تاریخ : 1398,پنجشنبه 12 ارديبهشت03:55
کد خبر : 310549 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

«بولتن علوم اتمی»:

آمریکا ۱۵۰ کلاهک اتمی در خاک اروپا مستقر کرده است

از 6185 بمب اتمی ارتش آمریکا، حدود 150 کلاهک در اروپا مستقر و از این میان نیز 50 بمب اتم در پایگاه اینجرلیک ترکیه انبار شده‌ است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، گروهی از دانشمندان و محققین طی گزارشی، تعداد بمب‌های اتمی آمریکا را که در پایگاه‌های مختلف انبار شده‌اند، فاش کرد.

به نوشته نشریه اینترنتی «دیفنس بلاگ»، گزارش «بولتن علوم اتمی» نشان می‌دهد وزارت دفاع آمریکا چیزی حدود 6185 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود دارد که 2385 کلاهک قرار است امحاء شود و 2050 کلاهک نیز در انبارها نگهداری می‌شود. این میزان طی یک سال گذشته بدون تغییر مانده است.

در این گزارش آمده است تعداد بمب‌های اتمی تاکتیکی در پایگاه‌های عملیاتی «پنتاگون» در کشورهای اروپایی 150 عدد است که در یک سال گذشته تغییری نداشته است. این بمب‌های اتمی که از نسخه‌های ۳ و ۴ بمب‌های تاکتیکی هستند، در ۶ پایگاه واقع در ۵ کشور اروپایی مستقر شده‌اند.

از این میان دو پایگاه در ایتالیا و در هریک از کشورهای آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند یک پایگاه وجود دارد.

این گزارش افزود: حدود ۵۰ بمب اتم تاکتیکی، که یک سوم تمامی بمب‌های اتمی آمریکا در اروپا را شامل می‌شود، در پایگاه «اینجرلیک» ترکیه نگه‌داری می‌شوند.

تفاوت بمب اتمی تاکتیکی با بمب‌های اتمی معمولی این است که بمب‌های تاکتیکی دو زمانه هستند و شعاع گسترده‌تری را تحت‌تأثیر تخریب و تشعشعات قرار می‌دهند.

«ویکتور پوزنیخیر» معاون اول اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه  چهارشنبه هفته گذشته گفت، هدف آمریکا از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی نزدیک مرزهای این کشور، دستیابی به توان بالقوه برای انجام حمله اتمی غافلگیرکننده علیه روسیه است و با توسعه این سامانه دفاع موشکی جهانی همچنین تلاش می‌کند علیه کشورهای غیرمطلوب حمله‌های غافلگیرکننده  انجام دهد.

با این حال، یک مقام‌ ارشد پنتاگون با اشاره به عقب ماندن آمریکا در رقابت با «روسیه» و «چین» در زمینه سلاح‌های اتمی و بازدارنده گفت که پکن و مسکو با صرف هزینه در دهه‌های گذشته در نبردهای متعارف به پیروزی رسیده و اکنون آمریکا  با گذشت زمان  نیز در صدد نوین سازی نیروی اتمی، هوایی و زمینی خود است. وی در ادامه افزود که انگلیس و فرانسه، دو قدرت اتمی و دیگر متحدان ناتو هم ذخایر تسلیحاتی ‌خود را کاهش دادند ولی همزمان کشورهایی چون کره شمالی، هند و پاکستان خود را به عنوان قدرت اتمی مطرح کردند.

ترامپ به دولتش دستور داده برای اعمال فشار جهت نگارش توافقی جدید در رابطه با کنترل تسلیحات با چین و روسیه آماده شود. او سال گذشته پس از متهم کردن روسیه به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» کشورش را از آن خارج کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF)، ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کرد.

ترامپ قصد دارد تا زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا را گسترش دهد و نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان با وی به شدت مخالف هستند چرا که معتقدند، دولت بی‌جهت صلح جهانی را به خطر می‌اندازد به ویژه این اقدام را با افزودن به تسلیحات هسته‌ای کاربردی که می توان در جنگ از آنها استفاده کرد، انجام می‌دهد.

دیمتری پسکوف» سخنگوی کرملین در حاشیه نشست «یک کمربند یک جاده» در چین به خبرنگاران گفت پیشنهادهای ترامپ درخصوص خلع‌سلاح اتمی جدی نیست.