تاریخ : 1397,شنبه 06 بهمن19:42
کد خبر : 299783 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

بررسی آخرین وضعیت قیمت پراید

وقتی قیمت پراید را با افزایش سایر قیمت محصولات روز مره زندگی مقایسه می کنیم متوجه می شویم که شاید مشکل در مدیریت سایپا نیست و سیاست های کلان اقتصادی داخل مشکل داشته و دارد که امروز اوضاع قیمت ها به این روز افتاده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: قیمت پراید در ایران برای خیلی از مردم اهمیت دارد و به نوعی خانواده های زیادی با این خودرو به امرار معاش می پردازند، قیمت این محصول کارخانه سایپا، از ابتدای امسال با یک جهش فوق العاده امروز به رقمی حدود 36 میلیون تومان رسیده است.

صنعت خودرو سازی در ایران در انحصار دو کارخانه بزرگ است که پراید در گروه سایپا تولید می شود، ماجرای پراید در ایران از دهه هفتاد آغاز شد و تا همین امروز ادامه داشته و احتمالا سایپا قصد ندارد فعلا دست از تولید این محصول بر دارد. در چند سال گذشته چندین بار بحث توقف تولید پراید مطرح شد که هر بار به دلایل مختلف این موضوع از دستور کار خارج شد و هنوز هم مردم ایران مجبور هستند همان خودروی 20 سال پیش را استفاده کنند.

قیمت پراید سایپا قبل از اینکه دچار چالش شود، در سال گذشته حدودا 20 میلیون تومان قیمت داشت و همان موقع هم به ذعم خیلی از کارشناسان حوزه خودرو قیمت بالایی داشت، اما از ابتدای امسال با چالش هایی که برای قیمت ارز بوجود آمد و نوسانات بسیار شدیدی را در اقتصاد داخلی شاهد بودیم، خودروسازان هم از این نوسانات بی بهره نماندند و پا به پای افزایش قیمت ارز آنها نیز قیمت نهایی محصولاتشان را در بازار افزایش دادند. این افزایش قیمت ها برای مصرف کننده اصلا قابل قبول نبوده و نیست چرا که در سال های قبل بار ها مدیران سایپا اعلام کردند که در تولید این خودرو کاملا به خودکفایی رسیده و هیچ نیازی به واردات برای تولید پراید نیست.

اما نکته قابل تامل اینجاست که به محض افزایش قیمت ارز ها سایپا و ایران خودرو سریعا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و به هر نحوی که قانون نتواند جلوی آنها را بگیرد افزایش قیمت را در محصولاتشان اعمال کردند.

واکنش جالب مدیر عامل برکنار شده سایپا در رابطه با افزایش قیمت خودرو های کارخانه سایپا

به گزارش خبرنگار اقتصادی اطلاع نیوز، هفته گذشته محمد رضا سروش مدیر عامل اسبق گروه خودرو سازی سایپا طی یک مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: «افزایش قیمت پراید مستقیما خواست وزیر صنعت بود نه بنده. البته ایشان با اشاره به اینکه برکناری بنده نیز با نظر مستقیم وزیر بوده است؛ اضافه کرد که با رفتن من هیچکدام از مشکلات سایپا حل نخواهد شد و قیمت خودرو های داخلی نیز به حالت گذشته باز نخواهد گشت.»

البته مدیرعامل سابق سایپا در یک اظهار نظر جالب دیگر اعلام کرده است که پراید اصلا قیمت بالایی ندارد، او می گوید بر فرض قیمت پراید را 40 میلیون نیز در نظر داشته باشیم به دلار وقتی محاسبه کنید مبلغی در حدود 3.700 دلار می شود که اصلا در هیچ کجای دنیا شما خودرویی با این قیمت پیدا نخواهید کرد، اما چرا پس این موضوع در کشور انقدر بزرگ شده است اینجاست که اقتصاد کلان داخل مشکل دارد و خودرو ساز نباید تاوان این همه نوسانات اقتصادی را بپردازد و در آخر هم زورمان به هیچ کالایی برای ارزان شدن نرسد و بخواهیم قیمت خودرو را سرکوب کنیم.

کیفیت پایین پراید در مقابل قیمت بالا

کیفیت خودروی پراید به جرات از ابتدای تولید آن در کشور هیچ تغییری نکرده است و مصرف کنندگان این محصول پر فروش سایپا همیشه از پایین ترین حد استاندارد خودرو شاکی هستند، ماجرا وقتی وخیم تر می شود که نگاهی به آمار تصادف های این خودرو می اندازیم هر سال طبق آمار پلیس راهور بیشترین تلفات مربوط به تصادفات پراید می باشد.

واقعا تاسف بار است که پر فروش ترین و ارزان ترین خودروی تولید داخل با این کیفیت و درجه رضایتمندی از سوی مشتریان رو به روست، با نگاهی سطحی به این خودرو متوجه می شویم که پراید از کمترین آپشن و امکانات خودرو های روز دنیا برخوردار است و نکته جالب قیمت نسبتا بالای این محصول است. گروه خودرو سازی سایپا چندین بار اعلام کرده بود که قصد دارد تولید پراید را متوقف کند اما از آنجایی که نتوانست جایگزین مناسبی برای این خودرو پیدا کند همچنان به تولید پراید ادامه می دهد و گویا فعلا این موضوع به طور کلی از دستور کار مدیران سایپا خارج شده است.

به گفته مدیریت عامل اسبق سایپا قیمت فعلی پراید اگر 40 میلیون تومان هم باشد اصلا رقم بالایی نیست، البته این قیاس در تقابل با خودرو های روز دنیاست و ایشان اعلام کردند که اگر 40 میلیون تومان را به دلار محاسبه کنیم رقمی در حدود 3.700 دلار می شود که در هیچ جای دنیا نمی توانید خودرویی با این رقم پیدا کنید. حالا باید ریشه یابی کنیم که مشکلات امروز پراید بر گرفته شده از سیاست های اشتباه مدیران سایپاست یا مشکلات بی سابقه اقتصادی که امروز گریبان کشور را گرفته است؟

اگر کمی منصفانه به ماجرای قیمت گذاری پراید نگاه کنیم متوجه می شویم که این افزایش قیمت هم خیلی دور از انتظار نیست و وقتی قیمت پراید را با افزایش سایر قیمت محصولات روز مره زندگی مقایسه می کنیم متوجه می شویم که شاید مشکل در مدیریت سایپا نیست و سیاست های کلان اقتصادی داخل مشکل داشته و دارد که امروز اوضاع قیمت ها به این روز افتاده است.

در پایان باید اذعان داشت که قیمت خودرو پراید نیز مثل همه کالا ها و محصولاتی که در کشور با یک جهش فوق العاده گران شدند بالا رفت و شاید کمترین دخالت را مدیران گروه خودرو سازی سایپا دارند، ما باید برای ریشه یابی این مشکلات جایی به غیر از خود کارخانه باشیم و قطعا این موضوع به سیاست های اشتباهی که در حوزه اقتصادی لحاظ می شود مربوط است و فقط باید امیدوار باشیم که مشکلات اقتصادی کشور با تثبیت فیمت ارز به پایان برسد.


کد خبرنگار : 16