تاریخ : 1398,شنبه 12 مرداد01:08
کد خبر : 322482 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نامه تشکل‌های دانشجویی آذربایجان شرقی به وزیر علوم

جمعی از تشکل‌های دانشجویی آذربایجان شرقی به بازدید وزیر علوم از دانشگاه‌های این استان اشاره کرده و از وی بایت این حضور در زمانی که فصل تعطیلی دانشگاه‌ها است، گلایه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و انجمن اسلامی دانشجویان (عضو دفتر تحکیم وحدت) دانشگاه تبریز طی نامه‌ای به منصور غلامی وزیر علوم از وی بابت بازدید از دانشگاه‌­های آذربایجان شرقی در زمانی که فصل تعطیلات دانشجویان است و دانشجویان در دانشگاه حضور نداشتند، گلایه کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

شما دانشجویان‏ ستارگان درخشانى هستید که آسمان آینده­ی این کشور را نورباران کرده ‏­اید.
مقام معظّم رهبری

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
جناب آقای دکتر منصور غلامی

از سفر جنابعالی به استان آذربایجان­ شرقی و بازدید از دانشگاه­های استان و دستاورد‌های علمی آن و رونمایی از طرح­های پژوهشی دانشگاه­ها قدردانیم. از آن­جا که ایجاد یک رابطه­ نزدیک با دانشجویان از سمت مسئولین، می­ تواند به روند رشد هرچه بهتر دانشگاه کمک کند و این امر مورد سفارش مقام معظّم رهبری قرار گرفته است فلذا جای سوال است که چرا این موقع از سال در دانشگاه حضور یافتید؟ آیا دانشگاه بدون دانشجو معنا دارد؟ و مگر شما چند بازدید از دانشگاه­های استان خواهید داشت که رکن اصلی یک دانشگاه یعنی دانشجوی آن­را وعده به دفعات بعد دهید؟ پس شایسته ­تر بود شما زمانی در دانشگاه حضور می ­یافتید که اکثر دانشجویان حضور داشتند و با تشکل­های دانشجویی که همواره تلاش کرده ­اند تا فضای پویایی در دانشگاه ایجاد کنند، ملاقات می­ کردید و از نظرات و مشکلات آن­ها باخبر می­ شدید.

شاید از شنیدن مطالبات دانشجویان واهمه دارید، اما این دانشجویان پیرو خط امام و انقلابی بوده ­اند که کما فی­‌السابق در خط مقدم جبهه­ مطالبه­ گری ایستاده­ اند و پرچم مطالبات دانشجویان استان را در دست دارند و آمادگی خود را برای ملاقات با شما و طرح پرسش نسبت به مسائل و چالش­های استان و کشور، ارائه­ طرح و مشورت در این زمینه اعلام می ­دارند.

از جمله مشکلات موجود در دانشگاه­ها و کشور، مدرک­ گرایی و بی­ تناسبی آموزش­های دانشگاهی با نیاز‌های جامعه است و یا روش ارزشیابی و ملاک­های جذب دانشجویان نخبه در تحصیلات تکمیلی نظیر تعداد مقالات ISI و عدم توجه به پژوهش­های عملیاتی متناسب با نیاز کشور است؛ و همچنین معیار‌های ترفیع رتبه اساتید و مدرسین دانشگاه­­ها هیچگونه ترغیبی برای پژوهش برروی پروژه­های ملّی و نیاز کشور ایجاد نمی­ کند.

درنتیجه، وجود این مشکلات در سیستم آموزشی وزارت علوم، باعث شده تا قشر نخبگان و اساتید از نیاز‌های جامعه فاصله گرفته و در یک فضای ایده­آل و غیرواقعی ادامه­ی حیات دهند. به همین دلیل در ذیل سفر شما به استان آذربایجان­شرقی، اکثرا از طرح­هایی رونمایی شد که نیاز اولیه­ کشور نبودند و راه­حلی برای چالش­های صنعتی استان به­ حساب نمی‌آمدند. همچنین عدم وجود آموزش­های کاربردی در علوم انسانی و عملی­سازی و بکارگیری علوم انسانی و دستاورد‌های نظری آن در عرصه­‌های مختف جامعه و استفاده نکردن از دستاورد‌های کاربردی نخبگان و فارغ­التحصیلان رشته­‌های علوم انسانی برای بهبود و اصلاح عملکرد و طرح­های سازمان‌های مختلف کشور از دیگر دغدغه­‌های دانشجویان است که متاسفانه با عدم حضور شما مجال طرح مفصل ضعف­ها و پیشنهادات دانشجویان فراهم نگردید.

با توجه به موارد ذکر شده از طرف دانشجویان انقلابی که دلسوز این انقلاب و خواستار سربلندی میهن عزیزمان هستیم، سعی داریم به شما هشدار دهیم که بی­ توجهی به این مسائل آینده­ تاریک و رو به زوال برای دانشگاه و کشور ایجاد می­ کند و باتوجه به سخنان مقام معظّم رهبری در موقعیت کنونی که درحال مبارزه با جنگ اقتصادی هستیم بهترین سنگر برای دفاع، دانشگاه است چراکه ما امید داریم می­ توانیم با اصلاح دانشگاه و چرخاندن چرخ صنعت در این مبارزه پیروز شویم.


کد خبرنگار : 38