تاریخ : 1398,دوشنبه 11 آذر03:21
کد خبر : 336817 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

افزایش ۳۵ درصدی پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه فردوسی

رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امسال با استقبال چشم‌گیری برای پذیرش دانشجویان خارجی مواجه شدیم و آمار سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زینب مؤذن‌زاده امروز در نشست خبری جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی، با بیان اینکه «اتفاق خوش‌یمنی است که پنجمین جشنواره فرهنگ ملل، همزمان با جشن هفتادسالگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود»، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم ثمره این هفتادسالگی را در بین‌المللی شدن دانشگاه ببینیم. دانشگاه فردوسی مشهد 24 هزار دانشجو دارد که از این تعداد 2100 نفر دانشجو بین‌المللی هستند که از 30 کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: از 25 سال پیش دانشگاه فردوسی، دانشجویان بخش بین الملل را پذیرش می‌کرده است اما از سال 1395 که اداره دانشجویان بین‌المللی افتتاح شد، این اداره تمامی فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشجویان بین‌الملل را به عهده گرفته و هدف ما ارائه خدمات در بهترین سطح به دانشجویان بین‌الملل است.

دانشگاه فردوسی در زمینه دیپلماسی علمی در منطقه حرف اول را می‌زند

رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه «دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه دیپلماسی علمی در منطقه حرف اول را می‌زند و سرآمد است»، عنوان کرد: هدف این دانشگاه ارائه خدمات کیفی و مطابق با استاندارهای علمی و بین‌المللی است. تلاش ما تنها جذب دانشجو نیست بلکه هدف ما ارائه بهترین خدمات به دانشجویان است. دانشجو علاوه بر تحصیل در اینجا زندگی هم می‌کند، بنابراین امکانات رفاهی و فرهنگی نیز برای این دانشجویان باید فراهم شود.

مؤذن‌زاده با اشاره به اینکه «دانشگاه فردوسی سعی کرده است که جشنواره فرهنگ ملل را هر سال برگزار کند»، بیان کرد: این جشنواره هر سال با شعارهای مختلفی برگزار می‌شود اما همه این شعارها در حول یک موضوع واحد می‌چرخند. صلح، امنیت و بشردوستی موضوع واحد این جشنواره است.

وی عنوان کرد: شعار امسال جشنواره فرهنگ ملل، «دیپلماسی علمی، توسعه پایدار روابط بین‌الملل است». دانشگاه فردوسی در دیپلماسی علمی پیشرو است. دانشگاه در قالب جذب دانشجو، قرارداد و تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های بین‌المللی، در زمینه جذب، تبادل اساتید و دانشجو دارد. در حال حاضر چند استاد بین‌المللی در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس می‌کنند. ما تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای جهان و منطقه داریم که این مسئله سبب می‌شود، رتبه بین‌المللی دانشگاه افزایش پیدا کند. هدف ما این است که با تربیت نیروی متخصص  و متعهد بتوانیم سهمی در پیشرفت کشورها داشته باشیم.

رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «‌بیشترین دانشجویان بین‌المللی ما از کشورهای همسایه هستند»، گفت: از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین، آمریکا، اروپا، روسیه و... دانشجو داریم. هدف ما از جذب دانشجو، تربیت نیرویی متخصص و متعهد است که بتواند بعد از برگشتن به کشور خود سهم موثری در بازسازی و عمرانی کشور خود داشته باشد.

وی اظهار کرد: در دانشگاه فردوسی مشهد 30 ملیت وجود دارد. این دانشجویان در دوره‌های سه ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه کلاس زبان فارسی شرکت می‌کنند. مرکز آموزش زبان فارسی یکی از مراکز بزرگ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در کل جهان است. دانشجویان بین‌الملل در مقاطع مختلف کارشناسی و همچنین فرصت مطالعاتی کوتاه تحصیل می‌کنند. برای ما مهم است که در دانشگاه دانشجویان علاوه بر تحصیل فضای رقابتی سالم را تجربه کنند. جشنواره‌ای که پیش رو است در بخش‌های مختلفی برگزار می‌شود. بخشی از این جشنواره مسابقات ورزشی است که این مسابقات از چند روز گذشته در دو شکل تیمی و انفرادی برای دختران و پسران آغاز شده است.

مؤذن‌زاده ادامه داد: تیم ملل ما از همه ملیت‌ها تشکیل شده و هدف از این کار اتحاد دانشجویان و رقابت سالم بین آن‌هاست. دانشجویان بین الملل، دوست دارند که فرهنگ، آداب و رسوم خود را به دانشجوی ایرانی بشناسانند که برای این امر، جشنواره ملل بستر بسیار مناسبی است. در نمایشگاه این جشنواره 30 غرفه برای 30 ملیت وجود دارد که علاوه بر این بخش‌ها، جشنواره غذا هم برگزار می‌شود که رقابت کننده‌ها باهم تحت داوری قرار می‌گیرند. بخش غذا عامل قوی در فرهنگ هر کشور است. داوران این بخش از مشهد و کشورهای دیگر هستند. صنایع دستی، آثار فرهنگی، لباس ملیت‌ها، مسابقات ورزشی، جشنواره غذا از دیگر بخش‌هایی این جشنواره است. در این جشنواره، دانشجویان برجسته‌ که دستاورهای علمی و پژوهشی دارند و دانشجویان برتر بین‌الملی هر رشته معرفی شده و در مراسم اختتامیه از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید. از سفیران این کشورها و افراد عالی رتبه مشهد نیز دعوت شده است. باتوجه به حضور 30 ملیت سعی کرده‌ایم، مراسم پرشوری را برگزار کنیم.

شهروندان هم می‌توانند در جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی شرکت کنند

رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: امیدواریم این دوره پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شود. فضای اجتماعی شهر تقاضا داشته که در این جشنواره حضور پیدا کند و از پتانسیل و دستاورهای جشنواره استفاده کند. تبادل فرهنگی بین خانواده شهروندان مشهدی و دانشجویان بین‌الملل شادی‌آور است. با مساعدت مسئولان دانشگاه، مدیر دانشگاه و شهرداری مشهد این فرصت ایجاد شده است که شهروندان در این جشنواره حضور پیدا کنند. شهرداری مشهد از این رویداد حمایت مالی می‌کند. 

جشنواره فرهنگ ملل ۱۴ تا ۱۶ آذر برگزار می‌شود

وی با اشاره به اینکه «سفیران این ملیت‌ها نیز برای افزایش سطح روابط فرهنگی و بسط روابط  تلاش می‌کنند» بیان کرد: هرساله ویژه‌نامه این جشنواره به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی چاپ می‌شود. امسال نیز چاپ خواهد شد و در روز اختتامیه در اختیار همگان قرار می‌گیرد. از برگزیدگان چهار بخش این جشنواره، در روز اختتامیه تقدیر خواهد شد. مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگ ملل در ساعت 18 روز شنبه 16 آذرماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار خواهد ‌شد. مکان برگزاری این جشنواره درب شمالی دانشگاه فردوسی بوده و غرفه‌های مسقف این جشنواره در همین مکان است. مردم می‌توانند از 14 آذرماه لغایت 16 آذرماه از ساعت 10 صبح الی 16 عصر از این غرفه‌ها بازدید کنند. این مراسم همزمان با جشن 70 سالگی دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود و یکی از درخشش‌های دانشگاه فردوسی در این 70 سال، دیپلماسی علمی است.

وی با بیان اینکه «درست است که در شرایط سخت اقتصادی هستیم اما دانشگاه باید هفتادسالگی خود را باشکوه برگزار کند اما این کار باید با رعایت موازین  و صرفه‌جویی لازم انجام بگیرد» افزود: بعضی از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی، بورسیه هستند و علاوه بر آن دانشجویان شهریه‌پرداز نیز داریم که خود هزینه شهریه و اقامت خود را می‌پردازند. تعداد کمی دانشجو افغان و عراقی کنکوری داریم که با هزینه جزئی در این دانشگاه درس می‌خوانند. دانشگاه وظیفه خود می‌داند که با وجود دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه مراسمی باشکوه اما با رعایت صرفه‌جویی برگزار کند. برگزاری جشنواره هزینه‌بردار نیست بلکه بیشتر برد معنوی دارد.

افزایش ۳۵ درصدی پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه فردوسی

مؤذن‌زاده اظهار کرد: دانشگاه فردوسی هرساله در دو ترم تحصیلی، دانشجوی بین‌الملل می‌پذیرد. در نیم‌سال اول سال تحصیلی 98-99، حدود 550 نفر دانشجو جدیدالورود داشتیم. در حال حاضر 2150 دانشجوی بین‌الملل در بسیاری از رشته‌های دانشگاه داریم. امسال با استقبال چشمگیری برای پذیرش مواجه شدیم که آمار سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است. ما سرآمدان را می‌پذیریم و کیفیت تحصیل در مقطع قبلی نیز مهم است. حدود 700 دانشجوی افغان در دانشگاه فردوسی داریم که بیشترین این تعداد بورسیه بوده، برخی شهریه‌پرداز و تعداد کمی کنکوری هستند. دانشجوی کنکوری بین‌الملل مقدار کمی شهریه پرداخت می‌کند.

وی گفت: ما دوست داریم میزبان فارغ‌التحصیلان خود که در حال حاضر در سمت‌های دولتی کشورشان هستند، باشیم اما دست‌مان به دلیل بودجه بسته است به همین علت در حال حاضر برای این جشنواره از میهمانان داخلی دعوت کرده‌ایم. انجمن فارغ‌التحصیلان بین‌الملل هنوز تشکیل نشده است اما در تلاشیم این انجمن را راه‌اندازی کنیم. ما سعی می‌کنیم که در انجمن فارغ‌التحصیلان بین‌الملل در خدمت این افراد باشیم. یکی از اهداف برگزاری این جشنواره نشان دادن زیرساخت‌ها و توانایی‌های دانشگاه است. تمام تلاش ما در اداره امور دانشجویان بین‌الملل این است که بهترین خدمات کنسولی را به دانشجویان بین‌الملل مشهد ارائه دهیم. این خدمات به دانشجویان و خانواده‌های این دانشجویان ارائه می‌شود. یک دانشجو وقتی موفق است که مرزهای علم را جابه‌جا کند.

مؤذن‌زاده افزود: اگر دوره‌های آموزشی زبان فارسی برای دانشجویان گذاشته می‌شود به این دلیل است که زبان برخی رشته‌ها فارسی است. در بعضی از رشته‌ها، دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شود به همین دلیل دانشجویان این رشته نیز باید حداقل زبان انگلیسی را یاد داشته باشند. دانشگاه فردوسی مشهد در جذب دانشجوی بین‌المللی در ایران جایگاه اول را دارد. دانشجویان بین‌الملل در خراسان رضوی علاوه بر دانشگاه فردوسی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه آزاد، دانشگاه امام رضا و برخی دانشگاه‌های غیر انتفاعی مشهد نیز تحصیل می‌کنند.

افزایش پذیرش دانشجوی بین‌الملل به معنای گرفتن جای دانشجوی ایرانی نیست

رئیس اداره دانشجویان بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: هیچ وقت دانشجوی بین‌المللی جای دانشجوی ایرانی را نمی‌گیرد. افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی بین‌الملل به جای دانشجوی ایرانی نیست. ما اول به فکر نیروی جوان خود هستیم. هدف اول ما از جذب دانشجوی بین‌المللی، نشان دادن فرهنگ غنی خودمان است. ما دانشجویان را با هر فرهنگ، ملیت و مذهبی می‌پذیریم اما دانشجویان بین‌الملل باید چارچوب‌ها را رعایت کنند. دانشجویان بین‌الملل نیز مانند دیگر دانشجویان کمیته انضباطی دارند و رفتار، پوشش و عملکرد آن‌ها نظارت می‌شود. دانشجویان بین‌المللی ما سعی می‌کنند، چهارچوب قوانین دانشگاه را رعایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر رعایت چاچوب‌های دانشگاه نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. ما دوست داریم هر تغییری را نرم اجرا کنیم تا فرهنگ‌پذیری در افراد صورت بگیرد. تعامل دانشجویان ایرانی با غیر ایرانی یکی از اهداف دیپلماسی علمی است.