تاریخ : 1398,شنبه 07 دي22:36
کد خبر : 339979 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اخطار امیر سیاری به جاسوسان دشمن درباره رزمایش

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال جاسوسی از رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین گفت: ابزارهای جاسوسی در رزمایش مرکب چه شناوری و چه پروازی را می‌زنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز در نشست خبری با موضوع رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه با بیان این مطلب که منطقه رزمایش بسیار حائز اهمیت است، گفت: شمال اقیانوس هند از مناطق استراتژیک جهان است، چون بین سه تنگه مهم و راهبری جهان شکل گرفته است؛ در واقع باب‌المندب، مالاکا و هرمز مثلث طلایی را شکل می‌دهد.

وی افزود: تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌گیرد و این اهمیت دریا را می‌رساند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به مرز هزارکیلومتری دریایی ایران، گفت: ما بر شمال اقیانوس هند مُشرف هستیم و عبور و مرور و صادرات در این منطقه طلایی شکل می‌گیرد. امیر سیاری اضافه کرد: ما برای اینکه امنیت این منطقه را تأمین و تضمین کنیم، اقدامات ارزشمندی را در طول سالیان گذشته انجام دادیم، این موضوع برای روسیه و چین هم مهم است.

وی با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاده که دو کشور قدرتمند ‌دریایی به آب‌های ایران می‌آیند و تحت امر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش مشترک برگزار می‌کنند، گفت: وقتی بحث دزدی دریایی و ناامنی خلیج عدن مطرح شد، ما از  همان ابتدا حضور پرقدرتی برای مقابله با این ناامنی داشتیم و تأمین‌ امنیت خلیج عدن نه‌تنها برای ایران، بلکه برای دنیا هم رقم خورد، ما در این منطقه حدود 5 هزار کشتی را اسکورت و به 30 فروند کشتی کشورهای جهان کمک کردیم.

معاون ارتش تصریح کرد: تاکتیک ما برای مقابله با دزدی دریایی برای خیلی از کشورهای دنیا الگو و برای ما مایه افتخار است، خیلی‌ها دنبال تاکتیک ما برای مقابله با دزدی دریایی بوده و هستند.

امیر سیاری با توجه به رزمایش در حال برگزاری در شمال اقیانوس هند، گفت: این کشورها توان دریایی ما را پذیرفتند و به همین دلیل کنار ما برای رزمایش قرار گرفتند.

وی در تشریح اهداف برگزاری این رزمایش، نمایش اقتدار دریایی ایران در شمال اقیانوس هند را نخستین هدف عنوان کرد و گفت: استفاده از توانمندی‌های دریایی سایر کشورها و همچنین در اختیار گذاشتن تجارب دریایی در اختیار کشورهای دوست، نجات کشتی‌های آسیب‌دیده و تمرین عملیات امداد و نجات از اهدف دیگری است که ما به‌دنبال آن هستیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش درباره علت نامگذاری این‌ رزمایش با عنوان رزمایش «مرکب» اظهار داشت: وقتی رزمایش با کشورهای همسایه باشد، رزمایش مرکب نام می‌گیرد.

امیر سیاری ادامه داد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند منطقه را ناامن نشان دهند تا توجیهی برای حضورشان عنوان کنند، اما امنیت منطقه را ما تأمین می‌کنیم و امنیت برقرار است و این‌که دیگران بخواهند حضور نامشروعی در منطقه داشته باشند، مجاز نیست و نیازی به حضور آنان نداریم؛ این توانمندی می‌تواند برای خیلی‌ها الگو باشد و در این رزمایش مرکب شرکت کنند، ‌این توانمندی امروز برای همه نمایان و قابل درک است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در پاسخ به این پرسش که آیا رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین پاسخی به تشکیل ائتلاف آمریکا در منطقه است، اظهار کرد: این رزمایش تنها یک اقدام مشترک است و ما بنای بر ایجاد ائتلاف نداریم؛ اگرچه آمریکایی‌ها با تلاش برای ناامن جلوه دادن منطقه سعی بر ایجاد ائتلاف بودند، اما پیام ایران در این رزمایش و رزمایش‌های دیگر این است که امنیت تنگه هرمز به بهترین شکل تأمین شده و ائتلاف‌های آنها در این منطقه معنایی ندارد.

وی در پاسخ به سخنان اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران به‌دنبال ناامن کردن منطقه است، تصریح کرد: تلاش‌های ایران برای تأمین امنیت منطقه تحریک‌آمیز است یا رفتار آنها و حضور نامشروع در خلیج فارس؟ ایران همواره اعلام کرده که با همراهی کشورهای منطقه می‌توانیم امنیت آب‌های منطقه را تأمین کنیم و هیچ نیازی به حضور بیگانگان نیست.

امیر سیاری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره احتمال جاسوسی از رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین گفت: قطعاً خیلی از کشورها دنبال این هستند که بدانند موضوع چیست. جاسوس‌ها هم فعال شدند، رزمایش مرکب شوخی‌بردار نیست و ما هم شوخی نداریم و هر ابزار جاسوسی چه شناوری و چه پروازی در منطقه رزمایش را می‌زنیم و قبلاً هم این توانمندی خود را نشان دادیم.

وی‌افزود: ما اطلاعات آشکار را در رزمایش اعلام می‌کنیم و نشان می‌دهیم اما اطلاعات طبقه‌بندی قابل دسترسی برای کسی نیست.