تاریخ : 1398,جمعه 30 فروردين16:33
کد خبر : 309073 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دغدغه‌های رمضانی دانشجویان دانشگاه بجنورد به مسئولان گوشزد شد

دانشجویان دانشگاه بجنورد شاهد مشکلات فراوانی در سلف این دانشگاه هستند که این مشکلات در ماه مبارک رمضان چند برابر می‌شود؛ از این رو مسئولان شورای صنفی از حالا تذکرات لازم را به مسئولان داده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشگاه بجنورد طی سال‌های اخیر با مشکلات صنفی فراوانی مواجه بوده که یکی از این مشکلات سلف این دانشگاه است. دانشگاه بجنورد هر ساله اقدام به جذب تعداد دانشجوی بیشتری نسبت به سال‌های قبل می‌کند و این امر باعث شده برای توزیع غذا با مشکلاتی مواجه شوند.

در طول سال تحصیلی بار‌ها صف‌های طولانی، خصوصا در زمان پایان کلاس‌های ظهر و شب در سلف مشاهده می‌شود و همچنین گاهی سلف دانشگاه غذایی غیر از غذای رزرو شده را به دانشجویان می‌دهد و برخی اوقات نیز غذای دانشجویان در مدت مقرر آماده نشده و دانشجویان مجبور بوده اند مدتی را به انتظار بنشینند.

اما کمتر از ۳ هفته دیگر تا شروع ماه مبارک رمضان باقی مانده است؛ این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که طبق تجربه سال‌های گذشته مشکلات توزیع غذا در این بازه‌ زمانی بسیار بیشتر می‌شود؛ دانشجویان مجبورند زمان بسیار طولانی را در صف بگذرانند و گاهی این زمان آنقدر طولانی می‌شود که پس از اذان مغرب نیز دانشجویان مشغول گرفتن غذای خود هستند و با توجه به این که عده‌ زیادی از دانشجویان مجبورند پس از دریافت غذا فاصله ۴ کیلومتری دانشگاه تا شهر را طی کنند، عملا ساعاتی پس از اذان می‌توانستند بر سر سفره افطار بنشینند.

مشکلات احتمالی به مسئولان تذکر داده شده است
این مشکلات در سال‌های گذشته باعث شده است تا شورای صنفی این دانشگاه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به فکر چاره بیفتد. محمد حاچمی، مسئول روابط عمومی شورای صنفی دانشگاه بجنورد در این خصوص به خبرنگار ما گفت: برای ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی داریم تا دانشجویان با مشکلات کمتری مواجه شوند. در بحث سرویس ایاب و ذهاب قصد داریم ساعت برگشت اخرین اتوبوس به دانشگاه را نیم ساعت دیرتر کنیم تا دانشجویان بتوانند با خیال آسوده در شهر افطار کرده و بعد به سمت خوابگاه‌های خود در دانشگاه بیایند. به این صورت ساعت بازگشت سرویس به خوابگاه‌ها ساعت ۹ می‌شود.

حاچمی ادامه داد: اما این امر نیاز به هماهنگی با سازمان اتوبوسرانی و حراست دانشگاه دارد، زیرا آخرین فرصت بازگشت به خوابگاه ساعت ۹ شب است و لذا باید حراست دستور‌های لازم را صادر کند.

مسئول روابط عمومی شورای صنفی دانشگاه بجنورد در خصوص برنامه‌های سلف نیز گفت: در این خصوص به این نتیجه رسیده ایم که برای تکرار نشدن مشکلات سال گذشته مانند صف‌های طولانی و ارائه غذای بی کیفیت، شورای صنفی خود نظارت جدی‌ای داشته باشد تا مشکلات سال گذشته باری دیگر رقم نخورد.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان، هر روز چند نفر از شورا به عنوان ناظر در دو سلف دانشگاه حضور خواهند داشت تا شاهد کم کاری پیمانکاران این دو سلف نباشیم تا بتوانیم ماه خوبی را برای روزه داران فراهم کنیم.

حاچمی در پایان از تذکر دادن مشکلات سال قبل به مسئولان سلف خبر داد و عنوان کرد: در صورت نیاز با این افراد جلسه نیز خواهیم گذاشت. آن مسئله‌ای که اکنون اهمیت دارد این است که هیچ بهانه‌ای برای به وجود آمدن مشکل برای دانشجویان در ماه مبارک رمضان پذیرفته نیست.

در صورت ادامه داشتن مشکلات، شورای صنفی کشور ورود خواهد کرد
محمد رضا چاه بلندی، عضو اتحادیه شورای صنفی نیز به خبرنگار ما گفت: در اسفند ماه سال گذشته در دانشگاه بجنورد مشکلاتی به وجود آمد و غذا یک ساعت دیرتر آماده شد، اما به نظر می‌رسد دانشگاه این مشکل را پیگیری نکرده است و این امر باعث شده مشکلات پس از عید گسترده‌تر شود. این بی نظمی‌ها باعث شد در فروردین ۹۸ دانشجویان اعتصاب کنند و در ابتدا مسئولان به اعضای شورای صنفی پاسخ مناسبی ندادند که پس از چیدن غذا‌ها در سلف مشکل رفع شد.

چاه بلندی ادامه داد: نباید از این اتفاقات به راحتی گذشت. پس از آغاز ماه رمضان فعالیت سلف‌ها بیشتر خواهد شد، زیرا که باید دو وعده غذایی را باهم پخش کنند و این امر مدیریت بهتری را طلب می‌کند و امیدواریم مسئولان دانشگاه تذکرات لازم را به پیمانکار سلف داده باشند که بار دیگر بهانه وجود مشکلات اقتصادی برای عدم تامین غذای دانشجویان ارائه نشود، زیرا دانشجویان این بار اعتراض خود را به راحتی پایان نخواهند داد.

عضو اتحادیه شورای صنفی کشور از خواسته تعدادی از دانشجویان برای پیگیری مشکلات توسط شورای صنفی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: تا کنون شورای صنفی کشور به این موضوع ورود نکرده، اما در صورت ادامه پیدا کردن این مشکلات قطعا ورود خواهیم کرد. دانشگاه بجنورد باید متناسب با ظرفیت خود دانشجو بپذیرد تا این مشکلات به وجود نیاید.

وی در پایان بیان داشت: مدیریت سلف آزاد دانشگاه بجنورد قوی عمل کرده و دانشجویان رضایت نسبی دارند، اما سلف مرکزی این دانشگاه نشان داده دارای مدیریت کارآمدی نیست که این امر باید اصلاح شود.

افطار در اتوبوس مملو از جمعیت!
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه بجنورد که مایل به انتشار نامش نبود، گفت: اگر وضعیت مانند سال گذشته باشد ما باید ۲ ساعت پیش از افطار از شهر راه بیفتیم و به دانشگاه بیاییم تا بتوانیم در لحظه افطار در منزل خود باشیم؛ در غیر این صورت باید افطار خود را در اتوبوسی انجام دهیم که مملو از جمعیت است.

وی تاکید کرد: اتوبوس‌های نزدیک افطار با حجم زیادی از دانشجو مواجه هستند و با توجه به اینکه هر دانشجو چندین غذا را با خود همراه دارد، فضا کمتر نیز می‌شود؛بنابراین نیاز است در زمان توزیع غذا سیستم ایاب و ذهاب تقویت شود.

حال باید دید دانشجویان دانشگاه بجنورد در ماه مبارک رمضان می‌توانند بدون داشتن اضطراب‌های صنفی افطار کنند و یا همانند سال‌های گذشته مشکلات بر آن‌ها چیره خواهد شد؟