تاریخ : 1398,جمعه 19 مهر15:27
کد خبر : 331192 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

دانشجویان پیگیر مطالبات کارگران هفت‌تپه شدند؛

خصوصی‌سازی تبدیل به خصوصی‌خواری شده/ در جلسه دانشجویان با امام جمعه اهواز چه گذشت؟

اعضای فعال بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران از ۱۷ مهر ماه به مدت سه روز، با حضور در اهواز و منطقه هفت تپه، مطالبات و مشکلات مردمی را از مسئولان محلی و استانی خوزستان پیگیری و با خانواده‌های کارگران هفت تپه دیدار می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران برای پیگیری مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه راهی اهواز شده و با امام جمعه این شهر دیدار و گفت‌وگو کردند.

دانشجویان که در این دیدار پیگیر مطالبات و معوقات یکساله کارگران بودند و در این باره تاکید کردند که یک استان درگیر این مسئله شده و این وضعیت باید باید با فوریت حل شود؛ از یک سال گذشته وعده‌هایی داده شد اما هنوز اتفاقی نیفتاده و مشکل حل نشده است.

مصطفی صادق محمدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه مطالبه‌گری گفت: درباره مطالبات کارگری می‌شد تدابیر بهتری اتخاذ شود اما با سهل انگاری، سوءتدبیر و بدرفتاری مسئولین مربوطه، مطالبه کارگری تبدیل به مسئله امنیت ملی شد.

این فعال دانشجویی افزود: دادستانی روی محور درستی پیش نمی رود و متاسفانه همتی از نهاد قضایی برای حل هوشمندانه این موضوع دیده نمی شود. اینکه کارگران در میانه‌ راه که برای دیدار با نمایندگان خود در خانه ملت رفته بودند؛ دستگیر شوند روند نامتعارفی است و کارگران را در تنگنا قرار می‌دهد. ضمن اینکه در این موضوع دادستان روی محور درستی پیش نمی‌رود و بجای اینکه طرف مردم باشد عملا مقابل کارگران قرار گرفته است.

رضا میثمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به برخی تاثیرگذاری ها بر روند دادرسی و احکام، گفت: تاثیرگذاری بر حکم قاضی از سوی برخی نیروها کاملاً مشهود بود و متاسفانه در این موضوع بین تهران و شهرستان شاهد تبعیض هستیم با این وجود برخی همچنان علاقه‌مند به کمونیست و مارکسیست سازی مسئله هستند.

وی گفت: در موضوع  خصوصى سازى صرف تغییر مالک جوابگو نیست، اینجا با تعدد مالک مواجه نبوده ایم، مسئله اصلى، شیوه خصوصى سازى است. می گویند اصل خصوصى سازى براى کشور نیاز مبرم بوده است، این درست؛ اما در اقتصاد مریضی که حول آقازاده‌ها، برخورداران و خانواده‌های خاص شکل گرفته و این‌ها شیوه‌های واگذاری شده ما را متعجب می کند. اصلا مردمی شدن مهم نیست و انگار اصلا به مدل واگذاری صحیح فکر نشده بود.

میثمی از فعالان دانشجویی با اشاره به اینکه هیچ چیز بدتر از مدیریت غلط و برخورد توهین آمیز با کارگران نیست، اظهار کرد: کارگران مشکلات بسیاری دارند و حقوق نگرفتن نیز مزید بر علت شده است و متاسفانه می توان گفت برخی برخوردها با اعتراضات کارگران خطرش از مارکسیسم نیز بیشتر است.

حجت الاسلام موسوی فرد امام جمعه اهواز هم در نشست مشترک با دانشجویان بسیج دانشجویی سراسر کشور پیرامون مشکلات کارگران هفت تپه اظهار داشت: شما دانشجویان درباره مشکلات خصوصی سازی نباید فقط پرونده هفت تپه را ببینید چرا که کارخانه های بسیاری از بین رفتند که در این زمینه می توان به کارخانه لوله سازی خوزستان که با پنج هزار کارگر فعالیت می کرد اشاره کنیم که تعطیلی آن حتی رسانه‌ای نیز نشد.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه چنین نمونه هایی در کشور فراوان وجود دارد ادامه داد: متاسفانه در زمینه خصوصی سازی ما شاهد نوعی خصوصی خواری هستیم که این برای کشور ما یک مصیبت است و در این زمینه می توان به موضوع کارگران هفت تپه اشاره کرد.

امام جمعه اهواز خاطرنشان کرد: البته مدیر هم مهم است؛ که در همین خوزستان نمونه موفق داشتیم. مدیری که مجموعه صنعتی را با بیست هزار نفر کارگر احیا کرد و واقعا تحول ایجاد کرد. مدیر خوب میتواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه مردم هم مهمند و نباید بی تفاوت نباشند، گفت: فرهنگ مردم باید اصلاح بشود و ارتقا پیدا کند.

موسوی فرد افزود: مجموعه دانشجویی و همه ما دنبال این هستیم که اصل نظام را حفظ کنیم، وقتی راس نظام اینطور تشجیع می کند که مطالبه عدالت کنید و شما را تشویق میکند، باید جهت دهی‌های ما اصلاح شود.

امام جمعه اهواز خاطرنشان کرد: در دهه هشتاد گاهی کارگران هفت تپه چند ماه چند ماه حقوق نمی گرفتند، اما صدا این طور در نمی‌آمد؛ این واگذاری‌ها باعث شده به مشکل کارگران اضافه شود.


کد خبرنگار : 38