تاریخ : 1397,شنبه 18 اسفند13:53
کد خبر : 304916 - سرویس خبری : یادداشت

محمدرضا زمانیان

طرح استانی شدن انتحابات یعنی جدایی از مردم

نماینده باید معیار وملاک خواسته های مردم حوزه ی انتخابیه وشهر خودش باشد اما با تصویب این طرح معیار و ملاک استان مربوطه میشود و بجای پیگیری مسائل مربوط به حوزه انتخابیه خود مسائل استانی را بایست پیگیری کند که عملا نفعی برای شهرستان نخواهد داشت‌.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا زمانیان// بحث داغ دو دهه ی اخیر مجلس شورای اسلامی طرح استانی شدن انتخابات بود که در سال ۱۳۷۸ جرقه ی آن زده شد با گذشت چندین سال از این موضوع فعلا نتوانسته از مرحله ی طرح فرار تر برود،اما در این برهه ی زمانی جان بیشتری به خود گرفته و به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.لذا بدنبال آن هستیم که مختصرا معایب این  مصوبه را بررسی و مطرح کنیم؛بنظر میرسد اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از آنکه به فکر معیشت و اقتصاد مردم باشند بیشتر بدنبال انتخابات سال آتی و پیروزی خود در آن هستند.

اگر بخواهیم انتخابات را تعریف کنیم اینگونه میشود که؛ انتخابات به معنی واقعی کلمه یعنی قدرت فکری، عملی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قدرت تصمیم گیری، قدرت کنترل و قدرت هماهنگی و از همه مهمتر  برنامه‌ریزی جامع و مدون برای پیشبرد اهداف آینده شهر و کشور.

نماینده باید معیار وملاک خواسته های مردم حوزه ی انتخابیه وشهر خودش باشد اما با تصویب این طرح معیار و ملاک استان مربوطه میشود و بجای پیگیری مسائل مربوط به حوزه انتخابیه خود مسائل استانی را بایست پیگیری کند که عملا نفعی برای شهرستان نخواهد داشت‌.

به زبان بهتر بگویم تصویب این طرح،یعنی فراموشی خواسته ها ومطالبات بحق مردم در شهرهای کوچک و روستاها،این طرح باعث میشود حلقه ی ارتباط بین مردم با نمایندگان کمرنگ تر شود.
تحمیل احزاب،تحمیل هزینه های بالا در صورت ابطال انتخابات،کاهش تحلیل سیاسی مردم، عدم شناخت کاندیدا،کاهش مشارکت عمومی،کاهش امکان حضور جوانان و نخبگان به عرصه انتخابات چراکه جوانان نخبه فعالیتهای آنچنانی در عرصه سیاست نداشته و این موضوع باعث میشود شناخت کمتری نسبت به جوانان وجود داشته باشد و فرصت از آنان گرفته شود.

استانی شدن انتخابات حق انتخاب اصلح را از مردم میگیرد یعنی شناخت کافی و احاطه ی کامل وجود ندارد و با پررنگ شدن دعواهای سیاسی و قومیتی ایجاد دو قطبی های سیاسی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و حتی شاید اقتصادی در سطح استانها به نوعی باشد که مردم نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند.

مشارکت عمومی کاهش پیدا میکند و بدنه روستاها به لحاظ گوناگون بخصوص عمرانی، بهسازی و بازسازی از وضع موجود ضعیف‌تر میشود به طور مثال قریب به اتفاق کسانی که در انتخابات شرکت میکنند افراد مسن و سالخورده هستند و شاید حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از جوانان واجد شرایط هستند که میتوانند در انتخابات شرکت کنند لذا افراد دارای سن بعید است به طرح استانی شدن انتخابات چراغ سبز نشان دهند و بنابراین مشارکت عمومی بین اقشار مختلف جامعه کاهش پیدا میکند.

* دبیر سیاسی تشکل کانون اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد

استانی شدن انتخابات افزایش شدید هزینه را به دنبال دارد یعنی به جای اینکه برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از نمایندگان تبلیغ صورت گیرد باید برای ۲ تا ۳ میلیون نفر تبلیغات انجام شود در حقیقت یعنی ۲۰ تا ۳۰ برابر هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و عده ای به دلیل ثروت و قدرت نامشان در لیست ها قرار گیرد همچنانی که در انتخابات اخیر تهران شاهد این موضوع تلخ بودیم. این رویه ی نادرست باعث میشود که افراد اصلح و نمایندگان واقعی،شایسته و لایق  بخاطر نداشتن قدرت و ثروت کافی از عرصه ی پر تلاطم انتخابات باز بمانند.

فرض بر اینکه کسی در شهر <ایکس>کاندیدا شده باشد اگر این شخص در آن شهر ۱۰ هزار رای  و در استان ۹۰ هزار رای  بیاورد  این شخص نماینده میشود و اگر در شهر خود  ۹۰ هزار رای  و در استان ۱۰ هزار رای بیاورد نماینده نمیشود این یعنی عملاً فرصت انتخاب از مردم گرفته شده در صورت اجرای این طرح مردم شهرستانها ۸۰ تا ۹۰ درصد به کسانی رای میدهند که نماینده نمیشوند در مقابل کسانی  با ۳ تا ۱۰ درصد رای از مردم استان میتواند نماینده بشود.

در پایان این امر بی توجیه نه تنها توزیع قدرت را بسمت استانها روانه میکند بلکه سبب روانه شدن سیلاب بودجه ها به استانها شده که خود موجب تضعیف و عقب ماندگی شهرهای توابع استانها میشود.

شاید بگوییم ظلم آشکاری که به این شکل  به مردم میشود در حقیقت حقوق اساسی آنها که همان حق انتخاب است بدون شک از بین خواهد رفت و باندهای قدرت و ثروت های نامشروع بیشتر و با شدت بالاتری به انتخابات سرازیر  میشوند که در این میان قشر متوسط رو به پایین جامعه قربانی مافیای ثروت و قدرت میشوند. در حال حاضر ما دانشجویان و هم قطارانمان چشم به این دوخته ایم که این طرح نادرست به مرحله ی اجرا نرسد.


کد خبرنگار : 86