تاریخ : 1398,یکشنبه 01 ارديبهشت15:52
کد خبر : 309192 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

در بیانیه شورای هماهنگی کرسی‌های آزاداندیشی استان البرز مطرح شد؛

سپاه پاسداران جزو حاکمیت، امنیت و اقتدار کشور محسوب می‌شود

فارغ از مصداق مورد بحث، اینکه یک دولت بعد از تحمل شکست‌‌های معنادار در جنگ حقوقى و بى‌‌توجهى به تصمیمات قضائى محاکم بین‌‌المللى نظیر دیوان دادگسترى لاهه، متوسل به اقدامات ناقض حقوق بین‌‌الملل مى‌‌شود، اسباب افزایش نگرانى و بى‌‌اعتمادى نسبت به حل و فصل چالش‌‌هاى فراروى جامعه جهانى با استفاده از ظرفیت‌ها و سازوکارهاى حقوق بین‌‌الملل را فراهم مى‌‌سازد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شورای هماهنگی کرسی‌های آزاداندیشی استان البرز در بیانیه ای در پی تروریست خواندن سپاه توسط استکبار جهانی ازسپاه پاسداران حمایت کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است:«سپاه پاسداران بر اساس اصل ١٥٠ قانون اساسی بخشی از نیروهای مسلح کشور بوده و جزو حاکمیت، امنیت و اقتدار کشور محسوب می‌شود و در چهل سال گذشته خدمات ارزشمندی برای کشور داشته است و از افتخارات ملت ایران محسوب می‌شود. دولت آمریکا با این اقدام تهدیدآمیز، بر خلاف قوانین داخلی خود یعنی قانون مهاجرت و ملیت و دستور ١٣٢٢٤ عمل کرده است زیرا سپاه پاسداران مشمول هیچ‌کدام از مواد و بندها و تعریف تروریسم نیست.»

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم رب الشهدا و الصدیقین

وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰)

بار دیگر استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایتکار، دشمنی و عداوت خود را با مردم و نظام جمهوری اسلامی نمایان ساخت و با قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست خود ساخته گروه‌های تروریستی، مهر تأییدی بر ضعف و استیصال خود و هم پیمانانش زد. بی تردید پشت پرده چنین اقدام نابخردانه‌ای از سوی دولت آمریکا که به تحریک مرتجعین منطقه‌ای و رژیم غاصب صهیونیستی انجام شده است ناشی از شکست‌های پی در پی آمریکا و اذنابش در منطقه و پشتیبانی به حق سپاه پاسدران از مردم مظلوم سوریه، عراق، یمن، لبنان و فلسطین و نقش کلیدی و فرا منطقه‌ای سپاه همیشه قهرمان در از بین بردن سایه شوم تروریسم در این کشور‌ها است.

سپاه پاسداران بر اساس اصل ١٥٠ قانون اساسی بخشی از نیروهای مسلح کشور بوده و جزو حاکمیت، امنیت و اقتدار کشور محسوب می‌شود و در چهل سال گذشته خدمات ارزشمندی برای کشور داشته است و از افتخارات ملت ایران محسوب می‌شود. دولت آمریکا با این اقدام تهدیدآمیز، بر خلاف قوانین داخلی خود یعنی قانون مهاجرت و ملیت و دستور ١٣٢٢٤ عمل کرده است زیرا سپاه پاسداران مشمول هیچ‌کدام از مواد و بندها و تعریف تروریسم نیست.

فارغ از مصداق مورد بحث، اینکه یک دولت بعد از تحمل شکست‌‌های معنادار در جنگ حقوقى و بى‌‌توجهى به تصمیمات قضائى محاکم بین‌‌المللى نظیر دیوان دادگسترى لاهه، متوسل به اقدامات ناقض حقوق بین‌‌الملل مى‌‌شود، اسباب افزایش نگرانى و بى‌‌اعتمادى نسبت به حل و فصل چالش‌‌هاى فراروى جامعه جهانى با استفاده از ظرفیت‌ها و سازوکارهاى حقوق بین‌‌الملل را فراهم مى‌‌سازد. صرف نظر از اینکه آیا مقررات داخلى ایالات متحده آمریکا اجازه چنین اقدامى را به دولت حاکم مى‌‌دهد یا خیر، این اقدام دولت آمریکا علیه نهاد رسمی و قانونى کشور دیگر مغایر با اصل تساوى دولت‌ها بوده، نقض آشکار ارزش‌‌هاى حقوق بین‌‌الملل عرفى و قراردادى تلقى شده و مى‌‌تواند نظم بین‌‌المللى مقرّر در منشور ملل متحد را به مخاطره افکند. ما دانشجویان، ضمن محکوم کردن این اقدام غیراصولى دولت آمریکا، امیدواریم وزارت امور خارجه با استفاده از تمام ظرفیت‌‌های موجود، تدابیر لازم را به منظور جلوگیری از آثار عملی این اقدام دولت آمریکا اتخاذ نماید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محراب نجعی نژاد

دبیر شورای هماهنگی کرسی‌های آزاداندیشی استان البرز


کد خبرنگار : 85