تاریخ : 1397,سه شنبه 04 دي22:54
کد خبر : 295748 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مشکلات فراوان فرهنگی دانشگاه بجنورد و فرار رو به جلوی رئیس دانشگاه

با نگاهی به سابقه دانشگاه بجنورد مشخص می‌شود که مشکلات فرهنگی به وجود آمده به نمایش یک تئاتر ختم نمی‌شود. در طول مدیریت احمد محقر به عنوان رئیس این دانشگاه، معضلات فرهنگی افزایش یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها اخبار پیرامون مشکلات فرهنگی در دانشگاه بجنورد بیش از پیش دست به دست می‌شود و در واقع امروز دانشگاه بجنورد در راس اخبار خراسان شمالی قرار گرفته و تمام توجه ها به سمت آن جلب است. این توجه به دلیل نمایش یک تئاتر هنجارشکن در دانشگاه بوده که باعث شده مسئولان استانی در بخش‌های مختلف به آن واکنش شدیدی نشان دهند.

اما با نگاهی به سابقه این دانشگاه، مشکلات فرهنگی به وجود آمده به نمایش یک تئاتر ختم نمی‌شود. در طول مدیریت احمد محقر، به عنوان رئیس این دانشگاه، معضلات فرهنگی افزایش یافته و شاهد به وجود آمدن حواشی ریز و درشتی در این دانشگاه بوده ایم. اینک تعدادی از این اتفاقات عجیب دوران مدیریت محقر را مرور می‌کنیم. اتفاقاتی که هر بار با بهانه‌هایی توجیه شده و رئیس این دانشگاه پاسخی به آن‌ها نداده است.

اکران فیلم سانسور نشده

در محرم سال ۹۴ یکی از اتفاقات عجیب این دانشگاه رخ داد. در آن زمان فیلم سانسور نشده‌ی«تلقین» که نسخه دوبله آن نیز موجود بود به اکران درآمد. یکی دیگر از نکات این اکران حضور مختلط دختران و پسران در این سالن بود. از جهتی که سالن اکران فیلم استاندارد‌های لازم را نداشت، فضا بسیار تاریک بود و در این زمینه یکی از دانشجویان دختر گفت: وقتی وارد سالن شدم آنقدر فضا را تاریک کرده بودند که مجبور شدم دستم را به صندلی‌ها بگیرم و در یک جای خالی بنشینم.

این دانشجو تصریح کرد: بعد از اینکه چشمم به تاریکی عادت کرد، تازه متوجه شدم سالن مختلط است و در اطرافم چند پسر و دختر کنار هم نشسته اند.

وی ادامه داد: خیلی تعجب کردم و برای اینکه از این بخش سالن دور شوم به انتهای آمفی تئاتر رفتم و روی صندلی خالی نشستم و وقتی نور پروژکتور جلوی سن را روشن کرد، دیدم آنجا هم مختلط و فشرده‌تر کنار هم نشسته اند.

این پایان کار آن فیلم نبود. در ادامه یکی از دانشجویان دختر که به این نوع اکران فیلم معترض بود از سمت یکی از کارمندان دانشگاه مورد تمسخر قرار گرفت و سپس عده‌ای از دانشجویان به این دختر اهانت کردند.

اما رئیس دانشگاه بجنورد در این اتفاق خود را مسئول نمی‌دانست و گفت: به نظر می‌رسد علت در کم تجربگی دانشجویان و شاید کم تجربگی کارشناسان ما بوده و به معاون فرهنگی گفته ام پرونده این اتفاق را بیاورد تا طبق آیین نامه کانون‌ها اقدام صورت گیرد.

محقر با اشاره به اینکه قانون تکلیف همه چیز را روشن کرده است، افزود: هرکس اشتباهی کرده است باید تاوان کارش را بپردازد و این در حالی است که به کارشناسان فرهنگی بار‌ها گفته ام که ریز برنامه‌ها را قبل اجرا بررسی کنند.

در نهایت یکی از کارمندان دانشگاه مسئولیتی پایین‌تر گرفت و ماجرا ختم شد.

اعتیاد فراوان در دانشگاه عاری از دخانیات!

دانشگاه بجنورد مدعی است به کمپین دانشگاه عاری از دخانیات پیوسته و بنر‌های این موضوع در سراسر دانشگاه نصب است. اما نکته قابل توجه آن است که حتی در درون دانشگاه نیز مصرف سیگار به راحتی به چشم می‌خورد و کسی با آن کوچک‌ترین برخوردی نمی‌کند.

از طرفی احمد برآبادی، مسئول مرکز مشاوره این دانشگاه در سال گذشته گفت: ۲۰ درصد دانشجویان مصرف قلیان دارند و همچنین طبق این سنجش ۱۵ درصد دانشجویان سیگار را تجربه کرده اند.

مصرف مواد مخدر دانشجویان دانشگاه بجنورد مختص درون دانشگاه نیست و در خوابگاه‌ها و خصوصا خوابگاه‌های خودگردان وضعیت به مراتب بدتر است.

محمدرضا چاه بلندی، عضو سابق شورای صنفی دانشگاه بجنورد در خصوص یکی از موارد مصرف دخانیات در خوابگاه گفت: قبل از سال جدید خبر‌هایی مبنی بر اعمال دخانیات در خوابگاه نور به ما رسید و ما به همراه معاونت دانشجویی دانشگاه به این خوابگاه به صورت سرزده سرکشی کردیم. در این بازدید از بعضی اتاق‌ها دخانیات کشف شد.

چاه بلندی ادامه داد: پس از کشف دخانیات بنا شد از آن پس مسئول خوابگاه در صورت مشاهده این اتفاق فورا و بدون تذکر شخص را به دانشگاه معرفی کند؛ اما بعید می‌دانم تا حالا چنین معرفی‌ای صورت گرفته باشد.

اما با همه این مشکلات رئیس دانشگاه بجنورد خود را مسئول این امر ندانسته و هیچ گاه حاضر به عذرخواهی نشده است.

جشن تولد مختلط در دفتر انجمن اسلامی!

یک نمونه دیگر از اتفاقات عجیب و هنجارشکن دانشگاه بجنورد، برگزاری جشن تولد مختلط در دفتر انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد بود. نمک این اتفاق انقدر زیاد بود که امام جمعه بجنورد نیز به ماجرا ورود کرد و در خطبه‌های نماز جمعه به مسئولان دانشگاه هشدار داد. اما با این وجود رئیس دانشگاه بجنورد فقط وعده داد و گفت: از نماینده، ولی فقیه درخواست جلسه‌ای داشته‌ایم تا توضیحات کامل در خصوص اتفاقات اخیر دانشگاه بجنورد خدمت ایشان ارائه شود.

وی در ادامه افزود: نحوه برخورد با عاملان این جریان، متعاقبا از طریق روابط عمومی دانشگاه بجنورد اعلام می‌شود.

هرچند تاکنون این اطلاع رسانی انجام نشده است، اما نکته قابل توجه آن است که محقر، باز هم خود را مسئول نمی‌داند و همه مشکلات را بر سر دیگران خالی می‌کند.

عدم تمایل برای حضور شهید گمنام در دانشگاه بجنورد!

یکی از اتفاقات نادر، عدم رضایت دانشگاه بجنورد برای حضور شهید گمنام در دانشگاه است. سرهنگ محمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در این خصوص گفت: بود مزار مطهر شهید گمنام در دانشگاه اصلی استان انتقادات زیادی را از سوی جامعه دانشجویی، ارزشی و ولایی استان به دنبال داشته است.

امیری ادامه داد: خاک سپاری شهید‌گمنام در دانشگاه بجنورد مستلزم آن است تا ریاست این دانشگاه نامه‌ای را با مضمون موافقت با این موضوع به حفظ آثار استان ارسال کند که متاسفانه بهانه جویی‌های مختلف مانع از این کار می‌شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت یک روز از موضوع٬ جشن مختلط انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد و استعفای نماینده، ولی فقیه از هیئت امنای این دانشگاه٬ سریعا نامه‌ای به حفظ آثار استان ارسال شد که درخواست تدفین شهید گمنام در آن قید شده بود. بعداز ارسال این نامه، بنده به همراه تیم ارزیابی سازمان، به دانشگاه بجنورد رفتیم تا جانمایی یادمان شهید را مشخص کنیم که استقبال خوبی از ما نشد و این موضوع بلاتکلیف ماند.

جای سئوال است که چرا رئیس دانشگاه بجنورد در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد؟

تئاتر هنجارشکن؛ آخرین دستاورد دانشگاه بجنورد در حوزه فرهنگ

در آخرین مورد نیز یک تئاتر هنجارشکن به اجرا درامد که صدای مسئولان زیادی در استان را درآورد. اما رئیس دانشگاه بجنورد در این خصوص نیز مسئولیت را نپذیرفت و گفت: «یک دقیقه سکوت» نمایشنامه‌ای است بسیار معروف که کتاب آن نیز منتشرشده و سوژه‌ای جذاب دارد.

محقر اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی دیالوگ‌هایی که در این نمایش کنار گذاشته‌شده مورد سوءبرداشت قرارگرفته است و صادر کردن حکم برای آن دور از انصاف است.

وی خاطرنشان کرد: مرجع رسمی برای بررسی این موضوع در دانشگاه وجود دارد و اگر مسئولان علاقه‌مند باشند نتیجه کار را گزارش می‌دهیم.

مشاهده می‌شود محقر نه تنها خود را مسئول نمی‌داند بلکه این بار در توجیه این اقدام وارد عمل شده است.

هرچند این‌ها بخشی از مشکلات فرهنگی این دانشگاه است، اما رئیس دانشگاه هر بار یا کسی دیگر را به عنوان مسئول معرفی کرده است و یا در راستای توجیه آن عمل برآمده.