تاریخ : 1398,شنبه 13 مهر17:20
کد خبر : 330564 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

معضل کمبود مجلات علمی در حوزه علوم انسانی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مسائل در حوزه علوم انسانی، کمبود مجلات علمی است و باید مجلات علمی را در هر رشته فعال کرد و حتی باید به سمت مجلات علمی ISI رفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه آزاد، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در جمع اساتید علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: هدف این معاونت برای تعالی علوم انسانی و هنر، انجام سه فعالیت مهم است که نخستین آن «روزآمدی» است، چرا که اساتید علوم انسانی و هنر باید نسبت به آخرین دستاوردهای علمی جهان در رشته تخصصی خود، مسلط باشند و پیشرفت‌های علمی را در رشته خود بدانند، چرا که دانشگاه زمانی دانشگاه است که اساتید و رشته‌های آن به روز باشند.

وی افزود: فعالیت دوم، «بومی‌سازی» است و بومی‌سازی در این حوزه، یعنی درگیر کردن مسائل علمی و دستاوردهای تحقیقاتی با مشکلات منطقه‌ای، داخلی و شهری. باید بتوانیم علوم و دستاوردهای علمی را برای حل مشکلات جامعه به کار ببریم.

خسروپناه با بیان اینکه در غرب، برای تمام فعالیت ها، دانش تولید می کنند، افزود: دانشگاه های ما همچنان در نسل دانشگاههای آغاز قرن ۱۴ شمسی هستند و به سبک سالهای ۱۳۰۰ عمل می کنند و همچنان به علوم نگاه شناختی دارند؛ در حالی که در دانشگاه های دنیا و به طور ویژه دانشگاه های غرب، نگاه به علوم نگاه حل المسائلی در جهت رفع مشلات جامعه است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سومین فعالیت در این حوزه، توجه به مبانی حکمی و فلسفی در علوم انسانی و بالاخص توجه به حکمت اسلامی است، چرا که اگر در علوم انسانی و هنر، به مبانی حکمت و فلسفه آن توجه نشود، نمیتواند منشاء تحول باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم انسانی و هنر بیش از ۱۰ هزار هیأت علمی دارد، افزود: یکی از مسائل ما در حوزه علوم انسانی کمبود مجلات علمی است و باید مجلات علمی را در هر رشته فعال کرد و حتی باید به سمت مجلات علمی ISI رفت.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی توجه به توانمندسازی اساتید را از دیگر دغدغه‌های این حوزه دانست و افزود: توسعه کرسی‌های نظریه پردازی و مخصوصاً کرسی های ترویجی مورد توجه این معاونت بوده و در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی داشته‌ایم و راه‌اندازی کرسی‌های نقد و کرسی‌های نظریه‌پردازی موجب تعالی خواهد شد.