تاریخ : 1398,پنجشنبه 17 مرداد20:35
کد خبر : 323306 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

بیانیه شورای صنفی علوم پزشکی زابل در مخالفت با افزایش ظرفیت پزشکی

در این بیانیه آمده است: « از طرف دیگر افزایش ظرفیت باعث تحمیل شدن هزینه ی زیادی به دولت می‌شود که باتوجه به درآمدهای کشور ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.»

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی زابل طی بیانیه ای مخالفت خود را با افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه ها را اعلام کردند و اعلام کردند:« اما هجوم دانش آموزان به رشته ی تجربی نمی تواند توجیه مناسبی برای افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی باشد چرا که با سرکار آمدن نیروی ناآگاه و زیاد شدن فارغ التحصیلان این رشته نه تنها بازار کاری برایشان وجود نخواهد داشت بلکه سلامت آحاد جامعه نیز تهدید خواهد شد.»

متن این بیانیه به شرح زیر است:

إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ
سوره ی رعد آیه  ۱۱

سلامت از جمله مسائلی است که جوامع بشری توجه بسیاری به آن داشته اند، در آیین مبین اسلام نیز تاکید زیادی به موضوع سلامت شده به طوری که امام صادق(ع) درباره ی اهمیت سلامتی می‌فرمایند: سلامتی نعمتی است که انسان از ادای شکر آن عاجز و ناتوان است. (سفینه، ج ٢، ص ٢٠٨)

در کشور ما نیز بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تلاش بسیاری برای جبران کمبودها و برطرف کردن نواقص موجود در زمینه ی سلامت انجام گرفت که تا حد زیادی هم این نواقص جبران شده است.

با افزایش ظرفیت رشته های مهندسی و باز شدن راه تحصیل در دانشگاه برای بسیاری از دانش آموزان در این رشته ها، کشور از نظر کمی پیشرفت بسیاری داشته اما از نظر کیفی گاها حتی با مشکلاتی روبرو شده است.

از طرفی با افزایش ظرفیت، به بازار کار این دانشجویان لطمه خورده که این عامل باعث هجوم دانش آموزان به سمت رشته ی تجربی شده است.

اما هجوم دانش آموزان به رشته ی تجربی نمی تواند توجیه مناسبی برای افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی باشد چرا که با سرکار آمدن نیروی ناآگاه و زیاد شدن فارغ التحصیلان این رشته نه تنها بازار کاری برایشان وجود نخواهد داشت بلکه سلامت آحاد جامعه نیز تهدید خواهد شد.

بازار کار معضل مهمی برای آینده سازان کشور است اما سلامت مردم به قدری مهم است که وقتی از آن سخن می‌رود میتوان معضل کمبود بازار کار را کاملا نادیده گرفت.

از طرفی گاها سخن از کمبود پزشک و زیاد شدن جمعیت سالمندی به میان می‌آید؛ در این خصوص باید متذکر شد که بخش زیادی از احساس کمبود پزشک به دلیل توزیع نامناسب پزشکان در کشور است، از طرفی کمبود پزشک در مناطق محروم و روستاها با روی کار آمدن سیاست اخذ دانشجوی تعهدی، با فارغ التحصیل شدن دانشجویان کنونی حل خواهد شد که نیازمند کمی صبر تا زمان فارغ التحصیلی این دانشجویان است، آمارها گویای آن است که مسئله ی کمبود پزشک نیز تا سال ۱۴۰۴ به کلی حل خواهد شد و ابدا نیازمند افزایش ظرفیت نیست.

اما اگر اصرار بر کاری داریم ابتدا باید زمینه و پیش نیازهایی را برای آن کار فراهم کنیم، افزایش ظرفیت دانشجویان رشته های علوم پزشکی نیازمند افزایش محیط دانشگاهی، افزایش اعضاء هیئت علمی، افزایش تعداد بیمارستان، افزایش تعداد خوابگاه ها و ... می‌باشد که قطعا با افزایش ظرفیت بدون نگاه به این موضوعات در آینده کادر پزشکی کارآمدی نخواهیم داشت و علاوه بر تهدید سلامتی مردم و شاید افزایش مرگ و میر، ممکن است مجبور شویم برای وارد کردن پزشک دست به دامن کشورهای همسایه شویم.

لازم به ذکر است که با همین تعداد دانشجو، بسیاری از دانشگاه ها با مشکل کمبود فضا، استاد، خوابگاه، بیمارستان و ... دست و پنجه نرم می‌کنند.

از طرف دیگر افزایش ظرفیت باعث تحمیل شدن هزینه ی زیادی به دولت می‌شود که باتوجه به درآمدهای کشور ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

لذا شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی زابل از داعیه داران افزایش ظرفیت و مجلس محترم شورای اسلامی تقاضا دارد تا بیشتر درباره ی این موضوع تفکر کنند و با توجه به مسائل گفته شده از تصمیم خود صرف نظر کنند.


کد خبرنگار : 86