تاریخ : 1398,شنبه 23 آذر13:47
کد خبر : 338285 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

جزییات طرح دانشگاه آزاد برای حمایت از طرحهای پژوهشی

معاون دانشگاه آزاد از راه اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران خبر داد و گفت: طرح های مرجعیت ساز و و پژوهش های ملی و اقتدار آفرین در قالب این صندوق مورد حمایت قرار می گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، بابک نگاهداری  از تصویب آیین نامه و اساسنامه صندوق حمایت از پژوهشگران در نخستین جلسه شورای عالی پژوهش خبر داد و اظهار کرد: آیین نامه صندوق هفته گذشته با حضور رئیس دانشگاه آزاد بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت با اصلاحاتی به تصویب رسید و به زودی شاهد شکل گیری و راه اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران در دانشگاه آزاد خواهیم بود.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با اشاره به سه ماموریت مهم این صندوق، گفت: ماموریت نخست صندوق این است که طرح های پژوهشی مرجعیت ساز مورد حمایت قرار دهد؛ ماموریت دوم حمایت از پژوهش های ملی و اقتدار آفرین دانشگاه آزاد است.

حمایت از طرح های کاربردی پژوهشی
نگاهداری اضافه کرد: ماموریت سوم، حمایت از طرح های کاربردی در قالب سرمایه گذاری های مشترک با تحقیقات سایر سازمان ها در زمینه پژوهش های کاربردی است؛ چرا که هدف ما حل مساله و رفع نیازهای کشور است.

رایزنی با مراکز تحقیقاتی در کشور/احصای طرح های پژوهشی مورد نیاز
معاون دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که این صندوق اولویت های قابل بررسی در حوزه علم و فناوری را نیز تعیین کرده است، خاطرنشان کرد: پیشنهادات و طرح های پژوهشی مراکز تحقیقاتی کشور در رایزنی با آن ها گرفته شده و در حال جذب منابع مالی مورد نیاز هستیم.

وی ادامه داد: این صندوق در یک سال در دو مقطع ۶ ماهه فراخوان خواهد داشت و از پژوهشگران سرآمد دانشگاه و هیات علمی که با سازمان ها و صنایع مختلفی در ارتباط هستند و در قراردادهای برون دانشگاهی خوبی حضور دارند، برای فعالیت دعوت خواهیم کرد.

شرط پرداخت هزینه پژوهش توسط دانشگاه آزاد
نگاهداری با اشاره به شکل گیری شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه آزاد، گفت: در این شورا ۱۲ کمیته تخصصی تشکیل شده و کار بررسی محتوایی طرح های پژوهشی را برعهده دارد؛ به این صورت که پروپوزال توسط محققان و اساتید سرآمد دانشگاه به صندوق ارسال و توسط شورا بررسی می شود. بعد از تصویب طرح به این شرط که طرح پژوهشی مرجعیت ساز باشد، کل هزینه پژوهش از سوی دانشگاه پرداخت خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد افزود: همچنین در صورت تشخیص صندوق، اگر طرح پژوهشی کاربردی و نیاز کشور باشد، می توان طرح را در مشارکت با صنایع پیش برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین قرار است صندوق حمایت از پژوهشگران، ضمانت نامه ای که سازمان ها و نهادها از پژوهشگران برای عقد قرارداد نیاز دارند را ارائه دهد.

حمایت از محققان در قالب پرداخت وام
نگاهداری بیان کرد: همچنین در مواردی که تشخیص داده شود محققان برای پیشبرد خود نیاز به حمایت مالی دارند، در قالب وام از آن ها حمایت خواهیم کرد.