تاریخ : 1397,سه شنبه 13 شهريور03:55
کد خبر : 280620 - سرویس خبری : یادداشت

مرتضی فیروزآبادی

جوانگرایی شاه بیت فعالیت آقای محمدیان

فهم ایشان از مسائل مرتبط با حوزه کاری‌شان فهمی به روز و پیشرفته بود. با مسئولان بسیاری ارتباط داشتم اما افراد کمی را می‌شناسم که به اندازه ایشان مسائل کشور را عمیق بفهمند. بر خلاف عموم جلسات با مسئولان، همیشه از جلسه با ایشان مطلب یاد گرفتم.

خبرنامه دانشجویان ایران: مرتضی فیروزآبادی*// با جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌مان از جناب آقای محمدیان وقت خواستیم و از نسبت عدم انجام درست وظایف مسئول نهاد دانشگاه‌مان گلایه کردیم و خواستیم تا ایشان را تغییر بدهند. گرچه مسئول نهاد دانشگاه ما امام‌جمعه موقت شهر هم بود ولی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان فراتر از همه ملاحظات سیاسی برای تغییر ایشان اعلام آمادگی کردند و چند ماه بعد هم مسئول نهاد دانشگاه را تغییر دادند و یک چهره جوان را وارد دانشگاه کردند و شاید این سرآغاز جوانگرایی در نهاد رهبری شد.

از آن زمان تا به امروز 12 سال است که با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تعامل کاری داشته‌ام. آنچه می‌توانم بگوییم این است که 12 سال توفیق آشنایی با شخصیتی ساده‌زیست، مسئولیت‌پذیر، دلسوز، اهل اقدام و عمل، شجاع و بی‌ملاحظه در مواضع آرمانی، متخلق به اخلاق اسلامی، اهل گذشت و ایثار و هزینه برای انقلاب و مستقل از جریانات سیاسی را داشته‌ام.

در همه سال‌های گذشته جریانات سیاسی اختلافات و مسائلی متنوعی را با هم داشتند که اتفاقا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ورودی به آنها نداشت و با جرات می‌توان گفت که استقلال‌شان را از جریانات سیاسی حفظ کرده‌اند. بحمدالله هیچ‌گاه ایشان را در درگیری‌های سطحی جریانات سیاسی ندیدیم. در نقطه مقابل، وقتی پای مسائل انقلاب وسط بود ملاحظه‌ای با هیچ جریانی نداشتند. اقدامات و مواضع شجاعانه ایشان در مسائل دانشگاه آزاد اسلامی، سند 2030 و ... نمونه‌ای از این موارد بوده است. به‌ویژه اینکه در مسائل کشور دلسوز بودند. دلسوزی ایشان در مسائل کشور را در مصادیق متعدد دیدم از شدت پیگیری تا بغض در جلسات.

در مسئولیت‌پذیری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان همین بس که در دوازده12 سال گذشته بر یک کار متمرکز بوده و علی‌رغم وجود زمینه و ظرفیت، چند شغله نشده‌اند. هر آنچه بوده نهاد بوده است و امور مربوط به نهاد. در عرصه علنی ردپایی از مشاغل دیگر در ایشان ندیدیم. در عرصه غیرعلنی بسیاری از مسئولان را دیدیم که وقت انتخابات سازمان‌شان را به امید خدا رها می‌کنند و مشغول بستن لیست و رایزنی با این و آن و... هستند؛ در ایام غیرانتخابات هم وقت‌های پراکنده برای کارهای غیرحاشیه‌ای. در این 12 سال ندیدم آقای محمدیان جز برای کارهای نهاد وقتی برای کارهای دیگر بگذارد. تمام‌وقت و بیش از آن متمرکز بر نهاد بودند.

بر خلاف عده‌ای که وقتی پای هزینه وسط می‌آید عرصه مبارزه را خالی می‌کنند، آقای محمدیان اتفاقا در مسائل انقلاب اگر لازم بود هزینه هم می‌دادند. این هزینه‌ فقط به مسائل ملی نظیر دانشگاه آزاد اسلامی یا اعلام مواضع هم خلاصه نمی‌شد؛ برای پیش رفتن کار انقلاب اگر لازم بود از همه ظرفیت‌شان استفاده می‌کردند. سالی را در خاطر دارم که یک مجموعه انقلابی به‌شدت با مشکل مالی مواجه شده بود و ایشان آبرو و اعتبار خودشان را وسط گذاشتند تا مشکل مالی این مجموعه حل شود. این رفتار را از نزدیک به دو دهه کار در کشور از تعداد قلیلی از مسئولان مشاهده کرده‌ام.

جوانگرایی شاه بیت فعالیت ایشان بود. مهم‌ترین نشانه‌اش هم همین تلاش مستمر سه ساله ایشان برای کنار رفتن از مسئولیت نهاد بود. در شرایطی که برخی مسئولان سال‌ها دوره مسئولیت‌شان تمام شده و به روی خودشان هم نمی‌آورند، جناب آقای محمدیان از سه سال پیش معتقد بوده است که باید جای خود را به جوانان بدهد و علی‌رغم مخالفت بالادست و پایین دست موضوع را پیگیری کردند تا بالاخره در این روزها جایشان را به چهره‌ای جوان بدهند. این تغییر را البته در مسئولان نهاد دانشگاه‌ها هم می‌توان مشاهده کرد. اگر امروز از متوسط سنی مسئولان نهاد در 10 سال پیش در مقایسه با امروز گزارشی بدهند معلوم خواهد شد که ایشان اهتمام ویژه‌ای به جوانگرایی داشته‌اند.

فهم ایشان از مسائل مرتبط با حوزه کاری‌شان فهمی به روز و پیشرفته بود. با مسئولان بسیاری ارتباط داشتم اما افراد کمی را می‌شناسم که به اندازه ایشان مسائل کشور را عمیق بفهمند. بر خلاف عموم جلسات با مسئولان، همیشه از جلسه با ایشان مطلب یاد گرفتم.

ورای همه مسائل کاری جناب آقای محمدیان شخصیتی اخلاقی و معنوی هستند که وجوه اخلاقی‌شان در سایه فضای کاری و مدیریتی‌شان پوشانده شده است. اخلاقی برآمده از مکتب انقلاب اسلامی و در متن مبارزه و نه اخلاقی عزلت‌نشین و در حاشیه. همیشه سیره عملی و بیان علمی‌شان در عرصه اخلاقی هم برایم آموزنده بود.

* دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی


کد خبرنگار : 38