تاریخ : 1397,یکشنبه 20 آبان00:36
کد خبر : 289809 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نامه یک تشکل دانشجویی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی

در نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند خطاب به وزیر جهاد کشاورزی آمده است: رها شدن بنگاه های خرد روستایی علارغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت رونق کشاورزی وصنایع تبدیلی وبازار رسانی به محصولات روستایی، با توجه به این که بیش از 90درصد تولیدات کشاورزی در روستاها انجام میشود، یکی از مشکلات حل نشده سیستم مدیریتی در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن نامه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی   

جناب آقای دکتر محمود حجتی
وزیر محترم جهاد کشاورزی
سلام علیکم

ضمن تشکر از جناب عالی بابت تلاش ها و زحمت هایی که در دولت یازدهم ودوازدهم کشیده اید، چند نکته را در مورد فعالیت ها در وزارت خانه و همچنین فعالیت های استانی جهاد کشاورزی ومشکلات مردم بیان می نمایم.

جناب آقای حجتی علارغم فعالیت ها و زحماتی که وزارت خانه شما برای خودکفایی در بخش کشاورزی تاکنون انجام داده‌ است، یکی از نکات قابل تامل در دولت یازدهم و دوازدهم ارتباط گسترده و بدون ملاحظه در صنعت کشاورزی و دامداری با کشور های دیگر از جمله فرانسه است. امضای قرار داد های متعدد همکاری در امور زراعت،باغبانی،شیلات،دام وطیور، اصلاح نژاد و همچنین توسعه همکاری در بحث بهداشتی وقرنطینه ای از جمله موارد مورد توافق بین ایران وفرانسه در طول چهار سال گذشته است

وزارت کشاورزی اگر چه مخالف واردات محصولات کشاورزی است اما طی چهار سال گذشته با حمایت نکردن از توسعهنهاد های اولیه مواد غذایی و کشاورزی و واردات موادی مانند اسپرم گاو تخم چشم زده ماهی و... کشور را به بازار نهاد های فناورانه خارجی تبدیل نموده است بدین ترتیب قسمت انتهایی واردات مواد غذایی کنترل می شود اما قسمت های ابتدای آن زنجیره به راحتی وارد می شود این در صورتی است که امنیت غذایی یک کشوردر گرو توسعه فناوری محصول از ابتدا تا انتها آن است.

مورد دیگر تبخیر بیش از 70درصد آب ورودی به کشور به خاطر اجرای ضعیف طرح های آبخیزداری و عدم ذخیره سازی زیر سطحیاست که علت آن نیز مشکلات ساختاری در مدیریت آب می باشد. وزارت نیرو بیشترین توان را در ذخیره آب ها به کار می گیرد و وزارت کشاورزی تمرکز خود را در بهره برداری آب داخل مزرعه می گذارد بنابراین پراکندگی مدیریت منابع آب اصلی ترین مشکل در این حوزه است.

رها شدن بنگاه های خرد روستایی علارغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت رونق کشاورزی وصنایع تبدیلی وبازار رسانی به محصولات روستایی، با توجه به این که بیش از 90درصد تولیدات کشاورزی در روستاها انجام میشود، یکی از مشکلات حل نشده سیستم مدیریتی در بخش کشاورزی است.

وزارت جهاد کشاورزی خود را متولی روستا به خصوص اقتصاد روستا نمی داند از این رو برنامه ای در جهت مدیریت و ساماندهی اجتماعی اقتصادی روستایی ندارد به عنوان مثال در طرح ترسیب کربن که در بسیاری از استان های کشور به خصوص خراسان جنوبی، در روستای حسین آباد غیناب از توابع شهرستان سربیشه یا سایر روستاها، انجام گرفته، توسعه روستایی یکی از شعار هایی است که توسط این طرح بین المللی مطرح شده است که از طریق ایجاد مشاغل کاذب و بنگاه های خرد، سعی در کنترل داشته است، اما سوال مورد نظر این است که علارغم اجرایی شدن این کنوانسیون بین المللی چه گزارش مثبت واقعی و قابل دفاع وجود دارد که نشان دهد این طرح تاثیرات خوبی در معاش مردم روستاها ی هدف داشته؟

با توجه به گزارشات در روستای غیناب جمعیت بسیار کمتر شده، در سایر روستا ها نیز همین طور است.

با وجود موفقیت وزارت خانه در حرکت به سمت خود کفایی شاهد رشد نامناسب قیمت خرید تضمینی گندم در دو سال انتهایی به دلیل تاخیر در اعلام نرخ تضمینی محصولات و پرداخت مطالبات کشاورزان بوده ایم.تاخیر در پرداخت مطالبت کشاورزان، سبب مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی می شود که بر خودکفایی اثر گذار خواهد بود.

موارد دیگری از جمله ضعف در مدیریت منابع آبی عدم ورود بخش خصوصی به صنعت کشاورزی از جمله مشکلاتی است که انشالله در این دولت کمی حل وفصل شود.

چند نکته درباره وضعیت استان خراسان جنوبی:

جناب آقای حجتی، استان خراسان جنوبی به دلایل مختلف از قبیل خشکسالی های پیاپی،سرمازدگی محصولات کشاورزی و...، ضرر های زیادی دیده و این مشکلات کشاورزان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

مشکل دیگر در مورد بازرار های موجود در استان است متاسفانه دلال ها با قیمت بسیار پایین محصول را از کشاورز خریداری میکنند وبا قیمت گزافی در بازار معامله می کنند در این بین کشاورزان بیشترین ضرر را متحمل می شوند لذا خواهش مند است تا تدابیری در راستای نظارت بر بخش محصولات کشاورزی به عمل آورید ضمنا همان طور که می دانید خراسان جنوبی در تولید محصولاتی مانند زعفران،زرشک و... به عنوان برترین محصول در سطح کشور و جهان شناخته می شود اما در بخش بسته بندی و همچنین آبیاری با مشکل روبرو است که در این زمینه باید توافقات لازم و حمایت‌های لازم از سوی وزارت کشاورزی با دستگاه‌های مربوطه انجام پذیرد.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند ضمن تشکر از زحماتی که در بخش خود کفایی کشیده اید خواهشمند توجه بیشتر به موارد فوق الذکر و به خصوص بخش های مربوط به این استان است.
امیدواریم کهورود شما به استان سبب حمایت هایی در زمینه ی آبیاری قطره ای و حمایت از صنایع بسته بندی بومی زمینه ی ارتقای کشاورزی شرق کشور را فراهم آورد.

والسلام علی عبادالله الصالحین
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند


کد خبرنگار : 38