به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهدی کدخدازاده در جلسه ستاد مدیریت بحران در حوادث مرتبط با خوابگاهها افزود: رسالت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شناسنامه ایمنی مکان ها، استاندارد سازی سازهها و رفتارها است.
وی اظهار داشت: با توجه به حضور بیش از ۱۳ هزار دانشجو و وجود مراکز پراکنده در سطح شهر تهران از جمله ۱۴ خوابگاه دانشجویی با جمعیتی بالغ بر سه هزار و ۸۰۰ دانشجو، شناسایی نقاط ریسک پذیر و ایجاد ایمنی کاملاً محسوس و ضروری است.
تدوین شناسنامه ایمنی مکان ها، استاندارد سازی سازهها و رفتارها
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گستره پوشش اطلاع رسانی فضاهای مجازی بر ساخت فیلم کوتاه، موشن گرافیک، انیمیشن و کلیپ با سناریوی قوی و تاثیرگذار تاکید کرد و گفت: باید این فیلمها در دو حالت عمومی برای عموم جامعه و اختصاصی برای هر خوابگاه تدوین و ساخته شود.
وی به ظرفیت نقش استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: شوراهای صنفی در تشکیل تیمهای اضطراری و انجمنهای علمی در تولید محتوای آموزشی و فرهنگ سازی نقش زیادی دارند.
کدخدازاده از همه دانشجویان علاقهمند و هنرمند برای همیاری و همکاری در این امر انسان دوستانه دعوت کرد و گفت: کانونهای علمی و هنری با همگرایی بیشتر در انجام این فرایند، قدمهای موثری بردارند.
وی یادآور شد: مخاطرات فقط حوادث طبیعی نیست بلکه مخاطرات رفتاری را نیز شامل میشود و در این راستا فلوچارتی تهیه شده تا در هنگام بروز حوادث و اتفاقات همه بدانند قدم به قدم چه اقدامی باید صورت گیرد.
ضرورت تشکیل تیم ارزیاب ریسک برای شناسایی تهدیدها و فرصتها
در ادامه این نشست دکتر رضا غلام نیا مدیر گروه HSE دانشکده بهداشت و ایمنی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت شناسایی شرایط ناایمن و بررسی و سنجش فرصتها و نقاط بهبود، گفت: برای تحقق این موارد، باید بسته فرایند HSE plan طراحی شود تا مجموعه عوامل تاثیرگذار بر شرایط ایمن هر خوابگاه معرفی شود.
مدیر گروه HSE دانشکده بهداشت و ایمنی گفت: برای شروع در قالب تشکیل تیم ارزیابی ریسک با به کارگیری از ابزارهای مختلف از جمله چک لیست و بازدید میتوان نقاط ضعف و قوت را شناسایی و برنامهای تدوین، اجرا و سنجش کرد و از دل دادههای ریسک، فرصتها را شناسایی و برنامه بهبود را طراحی کرد.
وی با اشاره به فراگیر بودن انواع مخاطرات گفت: بخشی از مخاطرات، ناشی از فعالیت و بخشی ناشی از طراحی و چیدمان سازهها و بخشی دیگر ناشی از مواد انرژی زا است که میتوان دستورالعملهای ایمنی، در فرمت شناسایی مخاطره بر مبنای برنامه عملیات استاندارد (SOP) را تدوین و تیمهای اضطراری از جمله تیم تخلیه، تیم اطفای حریق، تیم امداد و نجات، تیم قطع منابع انرژی تشکیل داد.
در این جلسه به تبیین اساسنامه پرداخته شد و در این راستا ۱۳ مصوبه با هدف آغاز طرح عملیاتی مدیریت بحران در خوابگاه ها، تصویب شد و در حال حاضر مکاتبات لازم با ادارات مرتبط، تشکیل تیمهای کارشناسی، بهره مندی از نظرات اساتید مرتبط، تدوین محتوا آموزشی و بررسی راههای فرهنگ سازی در زمینه ایمنی و سلامت در حوادث غیر مترقبه در دست اقدام است.