تاریخ : 1397,چهارشنبه 17 مرداد16:07
کد خبر : 276918 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۱۰۴

آینده شغلی و بازار کار در رشته موزه داری

کارشناسان موزه داری می توانند در مراکزی همچون باستان شناسی، مردم شناسی، هنر های دستی و سنتی، تاریخ طبیعی و زمین شناسی، سازمان اسناد ملی و نسخ خطی، موزه های جواهرات، پول و نیز موزه جنگ مشغول به فعالیت شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۵.گروه هنر/موزه داری

بازار کار
رشته موزه داری به نگه داری و حفظ و معرفی میراث و بقایای گذشته که نماد اصالت و هویت یک جامع است، توجه دارد. میراث گذشته ما، مصرف قرن ها دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی یک ملت است. از این رو رشته حوزه داری از اهمیت و ارزشمندی زیادی برخوردار است و کسانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند، برای تکمیل اطلاعات خود و اتخاذ تصمیمی بهتر می بایست در مورد بازار کار و درآمد رشته موزه داری، رتبه قبولی رشته موزه داری، لیست دانشگاه های رشته موزه داری و موزه های فعالیت رشته موزه داری اطلاعاتی داشته باشند.

بازار کار و درآمد رشته موزه داری در نگاه کلی با توجه به تعداد گسترده موزه ها و مراکز میراث فرهنگی قابل توجه است. کارشناسان حوزه داری می توانند با توجه به میزان مهارت های فنی و کاری خود و نیز داشتن ایده و خلاقیت در رشته ی خود به بازار کار و درآمد قابل توجهی برسند. برای داشتن یک درآمد خوب در یک تخصصی، ابتدا علاقه و انگیزه و سپس ارتقای مهارت های شغلی اهمیت دارد. از این رو ابتدا علایق خود را پیدا کنید و برای رشد و باروری این علاقه تلاش کنید.

موقعیت شغلی در ایران
امروزه حدود ۱۰۰ موزه در کشورمان وجود دارد که آثار،  اشیاف اسناد و مدارک قابل توجهی در زمینه های متنوع باستان شناسی، مردم شناسی، هنرهای سنتی، اسنادو مدارکف کتب و نسخ خطی، تاریخ طبیعی، زمین شناسی، گیاه شناسی، پست و مخابرات، جواهرات و سکه ها … دارند.

علاوه بر توسعه کمی و کیفی موزه های فعلی، ایجاد موزه در زمینته های دیگر چون هنر و معماری، علوم و فنون مورد نیاز است.

فارع التحصیلان دوره کارشناسی موزه داری می توانند با کسب دانش و مهارتهای نظری و علمی و اشنایی با امور اداری و فنی موزه داری ، در موزه های گوناگون عهده دار مطالعه و حفاظت فنی از آثار و اشیا موزه ایی باشند.امور مربوط به موزه داری را از ثبت و ضبط آثار در دفاتر، تهییه اسناد و مدارک لازم تا مطالعه مستقیم روی آثار و اشیا انجام دهند.

حوزه های فعالیت رشته موزه داری
حوزه های فعالیت رشته موزه داری گسترده است. هر ارزش و نهاد و شی گذشته دارد و دارای اصالت است. آثار این حوزه ها و اشیاء باید حفظ و نگه داری شوند و معمولاً برای حفظ و نگه داری و نیز نمایش و مصرفی آن ها به مردمان حال و آینده حوزه ها ساخته و دایر می شوند.

کارشناسان موزه داری می توانند در مراکزی همچون باستان شناسی، مردم شناسی، هنر های دستی و سنتی، تاریخ طبیعی و زمین شناسی، سازمان اسناد ملی و نسخ خطی، موزه های جواهرات، پول و نیز موزه جنگ مشغول به فعالیت شوند. معمولاً این مراکز و حوزه ها در اکثر شهرستان ها و استان ها وجود دارد و حوزه داران می توانند با توجه به میزان تخصص و مهارت های فنی خود در این رشته دارای شغل و درآمد شوند و در حفظ و بقای میراث ملی و فرهنگی کشور خود سهیم شوند. از این رو کارشناسان موزه داری علاوه بر ارزش مادی، ارزش معنوی نیز کسب می نمایند.

دانشگاههای پذیرنده
هنر اصفهان، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی_سازمان میراث فرهنگی

برخی از دانشگاه ها در این رشته به صورت متمرکز در مقاطع کارشناسی در دوره های روزانه در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی دانشجو می پذیرد.


کد خبرنگار : 28