تاریخ : 1397,یکشنبه 07 مرداد16:20
کد خبر : 275245 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ایجاد بازار مشترک گاز اوراسیا

نشست شورای نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا بحث دیجیتال سازی فضای اقتصادی به عنوان یک نیاز مهم در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در این نشست که در شهر «سنت پترزبورگ» روسیه با حضور نخست وزیران ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه برگزار شد، دیجیتال سازی فضای اقتصادی اتحادیه اوراسیا و ایجاد بازار مشترک گاز و تولیدات جایگزین برای فراورده‌های وارداتی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث بود.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی برنامه ویژه‌ای به منظور همکاری‌های کشورهای عضو جهت ایجاد فضای واحد دیجیتالی تهیه شده بود که زمینه‌های اصلی این برنامه را تا سال 2025 مشخص کرده است.

همچنین در نشست سنت پترزبورگ بحث تشکیل بازار مشترک گاز و سیستم واحد ترانزیت کالا در قلمرو اتحادیه مورد بررسی قرار گرفت.

«دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه ضمن سخنرانی در این نشست گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موفقیت فعالیت کرده و توانایی‌های خود را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: به عنوان مثال طی 3 ماه اول سال 2018 گردش مالی داخلی و حجم تجارت خارجی اعضای اتحادیه 24 درصد رشد کرده است.

مدودف ادامه داد: این در حالی است که کشورهای عضو عرضه نه تنها مواد خام بلکه ماشین آلات، تجهیزات، فلزات، محصولات شیمیایی، مواد غذایی و فراورده‌های کشاورزی به بازار مشترک را افزایش دادند.

نخست وزیر روسیه امضای موافقت‌نامه موقت پیوستن ایران به منطقه آزاد تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافق در مورد همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین چین با این اتحادیه را رویداد مهمی عنوان کرد.

در پایان این نشست اسنادی جهت توسعه و تعمیق همکاری‌های میان کشورهای عضو به امضا رسید.