به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجتالاسلام قریشی معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در نشست با همکاران این معاونت، با اشاره به ایامالبیض گفت: روایات ما تاکید ویژه بر این ایام دارند و سفارش شده است که مومنین دعای مجیر را قرائت کنند.
وی با اشاره به مضامین بلند دعای مجیر افزود: در این دعا مکرر به صفات خداوند اشاره شده و از خدا میخواهیم که این صفات را در ما تجلی دهد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید همواره مراقب بود، زیرا خطر سقوط وجود دارد و در این دعا از خدا میخواهیم که ما را در صراط مستقیم قرار دهد و ما را جزء انعمت علیهم قرار دهد. یادآوری این مساله در تربیت ما موثر است و ما باید مکرر از خداوند در مسیر درست بودن را طلب کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شبهای قدر اشاره کرد و گفت : یکی از مواردی که باید نسبت به آن حساس باشیم رفع حقوق و دیونی است که از دیگران بر عهده داریم و لذا بهتر است در آستانه این ایام هر حقی بر یکدیگر داریم ببخشیم، چهبسا این مساله درهای جدیدی از رحمت و حکمت خداوندی برای ما بگشاید.
حجتالاسلام قریشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای انجام شده در معاونت آموزشی پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاهها پرداخت و گفت: مجموعه معاونت آموزشی پژوهشی نهاد بهواسطه جامعه مخاطب استادی و دانشجویی از تاثیرگذارترین بخشهای مجموعه نهاد رهبری در دانشگاهها میباشد. برای تبیین این مساله میتوان به ۵میلیون ساعت تدریس دروس معارف در دانشگاهها اشاره کرد و بالطبع در این حوزه بهواسطه نوع مسائل ضرورت داشت تغییرات راهبردی انجام شود.
وی افزود: یکی از مسائل حیاتی معاونت بحث تجدیدنظر در محتوای دروس معارف اسلامی بود که مطالبات جامعه استادی و دانشجویی در این خصوص ما را ملزم به اقدامات اصلاحی مینمود، لذا تلاش شد با مطالعات کارشناسی و بهرهگیری از نقطه نظرات اساتید معارف و صاحبنظران در جلسات ستاد و استانها به الگو و راهبردی دقیق و کاربردی دست یابیم و در بهمنماه سال قبل این امر محقق گردد.
معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ادامه گفت: طبق این سند میبایست تغییرات در دروس معارف مبتنی بر ذائقه مخاطب، نیازها و مسائل روز جامعه باشد تا بتواند اثربخشی و کارآیی داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما در این راهبرد از کتاب به بسته آموزشی تغییر رویه دادیم، برای مثال در کتب قبل مانند درس انقلاب، هیچگاه به مسائلی مثل برجام یا داعش پرداخته نمیشد. این در حالی است که در بستههای آموزشی سعی شده است پارامترهای ذائقه شناختی مخاطب و اقتضائات محیط پیرامون لحاظ شود.
قریشی در ادامه با اشاره تغییر نگرش محتوایی دروس معارف در دوره جدید گفت: تمام تلاش خود را به این مهم معطوف کردیم که رویکردهای قرآن محوری و روایت محوری در تدوین دروس لحاظ گردد؛ امری مهم که متاسفانه تاکنون مغفول مانده بود.
معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: تولید بستههای آموزش مجازی با این رویکرد در مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان از دیگر اقدامات اساسی بود که انجام شد و سامانه تخصصی کلاسیار ویژه اساتید و دانشجویان ایجاد گردید.
وی عنوان کرد: با یکپارچهسازی خدمات آموزش مجازی، روند ارائه خدمات از کیفیت و انسجام بالایی برخوردار گردید و اکنون بیش از ۲۰۰ مکمل آموزش جهت دروس معارف اسلامی در اختیار دانشجویان میباشد.
قریشی تسهیل فرآیندهای معاونت را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: در حوزههای ساماندهی گروههای معارف اسلامی و جذب استادان معارف اسلامی، فرآیندها بازنگری شده و در بسیاری از موارد کیفیسازی قابل قبولی صورت گرفته است که میتوان به روند تاییدیه مدیران گروههای معارف اسلامی و فرآیندهای مرتبط جذب استادان معارف اشاره کرد.
معاون آموزشی پژوهشی نهاد در بخشی دیگر از سخنان خود به مساله پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: دغدغه اصلی این بود که بتوانیم برای معاونت یک پشتیبان نظری ایجاد کنیم و این امر با تغییر رویکرد فعالیت پژوهشکدهها از مسائل پیرامونی به رسالتهای اصلی معاونت که همان اشاعه و بسط مبانی نظری انقلاب اسلامی، سرفصلهای آموزشی و... میباشد صورت گرفت. معاونت به هستههایی نیاز داشت که نیازها را رصد کنند، برنامهریزی کنند و براساس رسالتهای اصلی معاونت تصمیمگیری کنند.
وی در خصوص اصلاحات ساختاری و عملکرد معاونت افرود: تلاش شده است ریلگذاری درست بهسمت ماموریتهای معاونت انجام شود، هر چند حصول موفقیت در این مساله امری زمانبر میباشد.