تاریخ : 1398,شنبه 04 آبان15:20
کد خبر : 332732 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اهمیت آموزش‌های عمومی از زبان صالحی

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیش از ۸۵درصد از دانشگاه‌های برتر آمریکا تا حدود ۳۶ واحد درسی در مقطع کارشناسی را به آموزش عمومی اختصاص داده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمد مهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در همایش استانی آموزشی-توجیهی مربیان آموزش‌های هنگام ازدواج (برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد) با اشاره به نگاه اولیای الهی به نهاد مقدس خانواده گفت: مفتخر هستیم که اولیا و پیشوایان ما به مسائل خانواده اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.

وی تصریح کرد: امروزه به‌واسطه به کارگیری ابزار‌های جدید ارتباطی، رشد صنعت و تکنولوژی، بیش از پیش با مسائلی همچون توسعه ارتباطات اجتماعی بین انسان‌ها مواجه هستیم که در طول تاریخ ارتباطات بی‌سابقه بوده و از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: در همین راستا جامعه بشری با ۲ مسئله مواجه است، یکی نیاز به آموزش‌های عمومی یا مهارت‌های ارتباطی یا اجتماعی و دیگری ایجاد آسیب‌ها؛ لذا با توسعه آموزش‌های عمومی می‌توان میزان آسیب‌های اجتماعی را به مراتب کمتر و آن‌ها را بیشتر تحت کنترل قرار داد.

وی با ابراز تاسف نسبت به عدم اهتمام ویژه در امر آموزش عمومی افزود: البته در سال‌های اخیر شاهد اهتمام بیشتری از سوی متولیان امر هستیم.

صالحی با اشاره به پژوهش انجام شده از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بر اساس نتایج این پژوهش بیش از ۸۵درصد از دانشگاه‌های برتر آمریکا تا حدود ۳۶ واحد درسی در مقطع کارشناسی را به آموزش عمومی اختصاص داده و از این تعداد حدود ۴۶درصد به مسائل انسانی، معرفت شناسی، اخلاق و مسائل دینی و مورد نیاز انسان پرداخته‌اند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طلاق و اعتیاد را از جمله آسیب‌های اجتماعی جامعه کنونی نام برد و افزود: طلاق به‌واسطه آسیب‌هایی که به زیرساخت‌ها و تاثیری که بر آینده کودکان دارد مورد توجه بیشتر قرار گرفته، لذا کاهش طلاق و تسهیل امر ازدواج برنامه‌ریزی و محوریت مسائل آموزش‌های هنگام ازدواج به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شده است و دستگا‌هایی نیز در کنار این وزارت در این امر فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های آموزشی هنگام ازدواج، ایجاد فرصت برای ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه فعالین خانواده و تشکیل و تقویت مراکز تخصصی در حوزه خانواده را از فرصت‌های این برنامه برشمرد و افزود: در این زمینه نباید از ظرفیت‌های نهاد‌های مردمی غفلت کرد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عدم نظارت بر محتوا و شکل دوره، عدم توجه به مولفه‌های بومی فرهنگی، غفلت از طلاق‌های عاطفی در سطح خانواده‌ها، اکتفای زوجین به مسائل مطرح شده در این دوره و کم شدن عطش آن‌ها برای مطالعه بیشتر را از دیگر تهدید‌های برگزاری دوره‌های آموزشی هنگام ازدواج برشمرد.

به گفته وی، در حال حاضر برای کاهش طلاق در دو گلوگاه یکی هنگام ازدواج و دیگری در شرف طلاق مسائل آموزشی مد نظر قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، همایش استانی آموزشی، توجیهی مربیان آموزش‌های هنگام ازدواج (برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی) در نخستین روز از آبان ماه ۹۸ با حضور دکتر اکبری ریاست اداره باروری سالم دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، جمعی از مقامات استانی و مربیان کلاس‌های آموزش‌های هنگام ازدواج و مسئولین بهداشت خانواده و مربیان دستگاه‌های مربوطه در سالن همایش‌های ابن سینای مجتمع رحمتیه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد.