تاریخ : 1397,یکشنبه 03 تير02:28
کد خبر : 270161 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

فعال‌سازی مرکز کارآفرینی دانشگاه شیراز

مشاور حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شیراز گفت: قرار است به زودی مرکز کارآفرینی دانشگاه شیراز شروع به کار کند تا به این طریق ارتباط بین دانشگاه و مراکز صنعتی برقرار و دانشجویان زودتر به این مراکز متصل شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، سعید بختیاری، مشاور حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شیراز گفت: در دانشگاه شیراز 3 رشته در مقطع کارشناسی، دورهای کارورزی دارند که این  3 رشته شامل  رشته مهندسی صنایع، آی تی و برق است. در تمام این رشته ها واحدی به نام کارورزی جا دارد، اما از چند سال پیش با دانشگاه فنی و حرفه ای توافق نامه ای امضا کردیم تا دانشجویان دوره های کارورزی را در این واحدها سپری کنند که هم کارورزی باشد و هم کارآموزی.

بختیاری در ادامه افزود: سال 87 مرکز مشترکی به نام مرکز گسترش مهارت های پیشرفته با همکاری آموزش فنی و حرفه ای استان راه‌اندازی شد تا دانشجویان طی دوران تحصیل، دوره هایی را سپری کنند که برای ورود به بازار کار به آنها کمک کند. این دوره ها رایگان بود.

مشاور حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شیراز تصریح کرد: هر چند مرکز آموزش آزادی هم در دانشگاه به نام بازار کسب و کار دایر شده که با جهاد دانشگاهی استان در ارتباط است. این مرکز رایگان نیست و جامعه هدف آن نیز تنها دانشجویان دانشگاه شیراز نیستند و همه اقشار می توانند در این کلاس ها شرکت کنند.

وی در خصوص آمار اشتغال دانشجویان در این استان گفت: قبل از عید در بررسی هایی که در رشته فنی و مهندسی دانشگاه صورت گرفت، مشخص شد که بیش از 52 درصد از دانشجویانی  که تا سال 94 فارغ التحصیل شدند، به سرکار رفته اند. 25 درصد در مقاطع بالاتر در حال ادامه تحصیل هستند و حدود 25 درصد دیگر نیز جویای کار در استان داریم . البته این وضعیت در علوم پایه به این خوبی نیست و آمار شاغلین زیر 50 درصد است.

بختیاری در ادامه تصریح کرد:همچنین این دانشگاه فعالسازی واحد کارآفرینی را در دستور کار خود دارد تا این واحد مرکز رشد و کارآفرینی برای دانشجویان باشد.

مشاور حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شیراز اضافه کرد: واحد کارآفرینی وظیفه اش فراهم آوردن زمینه کسب و کار برای دانشجویان است . این واحد باید در برنامه راهبردی دانشگاه دخالت کند و در اساس نامه خود به این ویژگی دانشجو یعنی کارآمد و کارآفرینی تاکید کند. از وظایف این واحد این است که آمار اشتغال را رصد کند و ورودی های هر سال و مشاغل مرتبط و ارزشمند را شناسایی و دانشجویان را به این مشاغل وصل کند.

وی در تعریف شغل ارزشمند گفت: براساس تعریف، شغل ارزشمند به شغلی گفته می شود که  دلالی نباشد و در جامعه مقبولیت داشته باشد، بیمه شاغل رد شود و شخص بتواند هزینه خانواده اش را با این درآمد فراهم کند. به فرض کسی که مهندسی برق خوانده باید در کاری مشغول شود که متناسب با رشته تحصیلی اش باشد که برای این مهم، باید برنامه ریزی آموزشی صورت بگیرد. مثلا در صورتی که درس ها نظری باشند، باید چند واحد کسب و کار نیز به واحدهای درسی اضافه شود؛ ضمن اینکه دفتر کارآفرینی در دانشگاه فعال شود و آمار فارغ التحصیلان را داشته باشد و با ارائه و ارتباط با مراکز صنعتی بتوانند دانشجویان را به این واحدها معرفی کند.

بختیاری ادامه داد: از راه های دیگری که می تواند به ایجاد اشتغال کمک کند این است که در دانشگاه دانشجویان محصولی را طراحی و با کمک دانشگاه آن را به سرمایه گذار بیرونی عرضه کنند. در واقع دانشگاه باید زمینه ای فراهم کند تا دانشجو بتواند به راحتی وارد بازار کار شود؛ کاری که در دانشگاه شریف و امیرکبیر نیز انجام می شود و در واقع راهبردی است. در حال حاضر تشکیلات این مرکز آماده شده و تا عملیاتی شدن آن فاصله زیادی ندارد.

مشاور حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شیراز در خصوص معرفی دانشجویان به مراکز صنعتی گفت: این کار تا به کنون به صورت برنامه ریزی شده انجام نشده است، اما جسته و گریخته دانشجویان توانمند به واحدهای صنعتی معرفی شدند و بنا داریم در برنامه های آتی این مساله را نیز در دستور کار دانشگاه قرار دهیم .