تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 27372 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

همکلاسی شهید - 31

دانشجویی که در جبهه خوابش نمی‌برد

در نگاه کردن به روى پاکش، عرق شرم تمام وجودمان را مى‏پوشاند. متانت و افتادگى اش بت غرور را در وجودمان مى‏شکند، مگر نه این است که اسباب مادى هم در آخرالزمان به نفع و ضرر شهادت خواهند داد، مطمئناً دیوارها برایش شهادت مى‏‌دهند.

خبرنامه دانشجویان ایران: شهید محسن فرشچی برادر کوچکتر، شهید بیژن فرشچی در سال 1336 در شهرستان قوچان، پا به عرصه وجود گذاشت. از همان دوران کودکی نشانه‏‌های نبوغ و بزرگی در وی پدیدار بود. شهید پس از طی دوران تحصیلات ابتدایی و راهنمایی، وارد دبیرستان شد و پس از اخذ دیپلم در سال 1354 در رشته کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شهید محسن فرشچی به محض شروع جنگ تحمیلی خانه و کاشانه را رها کرد و به سوی جبهه‌‏های نبرد شتافت. وی یک هنرمند واقعی بود. او هنر خوب زیستن و پاک زیستن را به همه آموخت. همرزمانش در وصف حالات او می‏گویند: «ما هیچگاه ندیدیم محسن بخوابد، هر وقت می‏خوابید زانوهایش را جمع می‏کرد، و سر بر روی زانو به خواب می‏رفت، محسن یک بسیجی پاک و مخلص بود، و هنرمندی واقعی که تمام در و دیوارهای خوزستان گواه نوازش قلم‏موی او بر صورتشان است. خیلی کم به پشت جبهه می‏آمد و آمدن به مرخصی را هم با برادر خود تقسیم کرده بود، به طوری که این دو برادر هیچگاه جبهه را خالی نمی‏گذاشتند. شهید محسن فرشچی سرانجام پس از سالها تلاش و مبارزه در 11 تیرماه سال 1362 در جبهه جنوب بر اثر اصابت ترکش به قلبش، به شهادت رسید.

 یکی از دوستانش پس از عروج ملکوتی محسن، می‏گوید: «در نگاه کردن به روی پاکش، عرق شرم تمام وجودمان را می‏پوشاند. متانت و افتادگی اش بت غرور را در وجودمان می‏شکند، مگر نه این است که اسباب مادی هم در آخرالزمان به نفع و ضرر شهادت خواهند داد، مطمئناً دیوارها برایش شهادت می‏دهند و هم زمینهایی که ساعتها رویشان استوار می‏ایستاد و مقاومت می‏نمود تا اینکه نقش و نگار حقیقت را در این روزگار حک کند، تا اینکه خون را بشناساند، تدریس مبارزه نماید. شک نیست که حرارت تابستانهای خوزستان شهادت بسزایی برایش خواهند داد. خواهند گفت: او بود که در مقابل گرمای طاقت فرسا می‏ایستاد و مقاومت میکرد.

 بخشی از وصیتنامه شهید
 «... در زمانی افتخار شهادت یافته‏ام که بزرگترین نشانه‏های پیروزی مستضعغین و نابودی مستکبرین در سراسر جهان و بخصوص در کشورمان به چشم می‏خورد. شکوه و عظمت انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن چنان در همه جای کشور و جهان اسلامی دیده می‏شود که هر لحظه زندگی در این زمان، شاید به اندازه سالها زندگی در زمان طاغوت ارزش داشته باشد. ما سعادتمند بودیم که در زمانی زندگی کردیم و شهید شدیم که بزرگترین پیروزیها برای اسلام بود و عظیمترین انقلاب جهان و فداکارترین مردم و زیباترین حماسه‏های تاریخ را شاهد بودیم، چیزی که بسیاری از گذشتگان از آن محروم بودند.

 برادران و خواهران مسلمان و انقلابی ام، قدر این لحظات بزرگ و تکرار نشدنی و این انقلاب شکوهمند و این رهبر بی نظیر را بدانید و قدر و ارزش یکدیگر را بدانید و برای پیروزی نهایی انقلاب اسلامی که تنها راه رسیدن ملتها به سعادت و فضیلت است، از هیچ کوششی دریغ نکنید که با ارزشترین چیزها نزد شماست. شما با کار و جهاد و خلاقیت و سازندگی خود انقلاب را پایدار و بارور سازید و با عزم راسخ همچون کوه، شب و روز تلاش کنید و از این انقلاب پاسداری کنید و حرمت خون شهدا را نگه دارید که آنان بسیار برگردن شما و نسلهای آینده حق دارند.

به برادران و خواهران زحمتکش و فداکار سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین و روحانیون پیرو امام درود می‏فرستم و سلام به همه برادران و خواهران مؤمن و ایثارگر جهاد سازندگی برسانید، همانها که امام درباره شان فرمودند »خورشید یکی از نهادهایی که از میان مردم جوشید جهاد سازندگی است«.

به پدر و مادر و برادران و خواهرانم سلام می‏گویم و از آنها می‏خواهم به خاطر اینکه مانند هر مسلمان انقلابی بخشی از وظایف خود را انجام داده‏ام و افتخار شهادت یافته‏ام ناراحت نباشند، بلکه بدانند اکنون هر گونه نشانه و حرکتی که از انقلاب هست، هستی و حیات و ادامه زندگی ما را نشان می‏دهد و ما نزد همه شما هستیم.

 از تمام کسانی که کاری برای انقلاب نکرده‏اند و زحمتی برای انقلاب نکشیده‏اند تا قدر آن را بدانند می‏خواهم لااقل سکوت کنند، و خاموش باشند و خون شهدا را که همه آنها از شما عاقل‏تر و صالح‏تر بودند و بیشتر ارزش زندگی را می‏فهمیدند پایمال نسازند.»


کد خبرنگار : 0