تاریخ : 1398,شنبه 24 فروردين13:17
کد خبر : 308366 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در نخستین دوره گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم مطرح شد؛

باید عدالت و انصاف داشته باشیم/ وجود ۴ هزار نشریه فعال دانشجویی

نخستین دوره گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم با حضور مدیرمسئولان نشریات انقلابی سراسر کشور و غلامرضا غفاری، هادی عسگری، حجت الاسلام محمدمهدی صالحی، سیداحسان قاضی زاده هاشمی، نصرالله پژمان فر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نخستین دوره گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم روز پنج شنبه 22 فروردین ماه در دانشگاه فردوسی برگزار شد. این نشست با حضور مدیرمسئولان نشریات انقلابی سراسر کشور و غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، هادی عسگری مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، حجت الاسلام محمدمهدی صالحی معاون سیاسی وفرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، نصرالله پژمان فر نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

غفاری: در حال حاضر ۴ هزار نشریه فعال است
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین دوره گردهمایی فعالان نشریات دانشجویی وزارت علوم در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی گفت: فعالیت در نشریه امری بسیار حائز اهمیت بوده و این حرفه، ظرافت‌های بسیاری دارد، تلاش و اهتمام دانشجویان در این زمینه بسیار قابل تحسین است.

غفاری گفت: بخش عمده‌ای از مشارکت‌های موجود مربوط به فعالیت نشریات دانشجویی بوده و کیفیت این نشریات را نمی‌توان نادیده گرفت، البته این مورد به معنای نبود کاستی در امور مذکور نیست، در هر امری خلل‌هایی وجود داشته که نشریات دانشجویی نیز یکی از آن‌ها است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید برخی از بخش‌های مرتبط با حوزه اخلاق، فرهنگ و نظایر این موارد مورد ملاحظه قرار گیرد و افراد به آن توجه زیادی داشته باشند، امور مربوط به نشریه دارای اقتضائات مربوط به خود است، امید است که با همراهی و ارائه پیشنهادات مطلوب متولیان، کنار یکدیگر باشیم و ضمن وجود نشریاتی با محتوای بهتر و عمل به چارچوب‌های مربوطه، اهداف ما محقق شوند.

وی عنوان کرد: آیین‌نامه‌هایی در نشریات وجود داشته که دانشگاه‌ها بر مبنای آن عمل می‌کنند، در حال حاضر ۴ هزار نشریه فعال است که با این تفاسیر نمی‌توان جزء به جزء به تمامی آن‌ها رسیدگی کرد، اما در صورت بروز خطا و خلافی که گزارش شود مسئولان رسیدگی می‌کنند.

غفاری گفت: نشریات باید در امور مربوط به خود به صورت عالمانه ورود پیدا کنند و وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند، در ارتباط با بحث حجاب نیز باید گفت که دانشگاه‌ها موظف به رعایت شئونات اسلامی هستند، این مبحث یکی از موارد آیین‌نامه است، در صورت خارج شدن دانشجویان از چارچوب شئونات اسلامی، باید با آن‌ها برخورد شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: وظیفه دانشگاه، ترویج و نهادسازی قانون‌های نظام جمهوری اسلامی است، برای متولیان، فعالیت ۴ هزار نشریه با ذائقه‌های مختلف مشکلی نداشته و تا زمانی که فعالیت آن‌ها در چارچوب قوانین باشد معضلی وجود ندارد، باید در بحث هنری به نوعی عدالت و انصاف داشته باشیم و امور را به بهترین نحو پیش ببریم.

غفاری گفت: تنها قانون‌گذاری کفایت نمی‌کند و باید قوانین اجرایی شوند، اما تنها یک مجموعه نمی‌تواند بر تمامی عوامل مسلط باشد، هر مجموعه تشکیلات و نیرو‌های مشخصی داشته که تمامی آن‌ها باید با همکاری یکدیگر قوانین را مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید جنس کار و نوع مسائلی که با آن‌ها مواجه هستیم مورد توجه قرار گیرد، در صورت نبود کمک‌های متولیان، بیش از وضعیت حال حاضر از عهده دانشگاه بر نمی‌آید.

عسگری: دانشجویان باید فضای مفرحی را در دانشگاه داشته باشند، اما نباید از خط قرمز‌ها عبور کرد
هادی عسگری،  مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: با توجه به وقوع سیل که مردم ایران را گرفتار کرد، کمک دانشجویان متعهد می‌تواند فضای مناسبی را برای آن‌ها به وجود آورد، باید کمک‌یار دولت باشیم و مشکلات مردم را حل کنیم، نشریه دانشجویی یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشجویان بوده که می‌توان روز به روز شاهد تولید ارزش‌های بسیاری باشد.

عسگری گفت: در صورتی که افراد در قالب سردبیر و اعضای هیئت تحریریه فعالیت کنند شاهد رشد بسیار مطلوبی در نحوه کار فعالیت دانشجویی می‌شویم، فعالیت دانشجویی سبب به وجود آمدن استقلال در آن‌ها می‌شود و همچنین احساس تعهد نسبت به نشریات و نوشته‌های خود بیشتر می‌شود، علاوه بر موارد مذکور، دانشجویان شیوه مدیریت را یاد می‌گیرند.

وی تصریح کرد: کمک‌های دانشجویان سبب می‌شود تا تنگنا‌ها و مشکلات بیش از گذشته رصد شود و با کمک عوامل دانشگاه می‌توان از راهکار‌های مطلوبی استفاده کرد، امید است به اهداف از گذشته بیشتر نزدیک شویم.

وی بیان کرد: امسال با وجود وقوع مشکلاتی مانند مسائل مالی در دانشگاه‌ها، اُفت دانشجوی بازدیدکننده از مناطق نداشتیم، به عنوان مثال اخیراً به دانشگاه شهید چمران رفته و از مناطق سیل زده بازدید کردیم، باید فضا زمان‌بندی مناسب برای حمایت و کمک به سیل زدگان صورت پذیرد تا بر اساس سلایق دانشجویان، فضایی در دانشگاه‌ها ایجاد شود و شیرینی آن وارد زندگی آسیب‌دیدگان شود.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ارتباط با شایعات مربوط به یکی از دانشگاه‌ها مبنی بر اجرای حرکات ناشایست از سوی یکی از دانشجویان باید گفت که تا اندازه مشخصی دانشجویان باید فضای مفرحی را در دانشگاه داشته باشند، اما نباید از خط قرمز‌ها عبور کرد.

پژمانفر: رسانه‌ها باید تقسیم کار کنند
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مطالبه‌گری یکی از مسائل حائز اهمیتی است که در صورت محقق شدن آن، نتایج مثبت زیادی در آینده مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: باید در جامعه مطالبه‌گری وجود داشته باشد تا ضعف‌های موجود اصلاح شود، باید مقاومت‌ها را مدیریت کرد، ارتباط با وکلا به عنوان حق مردم تلقی می‌شود و باید این موضوع در جامعه رواج یابد. به عنوان مثال چرا در مجلس موضوع شفافیت مطرح می‌شود، اما تعدادی از نمایندگان به آن رأی نمی‌دهند در حالیکه تعدادی از افراد در خانه ملت خواستار اعلام خصوصیات آرا، مرخصی و سطح حقوق نمایندگان بودند.

پژمان‌فر اظهار داشت:  باید مطالبه‌گری افزایش یابد، مهم‌ترین نقش دانشجویان، وجود آن‌ها کنار مردم است، برخی بر این باورند که دانشجویان مسیر خود را از سایرین جدا کرده و در وضعیت دیگری سیر می‌کنند. یکی از شاخص‌های توسعه در جریان نشریات دانشجویی همین مورد است، امروز به چه میزان دانشجویان خود را از فضای دانشگاه بیرون کشیدند و میان مردم رفتند؟

پژمانفر افزود: تاکنون به بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، امیرکبیر، صنعتی و نظایر این موارد مراجعه کردیم و اقداماتی در این باره انجام شده، اما در گام نخست باید تعامل دوسویه برقرار شود. تاکنون در هر دانشگاهی که دعوت شدم حضور داشتم و نشریات دانشجویی را بررسی می‌کنم، در بسیاری از موارد سعی بر برطرف‌سازی مشکلات موجود در این حوزه را دارم و در راستای محقق شدن آن اقدامات مختلفی انجام می‌شود.

پژمان‌فر بیان کرد: بی توجهی به فضای مجازی، آن را وارد مسیر‌های دیگری می‌کند، رسانه‌ها باید تقسیم کار کنند، اما در این بخش ضعیف هستیم. باید هم‌افزایی ایجاد کنیم، به عنوان مثال نشریه‌ها با یک محور امور خود را انجام دهند، مطالبه‌گری کنیم و در ارتباط با مسائل صنفی حرف بزنیم.

وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری هزینه دارد که باید بپردازیم، اما نباید تماشاگر باشیم، خاطرنشان کرد: مثلا این نحوه توزیع و دریافت گوشت در شان مردم نیست و سال ۹۷ مبلغ بالایی برای تولید گوشت هزینه شد، اما چقدر از آن در اختیار مردم قرار گرفت. باید مطالبه گر باشیم.


کد خبرنگار : 86