تاریخ : 1398,دوشنبه 24 تير01:30
کد خبر : 319763 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

دریچه‌های تحتانی سد لتیان بازگشایی شد

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آب و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای استان تهران از بازگشایی دریچه‌های تحتانی سد لتیان برای دومین بار در سال جاری خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت نیرو، محمد شهریاری از بازگشایی دریچه‌های تحتانی سد لتیان برای دومین بار در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: امسال برای دومین بار است که از سد لتیان رسوب‌برداری انجام شده و با بازشدن دریچه‌های تحتانی، رسوب از کف سد به‌صورت رواناب به سمت خروجی رودخانه جاجرود به پیش می‌رود.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌های بهره‌برداری با عنوان بهره‌برداری بهینه و مدیریت مخزن، هر ساله بعد از کاهش ورودی‌ها و آبگیری مخازن که تراز ظرفیت به حداکثر می‌رسد، عمل باز کردن دریچه‌های تحتانی در برنامه قرار می‌گیرد.

شهریاری درخصوص بازگشایی دریچه‌های تحتانی سد لتیان گفت: در این عملیات با توجه به کاهش ورودی‌های سد طبق برنامه‌ریزی انجام شده دریچه تخلیه تحتانی باز و رسوب‌های ریز دانه‌ای که پشت جسم سد جمع شده تخلیه می‌شود.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه با باز شدن دریچه‌ها بخش عمده ریزدانه‌ها تخلیه و عمر مفید سد افزایش می‌یابد، تصریح کرد: با این اقدام همچنین از دریچه‌ها در ترازهای پایین‌تر هم می‌توانیم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

شهریاری ادامه داد: هم اکنون یک میلیارد و ٢١٠ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده است که نسبت به ٨٣٦ میلیون متر مکعب مدت مشابه سال گذشته، افزایش مناسبی را نشان می‌دهد.

وی حجم آب ذخیره شده در مخزن سد لتیان را ۶۹ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این مقدار نسبت به ۶۲ میلیون مترمکعب سال گذشته ۷ میلیون مترمکعب بیشتر شده و هم اکنون ٧٠ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره سازی شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: از میان پنج سد تامین کننده آب شرب استان تهران تنها سد لتیان است که در آن رسوب زدایی انجام می‌شود و بقیه سدها به‌خاطر اینکه حوضه آبریز آنها رسوب‌زا نیست، دستورالعمل بهره‌برداری رسوب‌زدایی ندارند. همچنین با توجه به اینکه میزان آورد رسوب نسبت به عملیات هیدروگرافیک در مخازن، منطبق با استانداردهاست، از این رو در آنها رسوبی جمع نمی‌شود.

شهریاری با اشاره به اینکه ظرفیت تمام سدهای استان تهران به جز سد لار تکمیل و در آستانه لبریز است، افزود: هشدارهایی به همه هم وطنان داده می‌شود تا از اتراق و نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل‌ها جداً خودداری کرده و برای تفریح، اقامت و شنا کردن به مکان‌های ایمن مراجعه کنند.