تاریخ : 1398,سه شنبه 25 تير11:18
کد خبر : 319963 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

نگاهی به احزاب اصولگرایی که خود را برای انتخابات آماده می‌کنند؛

سال انتخابات؛ باز هم شعار وحدت اصولگرایان

با نزدیک شدن به اسفند ماه جریان ها و گروه های سیاسی خود را برای انتخابات مجلس اماده می کنند، انتخاباتی که می تواند کلید ورود به پاستور در سال 1400 باشد و همین موضوع نحوه ورود جناح های سیاسی به این انتخابات را مهم کرده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با نزدیک شدن به اسفندماه جریان ها و گروه های سیاسی، خود را برای انتخابات مجلس اماده می کنند، انتخاباتی که می تواند کلید ورود به پاستور در سال 1400 باشد و همین موضوع نحوه ورود جناح های سیاسی به این انتخابات را مهم کرده است.

در همین حین برخی از اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات مجلس از حضور مشروط گفته اند، این در حالی است که به نظر می رسد مشکل اصلی اصلاح طلبان نه تایید شورای نگهبان بلکه تایید مردمی باشد چرا که این گروه وعده های خود در دوره قبلی انتخابات دولت، مجلس و شورای شهر را عملی نکرده است. مشکلات اصولگرایان اما مربوط به اتحاد این گروه ها باشد. این جریان که اکنون شانس زیادی برای پیروزی خود قائل است هنوز وحدت خاصی را درون مجموعه خود به وجود نیاورده است.

نو اصولگرایی قالیباف به کجا می رود؟
26 خردادماه قالیباف در پیامی ویدیویی با مخاطب قرار دادن جوانان از لازمه حضور آنان در انتخابات و تغییر در نسل بهارستان نشین ها گفت. قالیباف که بعد از انتخابات 96 از واژه نو اصولگرایی استفاده کرده بود مجددا بر این موضوع تاکید کرد، واژه ای که به نظر می رسد برای انتقاد از روند تصمیم گیری در جناح اصولگرایی استفاده شد و خط فاصله ای میان او و دیگر اصولگرایان شده است.

به نظر می رسد دعوت شخصی قالیباف از جوانان برای ثبت نام در سامانه اینترنتی و بدون حمایت جناح های اصولگرا می تواند زمینه اولیه ای برای جدایی او از سایر هم طیفان خود باشد.

جمنا، ساز و کاری بدون آینده
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان جمنا که برای وحدت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 پردازش شده بود، به نظر می رسد خود را برای انتخابات مجلس آماده می کند. این در حالی است که محمدرضا باهنر در گفت و گویی از پایان کار جمنا به عنوان ساز و کاری برای وحدت اصولگرایان گفته و از ساز و کار جدیدی به نام شورای وحدت صحبت کرده بود. مهدی چمران اما پس از مدتی از زنده بودن جمنا صحبت کرده و در مورد مشکلات مطرح شده در مورد جمنا گفت:«این را که تحرک خوبی نداشت قبول دارم. خود ما هم معتقدیم همین‌طور است که بعد از انتخابات تحرک خوب و عملکرد مناسبی نداشت. دلایل فراوانی هم دارد. بخشی برمی‌گردد به افراد مؤثری که مسئولیت‌هایی را پذیرفتند و دیگر نمی‌توانستند در اینجا باشند که می‌دانید و نمی‌خواهم اسم بیاورم. بعضی‌ها هم بعد از انتخابات تمایل نداشتند و نیروها کاسته شدند.» او در نهایت از ادامه فعالیت های این گروه برای انتخابات مجلس خبر داده است این در حالی است که سایر اصولگرایان نیز از شورای وحدت به عنوان ساز و کار جدید صحبت می کنند و تا کنون جمنا نه به عنوان یک حزب بلکه به عنوان یک ساز و کار شناخته شده است.

بیشتر بخوانید// چمران: جمنا بعد از انتخابات تحرک خوبی نداشت

باید دید جمنا اکنون که نه موقعیت قبلی خود را دارد و نه دیگر نیازی به جمع شدن حول محور آن معنایی پیدا می کند چه آینده ای را در پیش روی خود خواهد داشت. آیا جمنا هم افراد خاص خود را معرفی خواهد کرد؟

شورای وحدت، ساز و کار جدید اصولگرایان
شورای وحدت ساز و کار جدید اصولگرایان برای انتخابات مجلس است. محمدرضا باهنر در مورد این شورا نیز گفته بود: «این شورا و سازوکار، یک دوره به‌نام جمنا تشکیل می‌شود، یک دوره جبهه متحد و در زمانی دورتر، شورای هماهنگی. این دوره هم تشکیل شده و هدف هم ائتلاف صددرصدی بین نیروهای انقلابی است. حالا اینکه ما چه مقدار در این کار موفق شویم بستگی به عوامل محیطی و گفت‌و‌گوها دارد.» این جملات باهنر نشان دهنده کنار گذاشتن ساز و کار جمنا است.

بیشتر بخوانید// باهنر: سازوکار انتخاباتی اصولگرایان «جمنا» نیست

البته گفته می شود شورای وحدت جلسات خود را با افراد مختلفی از قبیل حداد عادل، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و دیگر افراد جبهه اصولگرایی برگزار می کند اما به نظر می رسد هر کدام از این افراد روند خاص خود برای انتخابات را نیز پیش گرفته اند.

جبهه پایداری و وحدت با اصولگرایان
جبهه پایداری چند وقتی است که مورد انتقاد گروه های مختلف اصولگرایی قرار دارد، موضوع این انتقادات نیز اتحاد و یا عدم اتحاد این جبهه با دیگر احزاب اصولگراست. صادق محصولی، قائم مقام جبهه پایداری هم در گفت و گویی که پیرامون انتخاب اصلح برای مجلس گفت: «جبهه دارد تلاش‌های خود را انجام می‌دهد و سعی‌اش بر این است که از افراد متعهد، دلسوز،‌ کاربلد و متخصص دعوت کند و آنها را متقاعد کند که در انتخابات شرکت کنند. تا آنجایی هم که می‌توانیم از نیروهای انقلابی متخصص و دلسوز حمایت می‌کنیم. نگاه اگر ارزشی باشد نباید گفت هر کسی از حزب من بود باید انتخاب شود، بلکه باید گفت هر کس تعهد و تخصص داشت و اصلح بود باید به مجلس برود.»

او از سکوت یک ساله و نیمه این جبهه نیز گفت: «وجه دیگری که می‌توان اضافه کرد این است که در این یکسال و نیم اخیر برای کارهای درونی و تشکیلاتی وقت گذاشته‌ایم. شبکه‌سازی‌های داخل جبهه و ... این هم مستلزم فضای آرامی برای خودمان بود که خدا هم کمک کرد و به خوبی انجام شد.»

بیشتر بخوانید// محصولی: تجارب توام با شکست را نباید تکرار کرد

انتخاب اصلح همان موضوعی است که تا کنون باعث عدم اتحاد این حزب با دیگر احزاب سیاسی شده است و به نظر می رسد پایداری همچنان بر این موضوع تاکید خواهد کرد. مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری پیرامون اما در مورد وحدت با دیگر اصولگرایان گفته است: «در شورای مرکزی جبهه پایداری قرار گذاشتیم با دیگر جریان‌های انقلابی هم جلساتی بگذاریم و این مدل را مطرح و تبیین کنیم و با دریافت و کاربست نظرات و مشورت‌های آنها، انشاءالله بتوانیم بر اساس شاخص‌ها در این مقطع با رویکرد و نگاه تعامل و همگرایی حداکثری و وحدت حول نظام ارزشی و انقلابی، سازمان و ساختار انتخابات اصولی و مردم‌سالار را شکل دهیم.»

این گفته زمانی اهمیت پیدا می کند که جبهه پایداری در واکنش به سخنان محمدرضا باهنر در مورد انتخاب اصلح در توئیتی نوشتند: جناب آقای محمدرضا باهنر در حالی بیان کرده: «آیت الله مصباح معتقد است باید از اصلح حمایت شود حتی اگر رای نیاورد» که اساسا این ادعا بر خلاف دیدگاه علامه مصبح یزدی است که به دفعات فرمودند:«معرفی اصلحی که امکان رای آوری آن فراهم نیست، کار لغوی است»

بیشتر بخوانید// آقا تهرانی: جبهه پایداری به مدلی برای هم‌افزایی و وحدت رسیده است

در نهایت باید کلید ائتلاف یا عدم ائتلاف جبهه پایداری را در پاسخ محصولی به سوالی مبنی بر این که «آیا این حضور(حضور جبهه پایداری در انتخابات) در قالب لیست ائتلافی خواهد بود؟» دید، او در پاسخ این سوال گفت: «تجارب توام با شکست را نباید تکرار کرد. تجاربی که منجر به شکست انقلابیون می‌شود را نه دین تأیید می‌کند که تکرار کنیم نه عقل. مگر اینکه دوستان، متوجه روش‌های نادرست و خسارات ناشی از آن روش‌ها بشوند که در این صورت وضع فرق می‌کند.»

لاریجانی، اصولگرای متحد اصلاح طلبان
لاریجانی پس از انتخابات مجلس 94 هر روز بر فاصله خود با اصولگرایان افزوده است. غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین که به عنوان حامیان علی لاریجانی شناخته می شوند در گفت و گویی از اتحاد با اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل گفته است. می توان گفت این گروه دیگر امیدی به لیست بندی اصولگرایان نداشته و باید شاهد لیست جداگانه مستقلین باشیم. هر چند به نظر می رسد این طیف را باید از هم اکنون از اصولگرایان جدا کنیم اما ممکن است حامیان لاریجانی مانند محمدرضا باهنر که در تصمیم گیری های اصولگرایان نقش دارند خواستار سهمی برای طیف لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان شوند.

وحدت و دغدغه این روزهای اصولگرایان
«همه وقتی دور هم جمع می‌شوند همین حرف‌ها(وحدت) را می‌زنند، منتهی موقع عملیاتی شدن از مبارزه با امریکا سخت‌تر است که بتوانیم همه این افراد را در کنار هم قرار بدهیم» این جمله مهدی چمران شاید بهترین جمله برای نشان دادن واقعیت اتحاد سخت اصولگرایان باشد. هر چند این اصولگرایان توانستند در انتخابات ریاست جمهوری 96 با اجماع بر روی رییسی آرای خوبی را کسب کنند اما همین اتحاد نیز خالی از انتقاد نبود به خصوص آنکه  قالیباف پس از فشار نیروهای جمنا مبنی بر نظرسنجی های مردمی مجبور به انصراف از کاندیداتوری شد و همین موضوع باعث شد تا پس از فروکش کردن تب انتخابات ریاست جمهوری از ورود به عرصه نو اصولگرایی بگوید و سازوکار فعلی اصولگرایان در انتخابات را مورد نقد قرار دهد.

اما احتمال پیروزی که اصولگرایان از هم اکنون برای خود در نظر گرفته اند می تواند مانعی برای اتحاد این گروه ها با یکدیگر باشد همچنان که باهنر با اشاره به طرز فکر اصولگرایان پیرامون این موضوع نیز می گوید: «این دوره نه مجلس کاملا اصولگرا و نه دولت اصولگرا داشتیم. خود دولت هم که ادعا ندارد من اصولگرا هستند. ممکن است اصلاح‌طلبان بگویند که دولت خیلی اصلاح‌طلب تند نیست و کم‌مان است؛ بنابراین طبیعی است که مسئولیت وضعیت جاری کشور بر عهده اصلاح‌طلبان است. بر این مبنا اصولگراها می‌گویند قاعدتاً رای مردم عوض می‌شود اما هیچکدام از اینها نباید خاطرجمعی ایجاد کند». حال باید منتظر بود و دید آیا این بار شورای وحدت می تواند وحدتی در میان اصولگرایان به وجود بیاورد یا طمع پیروزی در انتخابات مانع از ائتلاف بر سر لیستی واحد در جریان اصولگرایی خواهد شد.

* گزارش از امین خلیق


کد خبرنگار : 86