تاریخ : 1397,سه شنبه 11 ارديبهشت18:49
کد خبر : 264734 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

اکرم اسدبلند؛

در حاشیه یک مراسم به اصطلاح فرهنگی دانشگاه شهید چمران

چیزی که اکنون تعجب ما را برانگیخت این است که هنوز دو ماه از تذکر ظاهری معاونت فرهنگی دانشگاه به اجرای جشن مبتذل نوروز نمیگذرد که هم اکنون مجوز برگزاری مراسم ادبی با حضور یکی از شاعران تقریبا نام آشنای کشور داده می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: اکرم اسدبلند*// در روزگاری زندگی می کنیم که بسیاری از مفاهیم دستخوش تغییر قرار می گیرند. از معانی کلمات گرفته تا مفاهیمی که حتی زاده ی قرن معاصرند. یکی از این مفاهیم دانشگاه است!

تا جایی که از فرهنگ و قانون حاکم بر کشور به یاد داریم؛ دانشگاه باید مکانی برای شکوفایی استعداد و باز شدن شریان های دانش در ذهن و دست دانشجویان باشد.

دانشجویان در تمام فراز و نشیب های تاریخ معاصر عنصرهای فعال و تاثیرگذار و خستگی ناپذیر جامعه بوده اند و همواره گام های تعیین کننده ای در فرهنگ این کشور برداشته اند.

کسی نمی تواند منکر این شود که بعد از بخش علمی در دانشگاه، مهمترین بخش معاونت فرهنگی است و همانطور که از نام آن و صحبت های مکرر مراجع فرهنگی نظام پیداست، وظیفه آن باید بررسی و کشف کمبود های فرهنگی و اجرای برنامه هایی در راستای رفع این کمبود ها، تکمیل نقصان های فرهنگی و برخورد با ضد ارزش ها در این زمینه باشد.

آنا لمسو

اما متاسفانه گویا برخی افراد و نهادها برای فرهنگ و معاونت فرهنگی معانی جدید و متضادی با آنچه گفته شد برداشت می کنند!

چیزی که اکنون تعجب ما را برانگیخت این است که هنوز دو ماه از تذکر ظاهری معاونت فرهنگی دانشگاه به اجرای جشن مبتذل نوروز نمی گذرد که هم اکنون مجوز برگزاری مراسم ادبی با حضور یکی از شاعران تقریبا نام آشنای کشور داده می شود. البته ظاهر کار اگر در حد همین جمله بماند بدون مشکل است! اما در تمام تاریخ ما با ظواهر فریب خوردیم و از باطن ضربه خوردیم! مسلما وقتی شما برای خرید به مغازه ای می روید، احتمالا عقاید صاحب مغازه تاثیری روی خرید شما ندارد یا وقتی درون اتوبوس نشسته اید معمولا هیچ وقت حتی طرز فکر راننده اتوبوس را متوجه نمی شوید. اما وقتی شخصی را دعوت می کنید، به او تریبون می دهید و برایش مخاطب فراهم می کنید آن هم در محیط بسیار حساس دانشگاه که شاه راه فرهنگی آینده کشور محسوب می شود، آن وقت است که عقاید آن شخص به شدت حایز اهمیت خواهد بود. در این صورت اگر جامعه مورد برسی را جمهوری اسلامی ایران فرض کنیم، به هیچ وجه و هیچ وقت نمی توان به شخصی که به وضوح قوانین ایران را نقض می کند، در رسانه عمومی با مفهموم حیا و حجاب بیگانه است، سگش را فرزند خود می داند و حتی به اسلام با دید کنایه می نگرد و این عقاید را در زمینه ی کاری خود، که به همین منظور به دانشگاه دعوت شده است، وارد می کند، اجازه داد که حتی به دانشگاه نزدیک شود. چه برسد به این که کارشناس برنامه ی نقد و بررسی شعر زنانه در دانشگاه بزرگی مثل دانشگاه شهید چمران اهواز باشد.

براستی با باز شدن پای شاعر پست مدرن غیر متعهد که مقدسات جامعه ای را زیر سوال می برد برای دانشگاه چه دستاوردی خواهد داشت؟

مساله عجیب تر این است که از نظر مسئولین مربوطه ورود چنین شخصی به دانشگاه اگر با رعایت حجاب باشد، مشکلی ندارد! و باید گفت همین مسئولین مربوطه به پست های فرهنگی ولی نامربوطه به فرهنگ، برهنگی ظاهری را می بینند ولی برهنگی فرهنگی را که منجر به ظاهری نیز خواهد شد را خیر! و متاسفانه همین مسئولین نامربوطه جهت دهی فکری دانشجویان را در دست دارند!

مسئولینی که یکی دیگر از نمونه کارهای آنها ممانعت از اکران مستند فروشنده ۲ به بهانه ضد نظام(!) بودن است!

متاسفانه این امور باعث می شود که به تدریج معاونت فرهنگی دانشگاه برای دانشجویان انقلابی به معاونت ضد-فرهنگی تبدیل شود.

این مراسم اولین و آخرین مراسم متضاد با فرهنگ صحیح حاکم بر دانشگاه نیست و این دانشگاه هم اولین و آخرین دانشگاهی نیست که ضد نظام قانونی و دینی کشورش مجوز این گونه فعالیت هایی را صادر می کند و از آن حمایت می کند و در مقابل با اقدامات انقلابی دانشجویان برخورد می کند و سبب قدرت فرهنگ ضد نظام و تضعیف دانشجویان انقلابی می گردد.

* دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز

بیشتر بخوانید// دعوت از شاعری که سگش را دختر خود می‌نامد!


کد خبرنگار : 16