تاریخ : 1398,چهارشنبه 27 آذر16:54
کد خبر : 338777 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

طهرانچی: وزارت علوم سرمایه دانشگاه آزاد را پاس بدارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که نادیده گرفتن ۳۸ درصد آموزش عالی و ۲۵ درصد اساتید که پژوهشگران دانشگاه آزاد هستند به جامعه علمی خدشه وارد می‌کند و وزارت علوم بایستی این سرمایه را پاس بدارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا؛ محمد مهدی طهرانچی در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در بیمارستان فرهیختگان برگزار شد با بیان این که آیت الله خمینی برآمده از حوزه بود اما نگاهش به علم و دانشگاه بود، گفت: کشوری نیستیم که آموزش عالی در آن ۸۰ سال قدمت داشته باشد بلکه بیش از هزار سال آموزش عالی داشته‌ایم و از دل آن بوعلی سینا، ابن هیثم، فارابی و رازی و کتاب‌های قانون و شفا و فیزیک و نور درآمده است. در قرن هفت طبیعیات و ریاضیات بیرون می‌آید و مدرسه‌های علمیه به فقه و فلسفه و کلام خداوند منحصر می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) و آیه علم سه گانه است، گفت: در آن زمان ایشان نظریه وحدت حوزه و دانشگاه را در کتاب چهل حدیث بیان کردند. حضرت امام نه تنها دانشگاه بر پایه دین را نفی نکرد بلکه آن را کارخانه آدم سازی نامید و با این تفکر انقلاب مکتب جدیدی را طرح کرد که در آن راه علم و دانش را پیش گرفت.

وی افزود: در مکتبی هستیم که بعد از دو سده قرآن کریم زبان علم شد؛ ما کفران نعمت کردیم و علم از این سرزمین هجرت کرد اما انقلاب اسلامی نوید بخش تمدن جدید اسلامی شد و نعمت رهبری را بر ما تمام کرد. بنابراین دانشمندان باید بیشترین شکر نعمت را به جای آورند. با لبیک گفتن به ندای رهبری پیشرفت علمی حاصل شد در حالی که همه مدعیان ما را شهروند درجه دو غربی می‌دانند بی شک با بررسی تاریخ ۴ دهه ایران اسلامی کسی که پژوهش را در کشور رهبری کرده و دانشگاه مولد و نه مقلد را خلق کرده حضرت آیت الله خامنه‌ای است.

طهرانچی افزود: ایشان می‌گوید پیشرفت علمی دشمن دارد اگر مسوولان اجرایی پژوهش را جدی می‌گرفتند مجبور نبودیم در تهران به سختی نفس بکشیم.

رئیس دانشگاه آزاد یادآور شد: سال ۹۳ سند دانشگاه ابلاغ شد که یکی از راهبردهای آن پژوهشگر مسئله گرا ، نیاز محور و ماموریت محور در عرصه نخبگان و کاربردی است.

وی افزود: پژوهش فعلی در خلق علم و فناوری است و ما پژوهش اکتسابی و نظریه پرداز در درون علم داریم. پژوهش یک طیف از نظریه پرداز تا فناورانه است. پژوهش نظریه پرداز در مرجعیت علمی نقش آفرین است این در حالی است که حل مسئله در کاربرد علم نقش دارد و پژوهش فناورانه مقدمه تولید فناوری است.

وی یادآور شد: پژوهش خلاقانه و ارزش آفرین استاد محور است، پژوهشی که برعهده دانشجو است پژوهش تحصیلات تکمیلی است و در پژوهش حل مسئله می‌تواند به حل یک مسئله یا مشکل منجر شود.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان این که پژوهش نظریه پرداز را به پژوهشگاه سپردیم، گفت: پژوهش تحصیلات تکمیلی را معاونت‌های موضوعی بر عهده دارند و این جدای از این جهت است که مرجعیت علمی حل مسئله و زایش فناوری داشته باشیم و هیچ بخشی از پژوهش مورد غفلت واقع نشود.

وی گفت: بزرگترین اقدام در یک سال گذشته مشخص کردن موضوعات پژوهش‌ها در سند دانشگاه بوده که منجر به هدایت پایان‌نامه‌ها شده و حرکت بزرگی به شمار می‌رود.

طهرانچی گفت: در دوره جدید در پنج حوزه امور مالی: انضباط بخشی، روان سازی و شفافیت، آموزش: کیفی گرای، مهارت آموزی و کارآمد سازی؛ پژوهش: مسئله محوری و ماموریت گرای؛ فناوری: ثروت آفرینی و اشتغال زایی و در حوزه فرهنگ نیز تربیت نسل تراز اول و مشارکت جوی در حوزه مدیریت را سرلوحه حرکت در این پنج حوزه قرار دادیم.

وی در پایان متذکر شد: اگر وزارت علوم که خود را متصدی پژوهش می‌داند به پژوهشگران دانشگاه آزاد توجه نکند خود را محروم کرده است و مثل این است که ۳۸ درصد آموزش عالی و ۲۵ درصد استادان کشور نادیده گرفته شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود وزارت علوم این سرمایه را پاس بدارد.