تاریخ : 1397,دوشنبه 05 آذر14:07
کد خبر : 291859 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

حذف دلار از معاملات اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گفته معاون وزیر دارایی فدراسیون روسیه، در روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از روبل استفاده می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، معاون وزیر دارایی فدراسیون روسیه، سرگئی استورچاک در تاریخ 22 نوامبر در 13 اُمین کنفرانس بین‌المللی سالانه "یکپارچگی اقتصادی اوراسیا" گفت: روسیه باید بیشتر درباره ترویج تبدیل محاسبات بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به روبل روسیه فعالیت داشته باشد.

وی اظهار داشت: با این وجود، صادقانه می‎توان گفت که لازم است محاسبات را به روبل روسیه انجام داد (واحد پولی بزرگترین اقتصاد اوراسیا).

استورچاک خاطرنشان ساخت: مساله در مورد برخی از ترجیحات ملی فقط روسیه نیست، که اولویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، روسیه بزرگترین بازاری است، که در آن مابقی اقتصادها که سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه را فراهم می‌کنند، حضور دارد. منطقی است که ایده حل و فصل معاملات به روبل را مطرح کنیم.

به گفته وی، به این ترتیب بازار نیز به طور طبیعی توسعه می‌یابد: در روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه، روبل غالب است، گاهی اوقات در مبادلات متقابل کالا در واردات و صادرات تا 80 درصد غالب می‌باشد.

او در خاتمه افزود: در حقیقت، مساله حذف دلار در فضای اوراسیا را ما پیش‌تر حل کرده‎ایم. دلار هر روز کمتر و کمتر به عنوان ارز پرداختی در قراردادها ظاهر می‎شود. با این وجود، لازم است که بیشتر در این راستا کار کنیم و من ضرورتی برای امتناع از روبل روسیه به عنوان ابزار اصلی پرداخت و محاسبات نمی‌بینم.