تاریخ : 1398,چهارشنبه 13 آذر04:17
کد خبر : 337095 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

جشن هفتاد سالگی دانشگاه فردوسی بدون حضور دانشجویان

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی گفت: در جشن هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان دعوت شده‌اند و ما نسبت به این قضیه معترض هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، محمدرضا حسینی محراب درخصوص انتقاد دانشجویان دانشگاه فردوسی نسبت به دعوت نشدن تمام دانشجویان به جشن هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه اظهار کرد:  تبلیغات زیادی در خصوص جشن هفتاد سالگی دانشگاه فردوسی شده است. مهمانان ویژه‌ای دعوت شده‌اند و دانشگاه رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است، اما این‌ها در حالی است که ما خواستار رسیدگی به مشکلات پولی دانشگاه مانند اجرای طرح الیت، گران‌شدن کارت دانشجویی، رسیدگی به خوابگاه‌های 4 نفره که 6 دانشجو در آن زندگی می‌کنند و... هستیم، اما تمام دغدغه دانشگاه جشن شده است و این توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: دانشجویان انتظار داشتند با توجه به برگزاری این جشن بدون حضور آن‌ها، حداقل برای رضایت آن‌ها هدیه‌ای در نظر گرفته شود؛ مثل رایگان‌شدن ناهار روز پنج‌شنبه یا ون‌ها و...  البته این موارد باید رایگان باشد که به دلیل کمبود بودجه این امر امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: مثل اینکه برگزاری جشن و بُعد رسانه‌ای ای آن مهم‌تراست و این قضیه ما را شاکی می‌کند. در این جشن تعداد انگشت‌شماری از دانشجویانان دعوت شدند آن هم یک نفر از انجمن‌ها، تشکل‌ها، بسیج، جامعه اسلامی و ... .

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «بیشتر مسئولان کشوری، استانی و دانشگاهی در این جشن حضور دارند و این جشن بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشترک است.»، ادعا کرد: با وجود این همه تبلیغ،  جشن روز چهارشنبه ساعت 4 بعدازظهر در خلوت‌ترین روز و ساعت دانشگاه برگزار می‌شود. در واقع  این امر نشان‌دهنده آن است که چقدر حق دانشجو ضایع شده است. این جشن، متاسفانه جشنی واقعی نیست.

وی افزود: شورای صنفی دانشجویان دو امر را در دانشگاه پیگیری می‌کند؛ یک حقوق دانشجو است که دانشگاه به‌خاطر بهانه‌های مختلف آن را احقاق نکرده و دوم پتانسیل دانشگاه است که با توجه به آن می‌تواند رفاهی را که ممکن است جزء حقوق نباشد فراهم کند، ما این موارد را مطالبه می‌کنیم.

این موضوع در حالی است که عادل سپهر، مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد چند روز گذشته در نشست خبری هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه اظهار کرده بود: بهترین مکانی که می‌توانیم برای برگزاری این جشن داشته باشیم، تالار دکتر رحیمی‌زاده در دانشکده علوم است که دارای 550 نفر ظرفیت است و ما به دلیل کمبود ظرفیت تنها می‌توانیم نمایندگانی از کانون‌ها و تشکل‌های دانشگاه داشته باشیم. دانشگاه علوم پزشکی به ما پیشنهاد دادند که این بزرگداشت در مجتمع فرهنگی و آموزشی سپید برگزار شود زیرا ظرفیت آن نزدیک به 1000 نفر است اما به دلیل اینکه هفتادمین سال دانشگاه فردوسی مشهد است، ترجیح دادیم که این جشن هر چند با محدودیت هایی که با آن روبه‌رو هستیم، در دانشگاه برگزار شود.

همچنین محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی شب گذشته با صدور پیامی به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی به این موضوع اشاره کرده و علت دعوت نشدن تمام دانشجویان به جشن هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه را محدودیت مکانی اعلام کرده است.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

« خانواده دانشگاه فردوسی مشهد

با اهدای سلام، دانشگاه هفتاد ساله فردوسی مشهد، هفت دهه افتخار، سربلندی ونام‌آوری خویش را مرهون کوشش بزرگ مردان و ممتاز بانوانی است که با همت خویش، این میراث به یادگار مانده از فرهیختگان علم و ادب را برجسته‌تر و پیشرفته‌تر از پیش حفظ کرده و با همت و حمیت خویش بر بالندگی آن می‌افزایند.

 ۱۳ آذر ماه 1398،  بهانه‌ای است برای گرامی‌داشت هفتاد سال ایستادن بر آموزه فردوسی بزرگ «خرد باید، دانش و راستی». از ابتدای تصمیم در برگزاری شب نکوداشت هفتاد سالگی دانشگاه، بر آن شدیم تا با استفاده از توان دانش‌آموختگان و دلسوزان علم و دانش، چهره پردیس و شهر عالم آل محمد (ص) را با یادبودهای گذشت هفت دهه افتخار این خانواده آرایش دهیم و سرمه غرور و تفکر بر چشم خانواده بزرگترین قطب علمی پهنه خاوری ایران زمین کشیم. خیرین و شهرداری مشهد همراه ما در این چهره‌آرایی بودند و پیام ما دست مریزاد به این همت و همراهی.

امروز چهره شهر با نگاره مفاخر و بزرگان علم و ادب این مهد خرد و دانش آراسته شده است و باید بر خود به سبب داشتن این بزرگان ببالیم، چه آنان که اکنون یادشان با ماست و چه آنان که حضورشان مایه مباهات.  بدون شک حضور تمامی اعضای این خانواده بزرگ و پر مهر در شب نکوداشت هفتاد سالگی دانشگاه، خواسته‌ای است برخاسته از ژرفای دل، اما چه کنیم که محدودیت مکان، امکان حضور همه اعضای این خانواده را از ما سلب کرده است.

به واسطه برگزاری مشترک این جشن توسط دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اتفاق‌نظر اعضای کمیته اجرایی هر دو دانشگاه بر حضور نمایندگان اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان پرتلاش و دانشجویان عزیز و کوشای هر دو دانشگاه بود. لذا در آستانه برگزاری جشن هفتاد سالگی، وظیفه خود دانسته از عدم امکان میزبانی همه همکاران و دانشجویان بزرگوار عذرخواهی کرده و برای تک تک شما عزیزان از خداوند متعال آرزوی سلامتی و بهروزی نمایم.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد.»