تاریخ : 1398,پنجشنبه 05 دي04:02
کد خبر : 339671 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نقشه جامع علمی کشور صنعت و دانشگاه را بهم پیوند بزند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها را اصلاح کرد، گفت: نقشه جامع علمی کشور باید نقشه ای باشد که این ارتباط را رقم بزند و فعالیت پژوهشی دانشگاه‌ها را بر اساس نیازهای کشور تعریف کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی در بازدید از بخش تحقیق و توسعه شرکت مپنا اظهار داشت: این شرکت در بخش تولیدات رتبه اول تا سوم را در جهان دارد و در رقابت با مطرح ترین برندهای جهانی در حال فعالیت است.

وی در ادامه افزود: اگر کسی به ظرفیت های صنعتی کشور اشراف داشته باشد می‌داند که امروز ظرفیت‌های صنعتی کشور قابلیت رقابت با جهان را دارد و این شعار نیست و اگر امروز تحریم‌های آمریکا و کشورهای دیگری که به تبعیت از آمریکا رفتار می کنند، بر روی ایران اثر ندارد و اقتصاد ایران در تراز مالی دچار مشکل نشده است علت آن  به دلیل وجود منابع صنعتی بزرگ همچون مپنا است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت: در شکوفا شدن بخش صنعت گره‌هایی از مشکلات حقوقی گرفته تا موانع نظام بروکراسی وجود دارد که باید حل شوند.

وی ادامه داد: با وجود 4 میلیون دانشجوی بالفعل و تنوع رشته هایی که در دانشگاه‌های کشور داریم، می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم؛ مپنا امروز هیچ قطعه مکانیکی نیست که نتواند تولید کند و بین ده برند جهان در حال رقابت است و در بسیاری از بخش‌ها توانسته رتبه اول تا سوم را در جهان کسب کند.

عاملی خاطر نشان کرد: مپنا در بخش‌های صنعتی بسیار توانمند عمل کرده و در تولید توربین‌های صنعتی بر اساس رتبه بندی بین‌المللی در جایگاه سوم قرار دارد. اگر ظرفیت دولتی با دانشگاه و بازار به صورت بهینه گره بخورد تحول عظیمی رخ می دهد و مجموعه اقتصاد کشور از کسب و کار مناسبی  برخوردار می شود و هیچ نوع تهدیدی نمی‌تواند آن را از کار بیندازد.

وی با بیان اینکه باید وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه ها را اصلاح کرد، گفت: نقشه جامع علمی کشور باید نقشه‌ای باشد که این ارتباط را رقم بزند و فعالیت پژوهشی دانشگاه ها را بر اساس نیازهای کشور تعریف کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: 70درصد بودجه کشورهای توسعه یافته مربوط به بخش تحقیق و توسعه است و بخش خصوصی در این رابطه مشارکت و نقش جدی دارد و این امر در کشور ما هم قابل اجراست و باید نقش بخش خصوصی را هم در صنعت و تحقیق و توسعه برجسته تر کرد.