد: خیلی از کارگران کارخانه و این شرکت از بی مسئولیتی مدیریت کارخانه رنج می‌برند. همانطور که استحضار دارید شرکت نساجی ایران پوپلتین رشت دولتی است، یک زمانی این کارخانه حراست داشت و نظم مدیریتی در آن حاکم بود، ولی از زمانی که حراست به کلی برچیده شده و چیزی به نام نظم مدیریتی در این شرکت دیده نمی‌شود.

این کارگر اظهار داشت: مدیر این شرکت اصلا تخصصی در حوزه نساجی ندارد و رئیس کارخانه قبلا در شرکت لوازم خانگی اسنوا مشغول بوده و لیسانس اقتصاد دارد. خب می‌شود تمهیداتی انجام شود تا یک مدیر باسابقه در حوزه نساجی در جایگاه مدیریت قرار بگیرد. کسی که بتواند درک خوبی از مسائل نساجی داشته باشد.

وی افزود: مدیر بازرگانی شرکت هم عملکرد بسیار ضعیفی داشته است، این شرکت فروشگاهی در خیابان منظریه شهر رشت یکی از بهترین نقاط تجاری سطح شهر و یک فروشگاه جنب کارخانه در جاده تهران دارد و جدا از این ایران پوپلین خود یک برند است و خود این برند ارزش زیادی دارد.

نماینده کارگران شرکت نساجی ایران پوپلین رشت با اشاره به وضعیت بیمه و استخدام خاطر نشان کرد: پول بیمه تماما از حساب کسر شده است، ولی بیمه آبانماه نود و پنج به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

وی تصریح کرد: اگر کسی از ما اخراج شود بیمه بیکاری نمی‌تواند بگیرد. این در حالی است که اصلا امنیت شغلی نداریم. در آبان ماه تجمعی صورت گرفت این شرکت قرارداد کارگران را یکماه می‌بست تا این که مسئله به شورای حل اختلاف وزارت کار رفت و به سه ماه افزایش یافت.

این کارگر معترض تاکید کرد: این شرکت با ۲۹۵ نیرو روی هم ۶ نفر استخدامی دارد. چندین بار طرح خصوصی سازی ایران پوپلین مطرح شده است، ولی به دلیل زیان آور بودن و فرار‌های مالیاتی که در سابقه‌ این شرکت وجود دارد هیچ وقت خصوصی شدن این شرکت عملی نشده است.

نماینده کارگران شرکت نساجی ایران پوپلین رشت با اشاره به فرار مالیاتی شرکت اظهار داشت: در خرداد هر سال طبق قوانین باید نام مدیر عامل شرکت در روزنامه رسمی درج شود که این کار را انجام نمی‌دهند و یا به صورت اشتباهی وارد می‌کنند.

وی گفت: در شهر رشت شرکتی هست تحت عنوان شرکت ریسندگی گیلان که ۵۰۰ نیرو دارد، خصوصی است بدون هیچگونه حقوق معوقه‌ای به کار خود ادامه می‌دهد، این در حالی است که ایران پوپلین هم ریسندگی دارد هم بافندگی دارد هم رنگرزی که با این حساب حدود ۱۵۰۰ نیرو باید داشته باشد، ولی ۲۹۵ نیرو دارد با این همه حقوق معوقه و نابسامانی.

نماینده کارگران شرکت نساجی ایران پوپلین رشت گفت: ایران پوپلین سوله‌هایی دارد که فعالیتی در آن‌ها انجام نمی‌شود با اجاره دادن آنهاحداقل کسری‌های شرکت را می‌شود جبران کرد. در ایران پوپلین ۹۰ واحد مسکونی وجود دارد که حدود پانزده سال است در پیشرفت ۸۰ درضدی متوقف شده اند و به صورت معلق قرار گرفته است.

گفتنی است با توجه تجمع کارگران شرکت نساجی ایران پوپلین رشت در صورت ادامه تجمع تهدید به اخراج از این کارخانه شده اند و همچنین حقوق معوقه پرداخت شده است و عیدی و حقوق اسفند ماه هنوز برای آنها واریز نشده است.